Kompressorn bara snurrar ju och drar ganska mycket ström utan att göra någon nytta nästan alls.

Viktigt att du stänger av 310P med arbetsbrytaren på väggen eller säkringarna i el-centralen innan du fäller ner el-panelen.
 
Redigerat:
310p skall man nog se som en elpanna med förstärkning av frånluftsvärmepumpen. Den ger ca 2kw vid optimala förhållanden på kompressor om jag minns rätt (var några år sen jag pensionerade min). Den orkar helt enkelt inte driva ett hus plus varmvatten på bara kompressor. Jag körde min med fysiskt urkopplade elpatroner på slutet. Men då användes den bara till gv i ett badrum damt varmvatten. Sen hade jag en luft-luft vp för värmen i övrigt. Bytte ut mot en luft-vatten för några år sen, funkar mycket bättre. Nu kör jag >200m2 plus källare. Tillåter 2,7kw eltillsats i min konfig, den har inte gått in många gånger.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
310P med originalkompressor på 550 W ger ca 1,7 kW värme från kompressorn. Men trots den lilla kompressorn ger den ändå en årsbesparing på runt 8000 kWh/år i ett vanligt mellanstort hus som då kommer ner till en rimlig årsförbrukning. Har man ett jättehus på t.ex. 300 kvm är ju dock 8000-9000 alldeles för lite i energibesparing och man behöver en kraftigare typ av värmepump. För att minska energiförbrukning i ett mellanstort hus med ytterligare några tusen kWh per år är det som sagt kostnadseffektivt att även installera en luftluftvärmepump som får värma en del av huset. Då kan man även få kyla på sommaren.
 
sam2018 sam2018 skrev:
efter att åter aktiverade elpatronen ,temperaturen är 52 grader och avlufttemperatur gick upp till 19 och kompressorn lampa lyser, Tycker du att fortfarande att kompressorn är trasig och måste jag koppla ur på kortet 27?[bild]
Ja, som @Josth skrev så drar den ström utan att göra nån nytta.
Ny kompressor kostar 20-25" ny panna 60-70"
Vi har just bytt ut 30 st 310 i vår förening, känndes inte värt längre att lägga pengar på pannor som var 18 år gamla.
Vi har med åren bytt en del kompressorer, originalet håller 10-15 år, en utbytt ca 5 år.
 
J Josth skrev:
310P med originalkompressor på 550 W ger ca 1,7 kW värme från kompressorn. Men trots den lilla kompressorn ger den ändå en årsbesparing på runt 8000 kWh/år i ett vanligt mellanstort hus som då kommer ner till en rimlig årsförbrukning. Har man ett jättehus på t.ex. 300 kvm är ju dock 8000-9000 alldeles för lite i energibesparing och man behöver en kraftigare typ av värmepump. För att minska energiförbrukning i ett mellanstort hus med ytterligare några tusen kWh per år är det som sagt kostnadseffektivt att även installera en luftluftvärmepump som får värma en del av huset. Då kan man även få kyla på sommaren.
Håller med om att 310p ger en betydande besparing i rätt hus. Vårt hus var ca halva storleken mot idag när vi installerade vår. Idag hade vi enligt nibe inte kunnat lösa vårt behov med en 750 (290m2 uppvärmt inkl källare). Provlemet tror jag i TS fall (bortsett från att den kanske dessutom är kass/lågt köldmedie), är att försöka driva ett hus med både värme och vv på bara kompressor. Finns väl ett skäl varför man inte kunde koppla bort elpatron i meny dom på större pumpar. Aantingen försöker fen värma vv, då blir inget över till värme och tvärtom. Dessutom behöver ju frånlufts återvinningen tillförd värme för att ha något att jobba med. Ps har inga yrkesmässiga erfarenheter bara egenupplevt. Men ett enkelt sätt att se om kompressorn funkar är att mäta temperaturen på utgående luft. Är den kall har för mig att min låg på 6-7 grader, då jobbar kompressorn. Är luften typ rumstemp, så gör den ingen nytta.
 
Vad jag har sett nyligen verkar reparation med kompressorbyte m.m. kosta runt 25 tkr och en ny motsvarande värmepump som NIBE F370 eller Bosch Compress 3800i kostar runt 75 - 80 tkr inkl ordentlig installation om man tittar på Polarpumpen m.fl. 310P är en enkel och robust modell som gör sitt jobb även om kompressorn har en tendens att haverera åtminstone vart 10:e år. Men det är samma typ av kompressor i F370. Tycker helt klart att man kan reparera efter även 16 år. Finns ännu gott om reservdelar. Risken om man har otur är om det råkar finnas något litet tillverkningsfel i tanken och då rostar hål med åren. Då är det bara skrot av allt sedan.
 
J Josth skrev:
Vad jag har sett nyligen verkar reparation med kompressorbyte m.m. kosta runt 25 tkr och en ny motsvarande värmepump som NIBE F370 eller Bosch Compress 3800i kostar runt 75 - 80 tkr inkl ordentlig installation om man tittar på Polarpumpen m.fl. 310P är en enkel och robust modell som gör sitt jobb även om kompressorn har en tendens att haverera åtminstone vart 10:e år. Men det är samma typ av kompressor i F370. Tycker helt klart att man kan reparera efter även 16 år. Finns ännu gott om reservdelar. Risken om man har otur är om det råkar finnas något litet tillverkningsfel i tanken och då rostar hål med åren. Då är det bara skrot av allt sedan.
Jo, det är en bra panna som går att reparera, men man bör känna till pannans historia och vad som är bytt.
Expansionskärl, kretskort, säkerhetsventiler kommer garanterat ge upp innom en snar tid om de inte är bytta tidigare.
Vi har även bytt nån fläkt, men det är mest där folk slarvat med att byta filter.
Som sagt, 30 pannor, så vi har en viss erfarenhet, med en duktig på elektronik i föreningen har vi inte behövt köpa några nya kretskort utan bytt reläer, kondensatorer och kontaktorer själva.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Håller med om att man bör känna till värmepumpens historia när man funderar på reparation. Expansionskärlet brukar man bara behöva fylla på luft i gummibälgen med cykelpump efter ett antal år, sedan fungerar det bra igen. Jag och de grannar jag känner med liknande hus i området och samma värmepump har aldrig behövt byta kretskort eller kontaktorer. Det är kompressorn som varit det stora problemet. Säkerhetsventilen till värmen verkar man behöva motionera rejält mycket och sedan håller den till slut tätt och då ska man inte röra den mer. Fläkten har jag bytt till en något kraftigare version men man kan också själv bara byta lagren i fläkten för en hundring om det börjar låta. Kondensatorn till kompressorn byts tillsammans med denna. Den lite mindre kondensatorn till fläkten kan man enkelt byta själv om det behövs.
 
Redigerat:
  • Gilla
sam2018
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Ja, som @Josth skrev så drar den ström utan att göra nån nytta.
Ny kompressor kostar 20-25" ny panna 60-70"
Vi har just bytt ut 30 st 310 i vår förening, kändes inte värt längre att lägga pengar på pannor som var 18 år gamla.
Vi har med åren bytt en del kompressorer, originalet håller 10-15 år, en utbytt ca 5 år.
Jag märkte också att vår förbrukning ökade jämför med förra året. så det är dags att köpa ny NIBE
tex S735 . men måste vi tar bort någon väg i andra våning för att nå avluftkanalen och kunna isolera extra avluftkanalen hela väggen upp till taket.
1-Vad rekommendera ni som ersättare till vår Nibe 310P NIBE S735 eller F370 eller F730 ? (2 våningshus med golvvärme i hela huset som är 180kvm vi har luftluft värmepump och kamin också)
2-Tänker köpa ny Nibe under sommaren men låter funkar Nibe 310p tills vi byter den i sommar eller kan stänga el-patroner tills köper vi ny i sommar? vi behöver bara varmvatten tills köper ny eftersom har luftluft värmepump och kamin också hemma
 
Redigerat:
sam2018 sam2018 skrev:
Jag märkte också att vår förbrukning ökade jämför med förra året. så det är dags att köpa ny NIBE
tex S735 . men måste vi tar bort någon väg i andra våning för att nå avluftkanalen och kunna isolera extra avluftkanalen hela väggen upp till taket.
Jo, jag har läst att man måste göra det då 735 är effektivare och har kallare avluft än tex 370.
Vi bytte till 370 och slapp de problemet, men våra radhus är bara 76-101 kvm så 370 funkar bra.
 
Isakare Isakare skrev:
Jo, jag har läst att man måste göra det då 735 är effektivare och har kallare avluft än tex 370.
Vi bytte till 370 och slapp de problemet, men våra radhus är bara 76-101 kvm så 370 funkar bra.
Hörde från någon installatör att Nibe F370 också behöver extra isolering .
Kan styra F370 via app utan att köpa extra utrustning?
 
Har du ett hus från 2008 som kom med en 310P ska du absolut inte behöva isolera om avluftskanalen vid byte till bara F370. F370 går att följa och styra via Uplink men den har inte WiFi utan kräver nätverkskabel. Går bra att bygga en egen WiFi-brygga om det skulle bli krångligt kabeldragning.
 
sam2018 sam2018 skrev:
Hörde från någon installatör att Nibe F370 också behöver extra isolering .
Kan styra F370 via app utan att köpa extra utrustning?
Jag kan se och övervaka
Min nibe via uplink. Men skall jag även styra den så krävs ett abonnemang för runt 250:-/år. Ytterligare 250:-/år om jag dessutom vill kunna utläsa statisik. Fetta rycker jag är fruktansvärt kasst sv Nibe. Och igentligen skäl för att välja annan leverantör. Kan inte fatt hur man kan med att ta betalt för att höja temp från app 2024. Om åtminstone appen hade varit imponerande i övrigt..
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
J Josth skrev:
Har du ett hus från 2008 som kom med en 310P ska du absolut inte behöva isolera om avluftskanalen vid byte till bara F370. F370 går att följa och styra via Uplink men den har inte WiFi utan kräver nätverkskabel. Går bra att bygga en egen WiFi-brygga om det skulle bli krångligt kabeldragning.
Ok kanske var F730 som behövs extra isolering
Men tills vi köper ny Nibe i Juli, låter både kompressor och elpatron jobbar på vår 310p eller kan stänga elpatron/kompressor för att bli mer ekonomisk? vi behöver bara varmvatten tills vi köper ny i Juli. Vi har luftluf värmepump om behöver vi mer värme
 
Du behöver koppla ur kabeln till kompressorn som alla sagt enligt ovan. Annars drar den mycket ström helt i onödan.
 
  • Gilla
sam2018
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.