En annan fråga till TS - det är inte så att din tickande/surrande kyl är så gammal att du går över bron efter vatten? Dvs kanske uppgradera den istället?
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Är det bättre att köpa en ny kyl och frys för 10 000:-?
 
  • Gilla
Dixies
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
En annan fråga till TS - det är inte så att din tickande/surrande kyl är så gammal att du går över bron efter vatten? Dvs kanske uppgradera den istäl
elpaco elpaco skrev:
En annan fråga till TS - det är inte så att din tickande/surrande kyl är så gammal att du går över bron efter vatten? Dvs kanske uppgradera den istället?
Nja, den är bara fem år. Dock finns det säkert bättre som låter mindre. Säkert hörnet där och väggen som bidrar också. Men vill ha det helt tyst.
 
Många stickproppar anger att man ska köra router på 2,4 Ghz, och om man har sin router inställd på 5 Ghz, så ska man ändra till 2,4 Ghz. Det är väl inte bra? Jag kör ju 5G för att övriga saker ska gå snabbt eller bättre kvalitet. Varför klarar inte dessa smarta stickproppbr på 5 G?
 
Låter den så mycket kanske den håller på att gå sönder.. Alt köp ett par:
 
  • Svart huvudbonad med hörselskydd från Peltor på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Hade samma problem i tidigare kyl och frys, fungerade visserligen extremt bra men förde ett väldigt ljud (Nåja, allt är ju relativt, men hördes i alla fall) valde noga nya vitvaror baserat på oljud.

I alla fall, i manualen till nya kyl/frys, minns inte vilken, sannolikt båda, står uttryckligen att de inte får kopplas in via timer. Antar kompressorn kan ta skada? Vet i och för sig inte om termostaten löser det på så mycket annat sätt än att kopplar till och från strömmen.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
Unikt namn
M marp68 skrev:
Många stickproppar anger att man ska köra router på 2,4 Ghz, och om man har sin router inställd på 5 Ghz, så ska man ändra till 2,4 Ghz. Det är väl inte bra? Jag kör ju 5G för att övriga saker ska gå snabbt eller bättre kvalitet. Varför klarar inte dessa smarta stickproppbr på 5 G?
Antagligen kan din router ge både 2,4ghz och 5ghz samtidigt vilket är lämpligt.
De olika banden kompletterar varandra. 2.4 når långt med lägre hastighet, och 5ghz har hög hastighet men kort räckvidd.

2.4ghz är vanligen ett bättre val för smarta-hem saker.
Wifi-chippet billigare (så prylen blir billigare), 2.4ghz bandet når längre och prylen behöver inte heller den högre hastigheten som 5ghz erbjuder.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Antagligen kan din router ge både 2,4ghz och 5ghz samtidigt vilket är lämpligt.
De olika banden kompletterar varandra. 2.4 når långt med lägre hastighet, och 5ghz har hög hastighet men kort räckvidd.

2.4ghz är vanligen ett bättre val för smarta-hem saker.
Wifi-chippet billigare (så prylen blir billigare), 2.4ghz bandet når längre och prylen behöver inte heller den högre hastigheten som 5ghz erbjuder.
Så jag behöver inte ändra routern då? Nu står den på 5G. Men får kolla om den ger även 2,4 Ghz samtidigt alltså?
 
Det är en lägenhet, så köket är inte jättestort. Sitter två meter ifrån kylen. Kylen är en helt vanlig kyl från Cylinda. dB är ungefär som andra likvärdiga kylar i samma prisområde. Jag tror dock att hörnet den står i påverkar. Dels står den inte i något skåp, dels är kortväggen ihålig och den andra lättbetong. Kortsidan är en dörr som jag satt igen, men tänkte inte på att det kanske kunde vara bra med lite isolering inuti. Nu är det gipsskivor på båda sidorna och väggfärg. Kanske är det värt att ta ner gipsskivan på ena sidan och fylla med isoleringsull. Ska köpa ljuddämpande mattor också att sätta på väggen bakom kompressorn. Finns någon slags skumgummi med toppar och dalar som ska suga åt sig ljud. Man får ju inte täcka för kompressorn för mycket så att den/de blir för varma. Fötterna står väl på gummibussningar.

Å andra sidan, finns inget som slår fullkomlig tystnad.
 
M marp68 skrev:
Många stickproppar anger att man ska köra router på 2,4 Ghz, och om man har sin router inställd på 5 Ghz, så ska man ändra till 2,4 Ghz. Det är väl inte bra? Jag kör ju 5G för att övriga saker ska gå snabbt eller bättre kvalitet. Varför klarar inte dessa smarta stickproppbr på 5 G?
Har du en "dualband" kan du köra båda samtidigt.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
M marp68 skrev:
Det är en lägenhet, så köket är inte jättestort. Sitter två meter ifrån kylen. Kylen är en helt vanlig kyl från Cylinda. dB är ungefär som andra likvärdiga kylar i samma prisområde. Jag tror dock att hörnet den står i påverkar. Dels står den inte i något skåp, dels är kortväggen ihålig och den andra lättbetong. Kortsidan är en dörr som jag satt igen, men tänkte inte på att det kanske kunde vara bra med lite isolering inuti. Nu är det gipsskivor på båda sidorna och väggfärg. Kanske är det värt att ta ner gipsskivan på ena sidan och fylla med isoleringsull. Ska köpa ljuddämpande mattor också att sätta på väggen bakom kompressorn. Finns någon slags skumgummi med toppar och dalar som ska suga åt sig ljud. Man får ju inte täcka för kompressorn för mycket så att den/de blir för varma. Fötterna står väl på gummibussningar.

Å andra sidan, finns inget som slår fullkomlig tystnad.
Står den plant/i våg/i lod? Har själv två lika Bosch kyl/frysar som endast är 4 år gamla, den ena står stabilt på plant golv medans den andra står på ett ojämnt golv och är svår att justera. Det finns bara justerbara fötter i skåpens framkant (de gamla kyl/frysarna hade justerbara fötter i samtliga hörn). Den som står stabilt hör man nästan inte medans den andra låter desto mer. Så kolla upp hur skåpet står då det kan påverka ljudnivån.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
R roli skrev:
Står den plant/i våg/i lod? Har själv två lika Bosch kyl/frysar som endast är 4 år gamla, den ena står stabilt på plant golv medans den andra står på ett ojämnt golv och är svår att justera. Det finns bara justerbara fötter i skåpens framkant (de gamla kyl/frysarna hade justerbara fötter i samtliga hörn). Den som står stabilt hör man nästan inte medans den andra låter desto mer. Så kolla upp hur skåpet står då det kan påverka ljudnivån.
Intressant.
Det ska vara hyfsat plant, hjul baktill. Vickar i alla fall inte.
 
Låter som viss förväxlingsrisk här..

5G i mobilsammanhang har ingenting med 5 GHz bandet för Wifi att göra.
I första fallet står G för generation, i det andra för prefixet Giga.
 
Redigerat:
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Låter som viss förväxlingsrisk här..

5G i mobilsammanhang har ingenting med 5 GHz bandet för Wifi att göra.
I första fallet står G för generation, i det andra för prefixet Giga.
Tack. Ja, jag blandade ihop det. Har kollat upp och min router växlar mellan banden.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Blev det efter 4v då tråden startades någon lösning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.