Skapar en tråd så att jag förevigar detta projekt.


Vår gräsmatta är ett år gammal, köpte på rulle men vi har haft problem med dränering sen.. dag ett typ.

Nybyggt hus, mycket lera (tror jag, är amatör) och dåligt planerat för dränering.

Vi har vissa områden som är fuktiga ofta men vissa som är direkt genomblöta och där vattnet inte försvinner. Punkten som detta är värst kring är vår kökstrådgårde som är en halvmåne, upphöjd. Denna är prio att få torr nu i detta projekt. Just nu ser det ut så här. Idag har jag grävt ännu mer än vad som visas på bilderna, ska gräva imorgon igen och ta bilder och lägga upp.

Målet är att få ett sluttande dike från bortre delen av köksträdgården och leda vattnet ner mot vår infart som är en lägre punkt. Där hoppas jag att vattnet helt enkelt inte blir ett problem. Blir det ett problem får vi gräva en stenkista där och hoppas att det räcker.

Google säger att allt från 20 till 60 cm är ok djup, jag tänker att jag gräver tills jag känner att det räcker. Marken är otroligt stenig så varje spadtag suger men nu har jag gett mig in i detta.

När jag grävt klart ska jag lägga ner en duk, dräneringsrör och röret ska omges av grus. Duken ska slutas runt som ett paket och sen lägger jag grus ovanpå (iaf runt kökstrådgården).
 
  • Nygrävt dike i kant av gräsmatta nära röd hus med dräneringsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävd gräsmatta med synliga vattenansamlingar och en barnvagn i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nygrävt dräneringsdike i en trädgård med stenig mark och synlig vattensamling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävd gräsmatta med ett dike, stenigt och blött område nära en halvmåneformad upphöjd köksträdgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nygrävt dike i trädgård med lera och stenar för att förbättra dränering nära en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Genomblöt gräsmatta med grävd ditch, vattenproblem vid upphöjd köksträdgård och skottkärra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Synlig gräsmatta med dränageproblem, en upphöjd köksträdgård halvmåneformad med stenar, en skottkärra och blå presenning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd dike vid en trädgård med lera och stenar, intill en fuktig gräsmatta och ett litet växthus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nygrävt dike i en gräsmatta framför upphöjd köksträdgård som en del av ett dräneringsprojekt i en nybyggd trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fartland och 3 till
  • Laddar…
wildeside
Packa inte in dräneringsrören i duken.
Lägg röret i schaktbotten fyll upp med singel 10-15 cm över röret.
Lägg på duken och fyll upp med jord till rätt nivå.
Om du packar in rör o grus i duken så kommer duken att bli tät av jord/lera.
Glöm inte spolbrunn
 
  • Gilla
Viktualia och 8 till
  • Laddar…
Nissens
wildeside wildeside skrev:
Packa inte in dräneringsrören i duken.
Lägg röret i schaktbotten fyll upp med singel 10-15 cm över röret.
Lägg på duken och fyll upp med jord till rätt nivå.
Om du packar in rör o grus i duken så kommer duken att bli tät av jord/lera.
Glöm inte spolbrunn
Intressant tanke. Om man bara lägger duken ovanpå, så lär det väl komma in jord/lera in i gruset från sidan?
 
wildeside
Nissens Nissens skrev:
Intressant tanke. Om man bara lägger duken ovanpå, så lär det väl komma in jord/lera in i gruset från sidan?
Det beror väl på hur brett man gräver och fyller med singel!😂
 
B
"French drain" kallas detta, finns gott om youtubefilmer hur man ska göra, men vad jag sett så lägger man duken hela vägen runt singel + dränrör.

Djupet tror jag mer handlar om förhållandet mellan utloppet och den punkt man tänkt dränera, det måste ju vara 0 lutning eller sluttning ner mot avloppet.

jag hade tagit ca 20-30cm djup på högsta punkten, om det funkat för utloppet. Blir det för dålig lutning mot utloppet får man sänka mer.

 
Claes Sörmland
Lustigt hur USA med sina begrepp tar över gällande tekniska begrepp och koncept i svenskan. Ett vanligt bonnigt täckdike är numera en French drain.

Här finns att läsa om Mr. French själv som spred kunskap om att man kunde lägga vanliga tegelpannor i ett dike i marken för att leda vatten:

https://en.wikipedia.org/wiki/Henry_F._French
 
  • Gilla
helrob och 7 till
  • Laddar…
Detta ständiga amerikaniserande 🤦‍♂️ Ska inte dra tråden mer OT dock, utan följer med intresse för vi har liknande problem.
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det funkar bra och fanns i varje handbok för villaägare på typ 70-talet på den tiden var det ju tegelrör som las i grovsand istället för perforerade plaströr som las i makadam, men sak samma. Täckdikena gör underverk för trädgård!

Traditionellt har man lagt dem rätt djupt i Sverige, på typ 70-120 cm. Men då var ju syftet inte att odla gräsmatta utan potatis och man ville man ju se till att det inte stod en ytlig vattenspegel under potatislandet på våren. Försenar potatisen en hel månad.
 
  • Gilla
bitfix och 3 till
  • Laddar…
wildeside
Djupet styr väl en del av hur bred ytan som kommer att dräneras.
 
  • Gilla
Gavialen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
wildeside wildeside skrev:
Djupet styr väl en del av hur bred ytan som kommer att dräneras.
Och högsta lokala markvattenspegel. Det står ju ofta väldigt högt vatten på vår och vinter om man bor lite lägre.
 
Redigerat:
wildeside
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och hösta lokala markvattenspegel. Det står ju ofta väldigt högt vatten på vår och vinter om man bor lite lägre.
Det behöver du inte förklara för mej!
Det är en del av det jag arbetar med.🤔
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Kul att så många var intresserade!

Dagens uppdatering:

Har grävt kanske 2-3h effektiv tid.

Har kommit ner iaf 20cm minst runt köksträdgården.. är osäker på hur djupt jag behöver komma men känns bra att komma ner en bit då jag inte vill ha vattnet så nära gräsytan. Tänker jag rätt?

Tror det är bra att köra 45-55cm djupt eller något liknande där.. vilket såklart suger då det innebär TIMMAR av extra grävning.

Från och med imorgon kan jag gräva 1h per dag ungefär då jag endast har tid att gräva då dottern sover (föräldraledig).

Ni som gjort detta tidigare, hur mycket vatten är "ok" att det ligger i dikena? När jag väl lägger grus/slang/duk osv så kommer jag troligtvis inte se vattnet längre, antar att en viss samling av vatten är ok då det är svårt att skapa perfekt sluttande diken när man gräver för hand så här. Så länge man har en viss lutning var 2-3m så borde det vara lugnt va? För när vattennivån stiger så borde det rinna vidare neråt för att söka lägsta punkten.

Laddar upp en video från imorse innan jag började gräva (då går jag nerifrån uppfarten) och en när jag har grävt klart (då går jag från kökstrådgården ner till den lägsta platsen. Laddar även upp några bilder till.
 
  • Nygrävd dräneringsdike bredvid en köksträdgård, med vattenansamling och stenar längs kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nygrävt dike runt en köksträdgård, omgivet av gräs och sten, med en träpall framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nygrävd dikning nära en köksträdgård med uppdämd jord och synligt vatten, ett rödhus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen grävd dräneringsdike runt köksträdgården med synligt vatten, i ett gräsmarkerat landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nygrävd dräneringsdike omkring köksträdgård med stenar och grusväg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Franskasophie och 3 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Packa inte in dräneringsrören i duken.
Lägg röret i schaktbotten fyll upp med singel 10-15 cm över röret.
Lägg på duken och fyll upp med jord till rätt nivå.
Om du packar in rör o grus i duken så kommer duken att bli tät av jord/lera.
Glöm inte spolbrunn
Ah ok! Så lägga lite singel-rör-singel-duk sen fylla på. Spolbrunn, det får jag kolla upp. Ska mäta diametern på min dräneringsslang så det blir rätt storlek.

Nissens Nissens skrev:
Intressant tanke. Om man bara lägger duken ovanpå, så lär det väl komma in jord/lera in i gruset från sidan?
Så tänker jag med..? :p
wildeside wildeside skrev:
Det beror väl på hur brett man gräver och fyller med singel!😂
Jag gräver inte jättebrett, gräver lika brett som spaden är just nu. Tanken är att fylla med singel hela vägen upp på vissa platser.
B BSOD skrev:
"French drain" kallas detta, finns gott om youtubefilmer hur man ska göra, men vad jag sett så lägger man duken hela vägen runt singel + dränrör.

Djupet tror jag mer handlar om förhållandet mellan utloppet och den punkt man tänkt dränera, det måste ju vara 0 lutning eller sluttning ner mot avloppet.

jag hade tagit ca 20-30cm djup på högsta punkten, om det funkat för utloppet. Blir det för dålig lutning mot utloppet får man sänka mer.

[media]
Jag tänker att djupet beror på hur blött det är i marken, jag vill gärna att min dränering ska samla allt vatten som annars blöter ner min gräsmatta och gör den svampig.. Då borde det vara bättre om jag kommer lite djupare tänker jag?
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lustigt hur USA med sina begrepp tar över gällande tekniska begrepp och koncept i svenskan. Ett vanligt bonnigt täckdike är numera en French drain.

Här finns att läsa om Mr. French själv som spred kunskap om att man kunde lägga vanliga tegelpannor i ett dike i marken för att leda vatten:

[länk]
Spännande.. :)
ricebridge ricebridge skrev:
Detta ständiga amerikaniserande 🤦‍♂️ Ska inte dra tråden mer OT dock, utan följer med intresse för vi har liknande problem.
Välkommen till blöta klubben!
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det funkar bra och fanns i varje handbok för villaägare på typ 70-talet på den tiden var det ju tegelrör som las i grovsand istället för perforerade plaströr som las i makadam, men sak samma. Täckdikena gör underverk för trädgård!

Traditionellt har man lagt dem rätt djupt i Sverige, på typ 70-120 cm. Men då var ju syftet inte att odla gräsmatta utan potatis och man ville man ju se till att det inte stod en ytlig vattenspegel under potatislandet på våren. Försenar potatisen en hel månad.
Ja, så djupt är inte rimligt för mig att gräva. Har nog grävt säkert 10h minst redan, skulle behöva 40-60 timmar till för det.. :D
wildeside wildeside skrev:
Djupet styr väl en del av hur bred ytan som kommer att dräneras.
Fattar! 45-55cm kanske är minsta djupet jag borde köra på? Kommer bli en hel del grävande till..
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och högsta lokala markvattenspegel. Det står ju ofta väldigt högt vatten på vår och vinter om man bor lite lägre.
Vi bor nere runt Trosa, 30 meter över havet. Just på vår tomt så ligger skogen högre, så vattnet från skogen rinner ner från oss och våran upphöjda köksträdgård rinner ju ner på det blöta området också
 
wildeside
L Lanzal skrev:
Ah ok! Så lägga lite singel-rör-singel-duk sen fylla på. Spolbrunn, det får jag kolla upp. Ska mäta diametern på min dräneringsslang så det blir rätt storlek.
Vi arbetar lite annorlunda gräver det mesta med maskin så att spadgubben kan luta sig mot spaden.
Kör ut schakt och kör in singel med dumper eller vagn bakom grävmaskin.
Dränerar en tomt på 1-2 dagar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Vi arbetar lite annorlunda gräver det mesta med maskin så att spadgubben kan luta sig mot spaden.
Kör ut schakt och kör in singel med dumper eller vagn bakom grävmaskin.
Dränerar en tomt på 1-2 dagar.
Hur djupt brukar ni gå där det behövs som mest? Tänker att jag vill få det torrt kring köksträdgården (nedanför trappen där). Bör jag sikta på typ 45-50cm djup? Och sen arbeta med fall ned mot vår infart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.