M Marcussjogren skrev:
45x95 är ju standarddimensionen för att bygga stora ställningar i trä, så att bygga med 45x195 känns nog överdrivet.
Jag andvände 195:surprised:r som bomlag för att kunna ha längre spännvidd, som längst hade jag nästan 3 m. Band ihop 195:surprised:rna i mitten med en 95:a för att undvika lustiga huset känslan när man går på dom.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
T Tjorven2021 skrev:
Jag andvände 195:surprised:r som bomlag för att kunna ha längre spännvidd, som längst hade jag nästan 3 m. Band ihop 195:surprised:rna i mitten med en 95:a för att undvika lustiga huset känslan när man går på dom.
då är jag med!
 
45x95 på byggställning i trä används endast på vertikala stöttor. Alla viktbärande horisontella reglar är 45x145, och då med en max spännvidd/gångbredd på "bryggan" på 120 cm.

I denna konstruktion med knektar så känner jag en viss tveksamhet till att brytpunkten mellan snedstag och den horisontella bärregeln för "gångbryggan" kan bli en knäckpunkt som får ta all vertikal last utanför. Det gör att ytterligare styvhet/bärighet behövs på de horisontella bärreglarna. 45x95 hade jag aldrig riskerat livet på, även om de vore dubbla.
Hur mkt bärreglarna behöver biffas upp med denna konstruktion beror naturligtvis på om mina dimmiga och diffusa lastpåkänningsfunderingar stämmer, men också i så fall på bredden av gångbryggan utanför skärningspunkten (=>vridmomentet/knäcklasten).
 
M
Oldboy Oldboy skrev:
45x95 på byggställning i trä används endast på vertikala stöttor. Alla viktbärande horisontella reglar är 45x145, och då med en max spännvidd/gångbredd på "bryggan" på 120 cm.

I denna konstruktion med knektar så känner jag en viss tveksamhet till att brytpunkten mellan snedstag och den horisontella bärregeln för "gångbryggan" kan bli en knäckpunkt som får ta all vertikal last utanför. Det gör att ytterligare styvhet/bärighet behövs på de horisontella bärreglarna. 45x95 hade jag aldrig riskerat livet på, även om de vore dubbla.
Hur mkt bärreglarna behöver biffas upp med denna konstruktion beror naturligtvis på om mina dimmiga och diffusa lastpåkänningsfunderingar stämmer, men också i så fall på bredden av gångbryggan utanför skärningspunkten (=>vridmomentet/knäcklasten).
tack för förklaringen!
Menar du att själva infästningen mot snedsträvan blir den svaga punkten?

känns ju verkligen som att det borde vara svårt att knäcka två 45x95 som är 1m långa, med mina 80kg :)

Hade en kompis här som hjälpte mig kolla på takdelarna och det kommer bli så att en firma kommer få lägga om en del av taket i vår och då kommer vi ordna med detta.
 
Om längden är 1 m så blir kanske sträckan utanför snedstöttans korsning bara 20 cm eller likn. Då blir inte momentet i skärnings-/infästningspunkten så stort, om man inte lutar sig mot räcket förstås. Eller lastar massa tegel el likn tunga saker i ytterkanten.

Problemet med klena 45x95 är att de är extremt känsliga för defekter såsom sprickor och knastar etc.
 
Magnus E K
Knektar är säkert bra men jag gillar mina fristående "torn". De är roliga både att bygga och plocka ner. Har två stycken uppe just nu:

Ett hus under renovering eller byggnation, med träställningar och oavslutad veranda eller tillbyggnadsstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den vänstra är samma stolpar som i min första version jag nämnde tidigare i tråden (de är 3,90 långa, inte 3,60 som jag skrev då). Har förbättrat konstruktionen sen dess genom att fästa stolparna i betongplattor och använda vagnsbult för plattformsreglarna. Den nedre plattformen är främst till för att ha något att stå på när jag bygger den övre. (Stegen är för närvarande nerplockad för annars klättrar grannens katt upp och hoppar ibland ner på plåttaket till vänster vilket för ett jäkla liv.)

Den högra är under uppförande med nya stolpar (som råkade bli 4,20 långa), och jag har offrat estetiken genom att återanvända tryckta reglar till plattformarna och gammal trall som snedsträvor. Ska bli en brygga mellan sen är det tänkt. Kanske en riktig trappa upp också istället för stege (av överblivet virke från rivning av altantak).
 
Redigerat:
  • Gilla
j-man och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Så här blev den i färdigt skick på denna plats:

Hus med tegeltak under renovering, ställningar och stegar, gröna växter i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr är spännvidden på "bron" bara 2,7 m och jag tog de begagnade 170-reglar som jag hade i någorlunda rätt längd, så det blir inget skönt svaj i mitten. Får testa en annan gång med längre i klenare dimension.

Edit: Inser nu att jag satte stolpen i mitten av räcket på fel håll.
 
Redigerat:
  • Gilla
j-man
  • Laddar…
J j-man skrev:
Vet inte om jag lyckades förklara så det blev förståeligt. Här kommer en enkel skiss över hur jag byggde mina knektar och hur jag förhindrade att de rörde sig i sidled. Sedan ska det förstås även skruvas på trall ovanpå som håller ihop hela konstruktionen. Och glöm inte att sätta dit ett enkelt staket om ni är på hög höjd!
[bild]
Tar upp en gammal tråd, hoppas det är ok. Tack för en bra ritning! Vill testa detta. Kommer du ihåg måtten på triangeln? Den horisontella, den mot väggen och den diagonala. Tacksam för svar.
 
K Kristina J skrev:
Tar upp en gammal tråd, hoppas det är ok. Tack för en bra ritning! Vill testa detta. Kommer du ihåg måtten på triangeln? Den horisontella, den mot väggen och den diagonala. Tacksam för svar.
Har tyvärr inga exakta mått. Den horisontella och den lodräta sidan var nog runt 1,5-2m långa. Den diagonala sidan blev som den blev. Du får använda Pythagoras för att räkna ut den om du vill. Om du skulle känna dig osäker går det nog att göra den lodräta sidan lite längre ändå.
 
Kul att jag hittade denna gamla tråd. Ska byta vindskivor i sommar och börjar nu tänka på att bygga ett år knektar för att komma upp. Är nog inte mer än 5-6m till nock.

Någon som har gjort på sista åren och kan ge lite inspo bilder? Har ju lovar att bygga odlingslådor av typ 45x170c. 3 eller 4i bredd känns som det blir rätt ok plattform
 
J j-man skrev:
Har tyvärr inga exakta mått. Den horisontella och den lodräta sidan var nog runt 1,5-2m långa. Den diagonala sidan blev som den blev. Du får använda Pythagoras för att räkna ut den om du vill. Om du skulle känna dig osäker går det nog att göra den lodräta sidan lite längre ändå.
Jaså blir det en så pass bred plattform. Tack så mycket!
 
K Kristina J skrev:
Jaså blir det en så pass bred plattform. Tack så mycket!
Jag kollade nu en extra gång på de gamla bilderna jag lagt upp tidigare i denna tråd och måste revidera mitt svar. Jag skulle gissa på att den horisontella och den lodräta sidan var nog runt 1-1,2m långa. Gör du dom mycket större än så riskerar de bli tunga och svåra att ställa upp på egen hand.
 
O olofh skrev:
Kul att jag hittade denna gamla tråd. Ska byta vindskivor i sommar och börjar nu tänka på att bygga ett år knektar för att komma upp. Är nog inte mer än 5-6m till nock.

Någon som har gjort på sista åren och kan ge lite inspo bilder? Har ju lovar att bygga odlingslådor av typ 45x170c. 3 eller 4i bredd känns som det blir rätt ok plattform
Jag använde mindre dimension på virket än så. Tänk på att det kan bli krångligt att att ställa upp dom ifall de blir tunga. Finns flera bilder tidigare i denna tråd
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
J j-man skrev:
Jag kollade nu en extra gång på de gamla bilderna jag lagt upp tidigare i denna tråd och måste revidera mitt svar. Jag skulle gissa på att den horisontella och den lodräta sidan var nog runt 1-1,2m långa. Gör du dom mycket större än så riskerar de bli tunga och svåra att ställa upp på egen hand.
Åh tack för att du tog dig tid! Jag har inte börjat än, så jag hinner.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.