Vad finns det för nackdel/ar ifall man plattar till spiro rör tex 125mm?
I mitt fall är det för att det ska få plats i en befintlig vägg utan att behöva bygga ut väggen?

Om alla falsar är intakta så spirot håller tätt?
 
R
Hur mycket har du tänkt att platta till det?
 
Rejält som ditt namn. Nämen det kommer bli ca 140-150mm bred istället för 125mm
 
R
Vad har du för väggtjocklek? 95mm?
 
R Rejäl skrev:
Vad har du för väggtjocklek? 95mm?
Väggen är 95mm på smalaste stället pga bärande vägg(hammarband).
Annars är väggen 140mm.
 
R
B buhu skrev:
Väggen är 95mm på smalaste stället pga bärande vägg(hammarband).
Annars är väggen 140mm
Ok så du har en 145mm regel med en bärlina i? Oftast kan man kapa detta så att man får in sitt spirorör..
 
Ja

Den är tyvärr redan kapad på flera ställen av de som byggde för 40 år sedan. Därför önskar jag att inte ta fler hål. Den är kapad för existerande frånluft samt imkanal och avlopp.
Nu när jag kommer med tilluft har jag två alternativ, platta till 125mm eller bygga ut väggen åt ena hållet.

Skulle vilja platta till det men vad finns för nackdelar?
 
S
Finns ju rektangulära ventilationskanaler att använda istället
 
S sinuslinus skrev:
Finns ju rektangulära ventilationskanaler att använda istället
Jag vet men det blir dyrt.

Är det någon som känner till vad nackdelen kan bli om man plattar till ett spiro?
 
R
B buhu skrev:
Ja

Den är tyvärr redan kapad på flera ställen av de som byggde för 40 år sedan. Därför önskar jag att inte ta fler hål. Den är kapad för existerande frånluft samt imkanal och avlopp.
Nu när jag kommer med tilluft har jag två alternativ, platta till 125mm eller bygga ut väggen åt ena hållet.

Skulle vilja platta till det men vad finns för nackdelar?
Har aldrig plattat till det så mycket, men det påverkar ju luftflöderna så missljud kan ju kanske uppstå samt inte fullgott flöde..
Jag hade byggt på väggen ifall ni ska bo kvar långsiktigt..
 
Vill minnas jag sett några som gjort just detta på forumet, jag hade själv samma funderingar till ett FTX-projekt.

Ljudet är troligtvis försumbart (det finns ju rektangulära kanaler trots allt), det är bara att du får räkna med en mindre area på röret där.
 
Finns väl risk att spiroröret går upp i skarven tänker jag..
 
U
Kanske kompensera area förminskningen genom att platta till ett 160-rör istället för 125?
 
  • Gilla
pyamassnickaren
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Kanske kompensera area förminskningen genom att platta till ett 160-rör istället för 125?
Blir ett helvete att bygga till detta så det passar på 125-röret sen..
 
U
Violina Violina skrev:
Blir ett helvete att bygga till detta så det passar på 125-röret sen..
Sant, eftersom röret max kunde va 140 i ändarna

Går ju valsa övergångar själv om man kan, annars är det ju billigare med rektangulära kanaler om tillplattat 125-rör blir för klent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.