J Josth skrev:
Du behöver koppla ur kabeln till kompressorn som alla sagt enligt ovan. Annars drar den mycket ström helt i onödan
så kan jag dra ur kabeln till kompressorn (enligt bilden från Isakare inlägg) på så sätt bara elpatron jobbar och mer ekonomisk tills köper en ny Nibe i sommar
Kan man sätta nibe 310p i Reservläge istället dra ur kabeln 27 till kompressorn?

Vridknapp på värmepump med röd pil som pekar mot inställningen för elpatron.
 
Sätter du 310P i reservläget så finns det ingen automatisk shuntstyrning längre utan du måste själv reglera shuntens läge efter hur kallt det är ute. Har du termostater som fungerar i ditt vattenburna värmesystem kommer förhoppningsvis de också att hjälpa till att stoppa värmen om det blir för varmt huset. När det börjar bli varmt ute framåt sommaren är det viktigt att shunten är helt stängd för att minska värmen i huset. 310P blir också extra varm i reservläget, tror reservtermostaten är fast inställd på 68 grader. Man kan riskera att skålla sig på varmvattnet då.
 
J Josth skrev:
Sätter du 310P i reservläget så finns det ingen automatisk shuntstyrning längre utan du måste själv reglera shuntens läge efter hur kallt det är ute. Har du termostater som fungerar i ditt vattenburna värmesystem kommer förhoppningsvis de också att hjälpa till att stoppa värmen om det blir för varmt huset. När det börjar bli varmt ute framåt sommaren är det viktigt att shunten är helt stängd för att minska värmen i huset. 310P blir också extra varm i reservläget, tror reservtermostaten är fast inställd på 68 grader. Man kan riskera att skålla sig på varmvattnet då.
Ok. så kan jag bara dra ur kabeln till kompressorn (enligt bilden från Isakare inlägg) på så sätt har vi varmvatten via elpatron. och om vi behöver mer värme i huset kan använda luft luft värmepump eller kamin
 
Ja jag skulle stänga av strömmen och koppla bort kabeln till kompressorn. Tycker det är den bästa lösningen om man är åtminstone lite teknisk av sig. Tycker man däremot det är lite otäckt att skruva med el trots man stängt av strömmen så kan man ju använda reservläget och ställa om shuntmotorn till manuellt läge och stänga den helt. Sedan kan du då värma huset med din luftvärmepump och kaminen istället.
 
J Josth skrev:
Ja jag skulle stänga av strömmen och koppla bort kabeln till kompressorn. Tycker det är den bästa lösningen om man är åtminstone lite teknisk av sig. Tycker man däremot det är lite otäckt att skruva med el trots man stängt av strömmen så kan man ju använda reservläget och ställa om shuntmotorn till manuellt läge och stänga den helt. Sedan kan du då värma huset med din luftvärmepump och kaminen istället.
Måste tackar för din expertis hjälp till en nybörjare som jag det är inte så ofta man gör sådana men är kul att göra själv och lära nya saker :)
Måste dubbelkolla att räcker bra med att koppla bort kabeln till kompressorn eller måste ställa om shuntmotorn till manuellt läge och stänga den helt också?
 
Om du kopplar bort kabeln till kompressorn kan du fortsätta att ha 310P i normalläget och behöver inte koppla över till reservläget. Därmed behöver du inte sköta shunten manuellt.
 
J Josth skrev:
Om du kopplar bort kabeln till kompressorn kan du fortsätta att ha 310P i normalläget och behöver inte koppla över till reservläget. Därmed behöver du inte sköta shunten manuellt.
Nu öppnade mitt fronten. ska bara tar bort gråa kabeln som visar i bilden med pilen?
Hur tar man bort den?
Närbild på en elektrisk komponent med en röd pil som pekar på en grå kabel som ska tas bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du tittar på fel ställe på kretskortet. Det är nr 1 till 3 du ska skruva bort. Det är kompressorn som har nr 27 i manualens produktbeskrivning.
 
J Josth skrev:
Du tittar på fel ställe på kretskortet. Det är nr 1 till 3 du ska skruva bort. Det är kompressorn som har nr 27 i manualens produktbeskrivning.
ok, nu hittade den tror jag. Alltså måste jag tar bort skruvor till alla tre kablar (svart3, blå 2 och brun1 ) för att kopplar bort kompressor på så sätt vår nibe 310 kommer enbart att funkar med elpatron till augusti som ska köpa ny

Inomhus elpanel med märkta skruvar (3 röda pilar) för svarta, blåa och bruna kablar som ska kopplas bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Räcker med att du lossar skruvarna en bit, du behöver inte ta bort dem alls.
 
J Josth skrev:
Räcker med att du lossar skruvarna en bit, du behöver inte ta bort dem alls.
Nu tagit bort 3 kablar och tejpade safe dem och satte igång Nibe 310p. .Om jag förstår rätt, Nibe funkar nu bara med elpatron för att ge värme till golv och värma vatten, i displayen visar 49 grader nu, kommer det att går upp till 51 grader som tidigare haft eller inte? elpatron klara värma vatten för dusch? eller måste använda EXTRA varmvatten om behövs?
En öppnad Nibe 310p värmepump med tre bortkopplade och tejpade kablar samt dess display som visar en temperatur på 49 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Man kan se på de båda gula lysdioderna under displayen att el-patronen får kopplas in när den behövs. El-patronen slås då på när panntemperaturen sjunkit till 49 grader och då tänds den röda lysdioden för el-patronen i displayen. El-patronen stängs av då panntemperaturen stigit till 52 grader och då slocknar den röda lysdioden för el-patronen i displayen. Den röda lysdioden för kompressorn kommer att tändas om kanal 08 är lägre än 51 grader och slockna om kanal 08 är 54 grader oavsett att du nu kopplat ur kabeln. Men det är ca 15-20 minuter startfördröjning innan kompressorn slås på efter att man startat 310P.
 
sam2018 sam2018 skrev:
Nu tagit bort 3 kablar och tejpade safe dem och satte igång Nibe 310p. .Om jag förstår rätt, Nibe funkar nu bara med elpatron för att ge värme till golv och värma vatten, i displayen visar 49 grader nu, kommer det att går upp till 51 grader som tidigare haft eller inte? elpatron klara värma vatten för dusch? eller måste använda EXTRA varmvatten om behövs?
[bild]
El-patronen är vid leverans kopplad för att ge 8 kW värmeeffekt. Det räcker mer än väl till för de flesta hus. Kompressorn gav bara ca 1,7 kW som du nu förlorat. Blir det problem med värmen nu är det förmodligen något fel på en av kontaktorerna eller något kretskort.
 
J Josth skrev:
El-patronen är vid leverans kopplad för att ge 8 kW värmeeffekt. Det räcker mer än väl till för de flesta hus. Kompressorn gav bara ca 1,7 kW som du nu förlorat. Blir det problem med värmen nu är det förmodligen något fel på en av kontaktorerna eller något kretskort.
Ok. Nu vår Nibe 310p funkar bara med elpatron för att ge värme till golv och värma vatten och kompressorn är nu ur funktion även om kompressorn lampa lyser lite då och då eller hur?
 
Ja precis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.