Demmpa Demmpa skrev:
Dimmern i kretsschemat i inlägg 5 kan utan problem användas i en sparkoppling.

Jag har använt en traditionell dimmer i sparkoppling utan det minsta problem.

En traditionell dimmer vet inte vad som är fas/tändtråd/nolla.
Det vet jag med , men i skissen som Bo gjort så är det fas till brytarna på båda ställena, vad händet om båda står till då, det lyser hela tiden. I # 5:an, hur tänder du på den andra trappen då.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så här:

[bild]

Det kan möjligen vara ett problem när strömbrytare används eller när dimmern står på max då strömmen fördelas mer jämnt mellan de två grenarna då. Grenen via strömbrytare/dimmer kan potentiellt ta skada vid hög belastning i uttaget.
Ska det inträffa måste spänningsfallet i tråden överstiga dimmerns spänningsfall och strömmen tar ju lättaste vägen som bekant.
Så om tråden är orimligt lång och man maxar strömmen så kanske man kan få dimmern att börja leda lite.
I praktiken kan man alltså bortse från detta.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det vet jag med , men i skissen som Bo gjort så är det fas till brytarna på båda ställena, vad händet om båda står till då, det lyser hela tiden. I # 5:an, hur tänder du på den andra trappen då.
Själva dimmern är placerad här (inringat) elektriskt sett. Oberoende av strömställarnas läge så tar strömmen denna väg till lampan.

Handritat elschema med dimmer inringat som visar strömvägen till en lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Ska det inträffa måste spänningsfallet i tråden överstiga dimmerns spänningsfall och strömmen tar ju lättaste vägen som bekant.
Så om tråden är orimligt lång och man maxar strömmen så kanske man kan få dimmern att börja leda lite.
I praktiken kan man alltså bortse från detta.
Jo, normalt kanske 90% av strömmen tar den korta vägen medan 10 % av strömmen går genom dimmern. Precis all ström väljer inte den lättaste vägen, utan strömmen fördelas.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Själva dimmern är placerad här (inringat) elektriskt sett. Oberoende av strömställarnas läge så tar strömmen denna väg till lampan.

[bild]
Jepp kan gå, med koppling i en dosa. TS ville byta ut en trapp mot en dimmer och då fungerar det inte med sparkoppling
 
J jonaserik skrev:
Jepp kan gå, med koppling i en dosa. TS ville byta ut en trapp mot en dimmer och då fungerar det inte med sparkoppling
Vet inte om jag var tydlig med detta men det är alltså en dimmer med trappfunktion som jag tänkt ersätta en av trappbrytarna med.
Funktionen kommer ju fungera men jag tänkte mer på risken att uttaget blir parallellmatat via dimmern när brytarna är i visst läge, om det är en risk överhuvudtaget och hur stor den är isåfall
 
Det händer inget, fasen går förbi allt som egen matning till vägguttaget, Det som är lite lurigt är att dimmern ska ha fas eller lampa in på L och om den fungera med att lägga fasen på en av dom ut, kan jag inte svara på, då jag aldrig har kopplat så. Men är tveksam till att det fungerar.
 
J jonaserik skrev:
Det händer inget, fasen går förbi allt som egen matning till vägguttaget, Det som är lite lurigt är att dimmern ska ha fas eller lampa in på L och om den fungera med att lägga fasen på en av dom ut, kan jag inte svara på, då jag aldrig har kopplat så. Men är tveksam till att det fungerar.
Om det är en traditionell dimmer utan nolla (eller ny dimmer där nollan kan skippas) kan kopplas på både traditionell trappkoppling eller spartrappkoppling, den kommer inte veta hur den är kopplad.
 
J jonaserik skrev:
Det händer inget, fasen går förbi allt som egen matning till vägguttaget, Det som är lite lurigt är att dimmern ska ha fas eller lampa in på L och om den fungera med att lägga fasen på en av dom ut, kan jag inte svara på, då jag aldrig har kopplat så. Men är tveksam till att det fungerar.
Fast fasen kan ju ta två vägar i denna sparkoppling. Jag har aldrig heller kopplat så här förut men jag antar att det är två växlande kontakter på L på dimmern och då är det ju inga problem
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om det är en traditionell dimmer utan nolla (eller ny dimmer där nollan kan skippas) kan kopplas på både traditionell trappkoppling eller spartrappkoppling, den kommer inte veta hur den är kopplad.
Den funkar med eller utan nolla men jag tänkte dra en nolla till den i varje fall för bättre funktion.
Förstår att dimmern inte vet hur den är kopplad men just fenomenet att uttaget delvis kan matas via dimmern i vissa lägen kan man ju bygga bort med en traditionell trappkoppling men vet inte om det är nödvändigt, verkar råda delade meningar om risken
 
Tja, potentiellt som jag skrev ligger väl snäppet över osannolikt, som båda ligger en bit över uteslutet, men långt under sannolikt.
 
Tack för allas synpunkter :)
Tar och behåller denna sparkoppling med dimmern, svårt att bedöma risken men kanske inte nåt att förlora nattsömn över..
 
D Da Ke skrev:
Tack för allas synpunkter :)
Tar och behåller denna sparkoppling med dimmern, svårt att bedöma risken men kanske inte nåt att förlora nattsömn över..
Du behöver inte tänka på det som något problem öht så länge du inte har dålig kontakt eller glapp i fasen som ansluter till brytaren närmast uttaget. När allt är ok får du i praktiken inget bidrag via dimmern alls.
 
  • Gilla
Da Ke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.