Jag håller på att byta brädgolv i min villa. Golvet är orginal från när det byggdes 1912.
Jag försöker bryta upp golvet försiktigt för att kunna återanvända de flesta brädorna.
Skotta upp kålstybb är inge kul..

Jag har tre frågor till er.
1. Hade ni byggt nytt bjälklag med 60cc? I nuläget 36mm golv på 100cc stockar.
2. Stenen till vedspisen som troligtvis går ned hela vägen till grunden, hade ni lagat det eller gjort om och friggat botten mot kallras?
3. Vilken isoleringstyp? Skivor eller lösull?

Tacksam för svar!


Taggar: Golv Brädgolv Furugolv Massivt trägolv renovering kök isolering
 
  • Delvis uppbrutet gammalt brädgolv i en villa med synliga stockar och verktyg som används under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i kök med original furugolv från 1912, delvis uppbrytet, och en vedspis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
sebohman sebohman skrev:
Jag håller på att byta brädgolv i min villa. Golvet är orginal från när det byggdes 1912.
Jag försöker bryta upp golvet försiktigt för att kunna återanvända de flesta brädorna.
Skotta upp kålstybb är inge kul..

Jag har tre frågor till er.
1. Hade ni byggt nytt bjälklag med 60cc? I nuläget 36mm golv på 100cc stockar.
2. Stenen till vedspisen som troligtvis går ned hela vägen till grunden, hade ni lagat det eller gjort om och friggat botten mot kallras?
3. Vilken isoleringstyp? Skivor eller lösull?

Tacksam för svar!


Taggar: Golv Brädgolv Furugolv Massivt trägolv renovering kök isolering
1. Nej behövs inte med 36mm golv.
2. Inte värt jobbet, köldbrygga kommer du ha oavsett. Se till att få det lufttät och att isolering i trossbotten ligger emot.
3. Skivor- Linisolering eller träfiberisolering.
 
  • Gilla
sebohman
  • Laddar…
sebohman sebohman skrev:
Jag håller på att byta brädgolv i min villa. Golvet är orginal från när det byggdes 1912.
Jag försöker bryta upp golvet försiktigt för att kunna återanvända de flesta brädorna.
Skotta upp kålstybb är inge kul..

Jag har tre frågor till er.
1. Hade ni byggt nytt bjälklag med 60cc? I nuläget 36mm golv på 100cc stockar.
2. Stenen till vedspisen som troligtvis går ned hela vägen till grunden, hade ni lagat det eller gjort om och friggat botten mot kallras?
3. Vilken isoleringstyp? Skivor eller lösull?

Tacksam för svar!


Taggar: Golv Brädgolv Furugolv Massivt trägolv renovering kök isolering
surris surris skrev:
1. Nej behövs inte med 36mm golv.
2. Inte värt jobbet, köldbrygga kommer du ha oavsett. Se till att få det lufttät och att isolering i trossbotten ligger emot.
3. Skivor- Linisolering eller träfiberisolering.
Då behöver jag bygga nytt bjälklag med 60cc om jag ska ha smalare golv utan svikt
 
surris
sebohman sebohman skrev:
Då behöver jag bygga nytt bjälklag med 60cc om jag ska ha smalare golv utan svikt
Ja eller cc 50 bli ju lämpligt i ditt fall. Men skulle du inte återanvända golvet?
 
Tips, tigersåga av spikarna underifrån istället för att bryta. Se till att ha riktigt bra bräckjärn. Med det har jag lyckats att inte bryta sönder. Annars är det lätt att mycket går sönder...
 
  • Gilla
PeterFalun och 3 till
  • Laddar…
surris surris skrev:
3. Skivor- Linisolering eller träfiberisolering.
Jag har sett till att skotta över fyllningen till de mittre facken och lagt linisolering i facken mot väggarna, de nya isoleringen tror jag inte sjunker ihop på samma sätt och gör att det inte "blåser" under golvet från väggarna.
 
  • Gilla
sebohman och 1 till
  • Laddar…
Brädorna är nu uppbrutna och ca hälften går att återanvända. Jag har även skottat ur nästan all isolering.
Jag tänker att jag sågar av stockarna och kör nya reglar på 60cc
 
  • Gilla
Kortealboga
  • Laddar…
hsd
Är det något fel på stockarna
 
sebohman sebohman skrev:
Brädorna är nu uppbrutna och ca hälften går att återanvända. Jag har även skottat ur nästan all isolering.
Jag tänker att jag sågar av stockarna och kör nya reglar på 60cc
Är det inte onödigt att såga av stockarna? Kan du inte fästa reglar på sidorna om stockarna samt fälla in några nya för att få rätt cc-mått?
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Är det något fel på stockarna
Egentligen inte. Vill bara underlätta arbetet för isoleringsskivora och trossbotten mått.
Samt att jag måste få tag på brädor i samma tjocklek som tidigare vilket är svårt. Kör jag 60cc kan jag använda i stort sätt vilket brädgolv som helst
 
J JohanLun skrev:
Jag har sett till att skotta över fyllningen till de mittre facken och lagt linisolering i facken mot väggarna, de nya isoleringen tror jag inte sjunker ihop på samma sätt och gör att det inte "blåser" under golvet från väggarna.
Redan hunnit skottat ur all kolstybb. Höll på hela natten😂
 
surris surris skrev:
Ja eller cc 50 bli ju lämpligt i ditt fall. Men skulle du inte återanvända golvet?
Smart 50cc borde det såklart bli om jag förstärker mellan varje.
Vilken trossbotten ska jag ha?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Microkatten
I vårt 1800-talshus tog vi nyligen upp ett golv som sviktade i ett litet rum. Det fanns bara 3 golvbalkar, cc var 100-120+ cm då balken i mitten låg snett. Golvbrädorna var ca en tum tjocka. Inte undra på att brädorna inte höll... 🙃

Trossbotten var också kass, fanns i princip ingen isolering. Vi la in en extra balk och fyllde grunden med perlite.
 
hsd
sebohman sebohman skrev:
Egentligen inte. Vill bara underlätta arbetet för isoleringsskivora och trossbotten mått.
Samt att jag måste få tag på brädor i samma tjocklek som tidigare vilket är svårt. Kör jag 60cc kan jag använda i stort sätt vilket brädgolv som helst
110 år har stockarna gjort sitt jobb och nu tänker Du såga bort dessa, ligger de under väggen också så kan hela husets stabilitet påverkas
Isolering är ju lätt att skära till passande storlekar
 
  • Gilla
Sommartorparn och 1 till
  • Laddar…
Vilken isolering och trossbotten hade ni valt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.