Om den är tillräckligt skyddad så är det nog en ändamålsenlig lösning.
 

Bästa svaret

Mikael_L
  • Gilla
gusgez
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Dra det i kabelskyddsrör SRE-P, så är det lugnt.
[länk]

De ska naturligtvis fästas, med typ 1-2 meters mellanrum typ, ja så det blir bra i alla fall.

I denna tråd diskuteras det lite om sånt här:
[länk]
från inlägg #4 börjar de riktiga elektrikerna komma med.
Stort tack!

Kan för mitt liv inte hitta vilken kabeltyp som gäller när det är öppen förläggning , mellan solcellerna och elskåpet ?
 
Mikael_L
Är det DC-kablarna mellan solpaneler och växelriktare?
De ska vara dimensionerade för över 1000V. Och dubbelisolerade
H1Z2Z2-K är en vanlig typ.

Många gillar att dra plus och minus åtskilda, t.ex i varsitt rör. Jag tror inte det är ett krav.
 
  • Gilla
gusgez
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det DC-kablarna mellan solpaneler och växelriktare?
De ska vara dimensionerade för över 1000V. Och dubbelisolerade
H1Z2Z2-K är en vanlig typ.

Många gillar att dra plus och minus åtskilda, t.ex i varsitt rör. Jag tror inte det är ett krav.
Funkar för öppen förläggning/ovan mark? (I rör/slang)
 
Mikael_L
Japp i kabelskyddsröret som jag pekade på tidigare så blir det jättebra.
Det är för att dessa kablar är dubbelisolerade, fast det är enkelledare.

Sen ner till det röret är det bra ifall det löper i UV-stabil flexslang och/eller VP-rör.
Så kabeln får ett ordentligt UV-skydd, samt förstärkt mekaniskt skydd på köpet.
 
  • Gilla
gusgez
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Många gillar att dra plus och minus åtskilda, t.ex i varsitt rör. Jag tror inte det är ett krav.
Firman jag hjälper har talat om för mig att kravet är separata slangar när man går igenom tak eller vägg. Jag har ingen aning om det är ett krav elsäkerhetsmässigt men följer deras råd när jag jobbar för dem såklart.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Müssli Müssli skrev:
Firman jag hjälper har talat om för mig att kravet är separata slangar när man går igenom tak eller vägg. Jag har ingen aning om det är ett krav elsäkerhetsmässigt men följer deras råd när jag jobbar för dem såklart.
Jag håller inte på med solcellsinstallationer så jag har rätt dålig koll.
Men jag har gjort en (åt en vän, och sen tog jag det strategiska beslutet att inte hålla på med detta i mitt företag, jag ska nog hellre begränsa än utvidga mina verksamhetsområden).
Men vid det tillfället lade jag ner en del tid på att ta reda på så mycket som möjligt, och hittade då denna sak. Jag vet inte heller hur nödvändigt det var med två flexslangar, men det blev ändå två strängar här, och visst kan jag se en viss fördel med ett extra lager isolation när vi snackar spänningar på uppåt 1000V.
Så det blev två slangar hela vägen från taket ner till invertern där.

Men i ärligheten har ju kabeln isolation för 1500V, så mellan 2 kablar blir det 3000V, och till det tillkommer de normala säkerhetsfaktorerna i produktstandarderna, vilket väl innebär att det finns nog en säkerhet uppåt minst 10000 volt i verkligheten.

Så jag vet inte alltså inte. Men är jag osäker på något brukar jag välja det bästa och säkraste, eller så forska mer så att det inte blir otillåtet dåligt.
 
  • Gilla
gusgez
  • Laddar…
Mikael_L
Enligt Örjan Borgström kan de ligga i samma rör, och annars ska de ändå ligga så nära varandra som möjligt (ur EMC-synpunkt)
https://tidningenelektrikern.se/2020/10/13/installera-solceller-vi-har-sett-en-del-tokiga-exempel/
Örjan är en duktig tungviktare här i branschen, så jag satsar mina ören på att han har rätt.
Det är logiskt också.

Men som det skrivs, välj korrekt solcellskabel, de med både grundisolering och mantelisolering (dubbelisolerade).
Men det är alltså absolut inte fel att separera plus och minus i varsitt rör (kan t.o.m vara smart ifall man kör med bara svarta kablar, inte röd + svart). Men då ska rören förläggas tätt - kloss mot varandra, pga emc. Jag antar att det är extra viktigt ifall man har optimerare på panelerna.
Det är även bra för att minska magnetfält att hålla ledarna tätt.
 
  • Gilla
gusgez och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Enligt Örjan Borgström kan de ligga i samma rör, och annars ska de ändå ligga så nära varandra som möjligt (ur EMC-synpunkt)
[länk]
Örjan är en duktig tungviktare här i branschen, så jag satsar mina ören på att han har rätt.
Det är logiskt också.

Men som det skrivs, välj korrekt solcellskabel, de med både grundisolering och mantelisolering (dubbelisolerade).
Men det är alltså absolut inte fel att separera plus och minus i varsitt rör (kan t.o.m vara smart ifall man kör med bara svarta kablar, inte röd + svart). Men då ska rören förläggas tätt - kloss mot varandra, pga emc. Jag antar att det är extra viktigt ifall man har optimerare på panelerna.
Det är även bra för att minska magnetfält att hålla ledarna tätt.
Jodå, jag har gått på många utbildningar med Örjan. 👍 Att de ska följa varandra visste jag redan men det här med separata rör genom vägg/tak vet jag inte vad det kommer ifrån. Så jag gör som jag blir tillsagt. 👌
 
  • Gilla
gusgez och 1 till
  • Laddar…
Kravet på 10 cm separering i genomföringar kom från lantbruksreglerna utgåva 2019.
Det togs bort i utgåva 2022.

Kvar finns det mer allmänna kravet att kablar ska förläggas så att det inte kan blir en kortslutning mellan plus och minus.

Det är ett ganska tufft krav... Man får givetvis väga om normala förhållanden och bortse från att någon medvetet sätter yxan i ett rör med både +/-). Men en borr i en vägg kan ju lätt penetrera båda ledarna om de ligger tillsammans. Och sedan har vi olyckor. SRE-P ska tåla rejält med stryk, men har säkert en gräns där det ligger öppet på berg.
 
  • Gilla
gusgez och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kravet på 10 cm separering i genomföringar kom från lantbruksreglerna utgåva 2019.
Det togs bort i utgåva 2022.

Kvar finns det mer allmänna kravet att kablar ska förläggas så att det inte kan blir en kortslutning mellan plus och minus.

Det är ett ganska tufft krav... Man får givetvis väga om normala förhållanden och bortse från att någon medvetet sätter yxan i ett rör med både +/-). Men en borr i en vägg kan ju lätt penetrera båda ledarna om de ligger tillsammans. Och sedan har vi olyckor. SRE-P ska tåla rejält med stryk, men har säkert en gräns där det ligger öppet på berg.
Tack för bra information!
 
Müssli Müssli skrev:
Jodå, jag har gått på många utbildningar med Örjan. 👍 Att de ska följa varandra visste jag redan men det här med separata rör genom vägg/tak vet jag inte vad det kommer ifrån. Så jag gör som jag blir tillsagt. 👌
Man behöver inte söka så mycket efter olika normer, regler osv för att förstå att som du gör där är ett utmärkt och enkelt sätt att minska riskerna för ljusbågar på DC-sidan. Alltså att separera vid genomföringarna som du gör. Att i övrigt vid förläggningen hålla fullt korrekta kablar i samma kanalisation, rör etc är en annan sak där är det ju normalt inga problem om det inte är utsatta lägen och då får man anpassa efter det i så fall.

Och om man går genom tex en solid byggnadsdel som en träbjälke, murstensvägg, gjuten betong osv faller även nyttan av separation vid genomgångar. Men det kan ju ändå vara vettigt med samma riktlinje så det inte råkar bli dåligt när någon tänker fel där av någon anledning.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och man ska inte glömma bort att DC-sidan innan växelriktaren är inte som annan elinstallation i huset.
Den vanliga AC-installationen är skyddad av säkringar överallt, så någon ljusbåge blir ju alltid väldigt kortvarig (i de spänningar och strömmar som kan komma på tal här).
Men DC från solceller har ingen säkring som går, utan cellerna matar på effekt så länge som solen lyser. Spänningen sjunker rejält om det blir en kortslutning, men strömmen ökar, och slutar inte heller.

Så det är viktigare att tänka till över mekaniskt skydd för kablarna på DC-sidan än det är i vanlig elinstallation.
 
  • Gilla
gusgez och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.