Dåså. Väggen du vill ta bort är inte bärande i strikt mening, och min bästa gissning är att du kan ta bort den utan följdproblem. @justusandersson kommer säkerligen att säga till om han tycker att det finns någonting mer du borde tänka på innan du tar fram tigersågen. :)
 
Som jag skrev i inlägg #15: Elementhus från Mockfjärd är lite knepiga. Jag tycker att @bearmaniac är på rätt spår och har inget att tillägga mer än att man ska vara försiktig när man ger sig på ett sådant hus.
 
J justusandersson skrev:
Som jag skrev i inlägg #15: Elementhus från Mockfjärd är lite knepiga. Jag tycker att @bearmaniac är på rätt spår och har inget att tillägga mer än att man ska vara försiktig när man ger sig på ett sådant hus.
hej igen .
Borrade precis i väggen lite. Väggen e spånfylld . Den känns otroligt klen för att vara bärande . Med vänlig hälsning, johan
 
  • Hål borrat i en vägg som visar spånskivor och en svag struktur, vilket väcker tvivel om väggens bärkraft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål borrat i en spåntäckt vägg, med spån inuti och synliga väggskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
Det är lätt att lura sig på det. Korslimmat trä kan vara otroligt starkt. Jag skulle inte våga dra någon slutsats om dess bärande kapacitet. Det som begränsar bärförmågan hos trä är risken för knäckning. Kan man begränsa den med intelligent sammanfogning tål även små stolpar stora laster.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är en typisk innervägg i ett elementhus. Yttersidorna består av tre lager korslimmat trä på totalt 20 mm (emellanåt 2 lager på 14 mm), dessa hålls ihop med ditlimmade 3 mm-masonitremsor. Hela konstruktionen är 100 mm tjock. Den konstruktionen användes mig veterligen både i bärande och icke bärande innerväggar.
 
B bearmaniac skrev:
Det är en typisk innervägg i ett elementhus. Yttersidorna består av tre lager korslimmat trä på totalt 20 mm (emellanåt 2 lager på 14 mm), dessa hålls ihop med ditlimmade 3 mm-masonitremsor. Hela konstruktionen är 100 mm tjock. Den konstruktionen användes mig veterligen både i bärande och icke bärande innerväggar.
Hur gick det? Lite nyfiken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.