wildeside
L Lanzal skrev:
Hur djupt brukar ni gå där det behövs som mest? Tänker att jag vill få det torrt kring köksträdgården (nedanför trappen där). Bör jag sikta på typ 45-50cm djup? Och sen arbeta med fall ned mot vår infart
Svårt att säga utan varit på plats och eventuellt grävt någon provgrop.
Man ser ju redan nu att det samlats vatten i schakt botten så 50 cm kommer iaf göra tomten torrare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hade lika vid stugan, vattnet kom från berget, grävde som ett stort uppochnervänt V , ca 20 meter ovanför huset, la ner dränslang förbi hela huset på båda sidorna . Dränslangen ska ligga direkt på botten i schaktet och sen fylla på med kross till ca halva djupet av schakten, sen en duk över som ligger så mycket på sidorna som möjligt lite mer kross och tillbaka med massorna.
 
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Svårt att säga utan varit på plats och eventuellt grävt någon provgrop.
Man ser ju redan nu att det samlats vatten i schakt botten så 50 cm kommer iaf göra tomten torrare.
Tack för svar! Ja, förstår. 50cm är jättedjupt att gräva för hand så kanske får nöja mig där. Dränerar hellre ordentligt nu och slipper göra fler insatser om några år.
 
J jonaserik skrev:
Hade lika vid stugan, vattnet kom från berget, grävde som ett stort uppochnervänt V , ca 20 meter ovanför huset, la ner dränslang förbi hela huset på båda sidorna . Dränslangen ska ligga direkt på botten i schaktet och sen fylla på med kross till ca halva djupet av schakten, sen en duk över som ligger så mycket på sidorna som möjligt lite mer kross och tillbaka med massorna.
Märkte ni stor skillnad ändå? Hur djupt grävde ni, gjorde ni för hand?
 
L Lanzal skrev:
Märkte ni stor skillnad ändå? Hur djupt grävde ni, gjorde ni för hand?
Jepp grävde för hand ca 40 cm djupt, det blev kanske 30 - 35 meter åt varje sida, men tog det i omgångar. Graven åt inte bröd när den var öppen och det rann i den vid regn, var lite knöligt med en del gräsrötter av tyngre slag, nu var berget inte så djupt ner så vattnet åkte kana lite högre upp i jorden. Blev bra och halvkällare skapligt torr. Som du kanske har det så lite djupare kanska är bra

EDIT Börja gräv nerifrån så ser du om det vill rinna och samtidigt kan du se hur det är fall.
 
  • Gilla
Missad och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp grävde för hand ca 40 cm djupt, det blev kanske 30 - 35 meter åt varje sida, men tog det i omgångar. Graven åt inte bröd när den var öppen och det rann i den vid regn, var lite knöligt med en del gräsrötter av tyngre slag, nu var berget inte så djupt ner så vattnet åkte kana lite högre upp i jorden. Blev bra och halvkällare skapligt torr. Som du kanske har det så lite djupare kanska är bra

EDIT Börja gräv nerifrån så ser du om det vill rinna och samtidigt kan du se hur det är fall.
Har nog ändå tänkt börja där det är som blötast och arbeta mig "neråt", så jag vet att jag stoppar vattnet långt ifrån gräsytan. Men förstår att man kan göra både och
 
L Lanzal skrev:
Har nog ändå tänkt börja där det är som blötast och arbeta mig "neråt", så jag vet att jag stoppar vattnet långt ifrån gräsytan. Men förstår att man kan göra både och
Börjar du uppfrån så kan du få problem. har du otur så kommer det en massa vatten där du gräver och då blir det bara sörja av allt som ska upp. Om du gör så, är det nog bra att ösa med en hink i stället för spade
 
  • Gilla
helrob och 3 till
  • Laddar…
Tack! Ska se hur vårt hinksortiment ser ut.. :D
 
Nissens
J jonaserik skrev:
Hade lika vid stugan, vattnet kom från berget, grävde som ett stort uppochnervänt V , ca 20 meter ovanför huset, la ner dränslang förbi hela huset på båda sidorna . Dränslangen ska ligga direkt på botten i schaktet och sen fylla på med kross till ca halva djupet av schakten, sen en duk över som ligger så mycket på sidorna som möjligt lite mer kross och tillbaka med massorna.
Varför inte gräva som ett rättvänt ”V”? Känns som att vattnet leds bättre till slangen då?
 
Dagens update:

Satte en timer på 60min och började gräva.

Grävde framförallt ut framför trappen där jag ska försöka komma ner runt 50cm. Otroligt svårgrävt här, mina svärföräldrar har en korphacka jag ska låna och se om det kan hjälpa mig. Spade är verkligen tvärstopp hela tiden pga allt grus.

Efter ca 45 min när jag skulle slänga av lite lera/grus från grävningen så välde jag skottkärran framåt och tyvärr gick ett handtag av! Har frågat grannen om jag kan låna deras imorgon (eller när det går att gräva igen, vi fick som alla andra massa snö under dagen).

Snön är ändå lite spännande nu, ska bli kul att se hur gräsmattan hanterar allt vatten som kommer smälta , kommer gräsmattan klara det bättre redan nu?

Bifogar bilder (som inte säger så mycket, skottkärran får också en RIP-bild).
 
  • En trasig grön skottkärra med avbrutet handtag vält i lerigt och grusigt område vid en grävd trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd ränna i trädgård framför trätrapp med vattenpölar och lerig mark, omgiven av gräs och stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen grävd schaktning framför trappa med grus och vattenansamling genom en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd grävt med spade framför trappa, grusig och svårgrävd mark med spår av snö på gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
L Lanzal skrev:
Dagens update:

Satte en timer på 60min och började gräva.
....
Jag skulle rekommendera att titta på denna snubben på YT
https://www.youtube.com/@GCFD/videos

Bläddrar du runt på hans videos så finns det en del som är mer givande kring "vad göra" och "vad inte göra".

Några saker som jag lärde mig som var lite oväntade för mig är att när du lägger ner rör så ska hålen i röret var neråt.
Förklaringen är att vattnet som är i botten av diket ska kunna komma in i röret och ledas bort.

Fallet är viktigt att det finns och att du inte har något backfall.

Sådana där svara spralrör är sämst och vita styva plaströr är bäst, borra hål i de längder som ska ta upp vattnet.
 
  • Gilla
raspen86 och 3 till
  • Laddar…
B
T Trollskidan skrev:
Köp Dräneringsrör med kokos runt

[länk]
De där var verkligen inte billiga, och verkar dessutom inte ens gå att beställa, i alla fall inte i min region.

Av bilderna att döma så får man nog ner std dränrör och singel.
 
B BSOD skrev:
De där var verkligen inte billiga, och verkar dessutom inte ens gå att beställa, i alla fall inte i min region.

Av bilderna att döma så får man nog ner std dränrör och singel.
Finns ju flera som har va den, jag fick upp den när jag sökte.
 
Claes Sörmland
T Trollskidan skrev:
Köp Dräneringsrör med kokos runt

[länk]
Vad vinner man på dessa ledningar? Trodde mer de var för siltiga jordar där ledningarna snabbt sätter igen.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.