surris
sebohman sebohman skrev:
Vilken isolering och trossbotten hade ni valt?
Du har redan en botten? är den inte vindtät så kan du lägga dit vindpapp.

Linsiolering hade jag valt alla dagar i veckan, fantastiska egenskaper och bra för miljön. Enda nackdelen är kostnaden. Ett billigare alternativ är träfiberisolering.
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
surris surris skrev:
Du har redan en botten? är den inte vindtät så kan du lägga dit vindpapp.

Linsiolering hade jag valt alla dagar i veckan, fantastiska egenskaper och bra för miljön. Enda nackdelen är kostnaden. Et billigare alternativ är träfiberisolering.
Den befintliga trossbotten har glipor och är skadad på vissa ställen.
 
surris
sebohman sebohman skrev:
Den befintliga trossbotten har glipor och är skadad på vissa ställen.
Oljehärdad board
 
  • Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
110 år har stockarna gjort sitt jobb och nu tänker Du såga bort dessa, ligger de under väggen också så kan hela husets stabilitet påverkas
Isolering är ju lätt att skära till passande storlekar
Håller helt med. Är det inte ruttet så låt ligga.

Jag satte in några extra stöd och lade på tex masonit där det var för lågt. På så sätt fick jag ett stadigare och slätt golv.

Bra förslag lägga vindpapp i botten.

Generellt tror jag på att inte ändra på det som funkat. Har kolstybben funkat i 100 år funkar det ett tag till... Däremot att fylla med tex lin i facken längst mot väggen är bra...
 
J JohanLun skrev:
Håller helt med. Är det inte ruttet så låt ligga.

Jag satte in några extra stöd och lade på tex masonit där det var för lågt. På så sätt fick jag ett stadigare och slätt golv.

Bra förslag lägga vindpapp i botten.

Generellt tror jag på att inte ändra på det som funkat. Har kolstybben funkat i 100 år funkar det ett tag till... Däremot att fylla med tex lin i facken längst mot väggen är bra...
Kolstubben är redan utskottad nu och trossbotten brädorna är inte täta..
 
Redigerat:
hsd
sebohman sebohman skrev:
Den befintliga trossbotten har glipor och är skadad på vissa ställen.
Är trossbotten av plankor så byt ut trasiga, passa på att städa under då det inte ska vara organiskt material där
Vindpapp ovanpå trossbotten, vik upp kanter och fäst med en list
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Köper råspont och vindpapp imorgon.
Nu till isolering. Vad rekommenderar ni till en gammal kåk?
 
  • Ett renoveringsprojekt av ett gammalt golv med öppna bjälkar och isoleringsmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
sebohman sebohman skrev:
Köper råspont och vindpapp imorgon.
Nu till isolering. Vad rekommenderar ni till en gammal kåk?
Linisolering förstaval sedan träfiberisolering. Tredje gången jag skriver det nu?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
surris surris skrev:
Linisolering förstaval sedan träfiberisolering. Tredje gången jag skriver det nu?
Tack för svar. Hade missat det då jag läser från telefonen
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
hsd
För 17 år sedan la jag kutterspån under golvet på glasverandan, nackdelen med kutterspån är att det sjunker ihop över tiden
Skulle jag göra om golvisolering hade jag använt träfiberisolering, vindpapp över och under
 
I grunden förstår jag inte riktigt poängen med hela övningen?
Var golven dåliga? De gamla golven är inte "odlat" virke vilket gör det mycket mer tätvuxet och därmed hårt.

Jag bor i en villa från 1914, i ett rum där det låg klickgolv, under plastmatta, under masonit under grangolv var det så söndersågat att ca hälften av golvet saknades.
Jag skottade befintlig torv in mot mitten av rummet, ut mot ytterväggen la jag 60 cm träfiberisolering, ca 20 cm tjockt. Med det blev det precis "fullt". Vindtätning nedåt var tjärpapp, den lämnade jag.
Sedan skruvade jag nya reglar på sidan av de befintliga för att få det rakt och monterade nytt grangolv från baseco.

Nu har jag källare under, men källarmurarna är granit och ca 1m tjocka.

I ett annat rum där det hade varit klinker, spackel, golvgips och sedan grangolv som var rejält misshandlat hyvlade jag ned det ca 3 mm och nu är det fint.

Jag tycker det är mycket synd när de gamla golven inte är kvar.
 
Redigerat:
  • Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
hsd
Det golv som många tar fram är egentligen undergolv, det är oftast tänkt att det skatäckas med exempelvis masonite och därefter linoleumgolv
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Det golv som många tar fram är egentligen undergolv, det är oftast tänkt att det skatäckas med exempelvis masonite och därefter linoleumgolv
Undergolv kan vara usla, men även helt OK.
Är golven hyvlade och lagda med fris, men lite smalare... så tycker jag det ändå kan vara värt att ha dem framme...

Är golven inte spontade, fulla av kvisturslag och stickor så kanske det är mindre kul. Egentligen är det nog sponten som är det avgörande, för man vill inte ha springor ned i trossbotten... Men hur många ickespontade undergolv finns det?
 
hsd hsd skrev:
Det golv som många tar fram är egentligen undergolv, det är oftast tänkt att det skatäckas med exempelvis masonite och därefter linoleumgolv
Ja, det är olika. Men om de är lagda med fris och spikade i sponten kan man vara rätt säker på att det inte är undergolv.
 
N nb. skrev:
I grunden förstår jag inte riktigt poängen med hela övningen?
Var golven dåliga? De gamla golven är inte "odlat" virke vilket gör det mycket mer tätvuxet och därmed hårt.

Jag bor i en villa från 1914, i ett rum där det låg klickgolv, under plastmatta, under masonit under grangolv var det så söndersågat att ca hälften av golvet saknades.
Jag skottade befintlig torv in mot mitten av rummet, ut mot ytterväggen la jag 60 cm träfiberisolering, ca 20 cm tjockt. Med det blev det precis "fullt". Vindtätning nedåt var tjärpapp, den lämnade jag.
Sedan skruvade jag nya reglar på sidan av de befintliga för att få det rakt och monterade nytt grangolv från baseco.

Nu har jag källare under, men källarmurarna är granit och ca 1m tjocka.

I ett annat rum där det hade varit klinker, spackel, golvgips och sedan grangolv som var rejält misshandlat hyvlade jag ned det ca 3 mm och nu är det fint.

Jag tycker det är mycket synd när de gamla golven inte är kvar.
Golvet var dåligt och skarvat på vissa ställen. Även för stora glipor för min smak. Jag ska försöka återanvända vissa brädor och försöka få tag på 36mm tjocka brädor.
Även glipor i trossbotten så ny råspontsbotten blir det imorgon
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.