Hej :)

Hoppas hitta lite vägledning och erfarenhet här!

Vi har köpt ett hus som ska totalrenoveras. Har haft totalt 10 olika byggfirmor på plats och känner att jag får för många olika svar. Teglar hus med trästomme en plan. Platta på mark byggt -75 160kvm. Gissningsvis Max 70-100mm isolering?

Idag har vi direktverkande el och en gammal luft/luft. Vi försöker packa in så mycket som möjligt av renoveringen i vår budget men har avsett en större pott för just värmesystemet (byte till vattenburet).

Radiatorer är fula och alla golv ska ändå bytas. Frågan gällande golvvärme är klurig, att vi nyper en del av takhöjden är vi införstådda med men frågan är vad är bäst och vad är mest rätt?

Önskar helst inte bila upp 160kvm för att ”börja om” om vi ska ha golvvärme, frågan är vad har ni för erfarenheter? Har ni lagt spårade skivor och golv rakt på? Eller ska man ha mekaniskt eller passivt ventilerat golv på det?

1. Omvänd fuktvandring problem?
2. Bör man komplettera med ventilerade golv?
Ingen fuktproblematik idag (borrat vid besiktning)
3. Lägga EPS skivor direkt på betongen? Ska man satsa på 25 eller 50mm?
4. Ska man skippa golvvärme och köra radiatorer sett till förutsättningarna?

Stort tack för hjälp!
 
Verkar inte så. På betongen läger du en bygplast och sen 50 mm om det får plats. Nu är EPS när det läggs inte stabilt att lägga ett golv ovanpå, då kommer golvet att gunga. det behövs en platta/flytt på den och i den kan man lägga in golvvärme. Ovanpå flyten som blir jämn, så läggs färdigt golv. Med den konstruktionen så kommer värmen att readera snabbt mot utetempen och inte som när GV gjuts in i plattan.
Bara som ett förslag från mig. Skulle om jag byggde nytt aldrig gjuta in GV i plattan. Det är för trögt system.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
K
Enmeteritaget Enmeteritaget skrev:
Ingen? :(
Tyvärr inte mycket hjälp, men vet du om plattan överhuvudtaget är isolerad?
 
Hej

Jag har ett liknande hus som dig, enplanshus med platta på mark (isolering ovanför) med samma uppvärming. Vi valde att installera en ny luft/luft samt värmepumpsberedare då du får bidrag för det, samt tilläggsisolera vinden till 450mm(också bidragsberättigat) och sätta in ett FTX-system. Vi har idag väldigt bra ekonomi i huset och jag ångrar inte att jag gick den här vägen (spoeciellt med bidraget) istället för vattenburet. Du kan också få bidrag för att konvertera till vattenburet, så gör kalkylen och se om du tycker det är värt det.

Läs också på mer om FTX och alla fördelar det har i ett dåligt ventilerat 70-tals hus. Dessutom lätt att installera när du har enplansvilla.

Om du är orolig för fukt i plattan, byt alla golv till trä samt lumppapp under så fukten kan stiga upp genom golvet och ventileras bort av ditt FTX.

Där har du någonting att klura på.
 
K Kardan79 skrev:
Tyvärr inte mycket hjälp, men vet du om plattan överhuvudtaget är isolerad?
J jonaserik skrev:
Verkar inte så. På betongen läger du en bygplast och sen 50 mm om det får plats. Nu är EPS när det läggs inte stabilt att lägga ett golv ovanpå, då kommer golvet att gunga. det behövs en platta/flytt på den och i den kan man lägga in golvvärme. Ovanpå flyten som blir jämn, så läggs färdigt golv. Med den konstruktionen så kommer värmen att readera snabbt mot utetempen och inte som när GV gjuts in i plattan.
Bara som ett förslag från mig. Skulle om jag byggde nytt aldrig gjuta in GV i plattan. Det är för trögt system.
Tack för info! Det jag är lite orolig för är omvänd fuktvandring främst då det är trästomme med teglad fasad. Golvvärmen är en stor investering som vi egentligen är villiga att göra men den blir lite för stor om det ska ske ”rätt” om jag förstår allt rätt. Dvs bila upp allt, gräva ut, isolera och ”börja om”.

Med 50mm eps om jag förstår rätt landar vi på minst 50+18+12+8 i tappad takhöjd. (EPS, slinga, flyt, golv). Nästan 9cm upphöjning :/. Frågan är om 50mm ens ger tillräckligt för att skydda mot den omvända fuktvandringsrisken?

Stort tack för tipset och svaret!
 
K Kardan79 skrev:
Tyvärr inte mycket hjälp, men vet du om plattan överhuvudtaget är isolerad?
Jag försöker få tag på konstruktionsritning men enligt besiktningsman trodde han man 70-100mm någon typ av isolering, enligt honom standard i området 1975… men vad jag hittat kan den likväl vara helt oisolerad.
 
B Byggarmike skrev:
Hej

Jag har ett liknande hus som dig, enplanshus med platta på mark (isolering ovanför) med samma uppvärming. Vi valde att installera en ny luft/luft samt värmepumpsberedare då du får bidrag för det, samt tilläggsisolera vinden till 450mm(också bidragsberättigat) och sätta in ett FTX-system. Vi har idag väldigt bra ekonomi i huset och jag ångrar inte att jag gick den här vägen (spoeciellt med bidraget) istället för vattenburet. Du kan också få bidrag för att konvertera till vattenburet, så gör kalkylen och se om du tycker det är värt det.

Läs också på mer om FTX och alla fördelar det har i ett dåligt ventilerat 70-tals hus. Dessutom lätt att installera när du har enplansvilla.

Om du är orolig för fukt i plattan, byt alla golv till trä samt lumppapp under så fukten kan stiga upp genom golvet och ventileras bort av ditt FTX.

Där har du någonting att klura på.
Jag har börjat fundera på detta en del också. Har du inga elradiatorer alls? Jag försöker sätta mig in i passivt ventilerade golv som lösning men allt är en djungel.

Vi har räknat i budgeten att huset behöver ventileras då fönsterna är gamla men det är treglas och de flesta glaskassetterna är bytta. FTX är absolut ett alternativ, är det dyrt? Jag planerar inte att göra särskilt mycket mer än ytskikt och golvläggning själv då jag jobbar för mycket.

Jag har lekt med tanken att sätta in två Hero In35 och komplettera med nya effektivare element i sovrummen (4 st). Behövs fler?

Stort tack för ditt svar, detta betrygga att mina tankar kanske inte svävat helt åt skogen fel…
 
Det är säkert ingen markisolering under plattan vilket iaf till del talar mot golvvärme. Är golvet friskt? Det är ju lite av en riskkonstruktion men har det klarat sig tills nu är det säkert lungt. Har du 100 mm isolering under golvet blir det ganska låga förluster med platta på mark. Fönster vind och väggar är den ordningen jag skulle prioritera för bättre värmeekonomi.

Vattenburen värme är ju väldigt nice men det blir klart mycket dyrare än några luft/luft. Med LLVP får du också kyla på sommaren.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det är säkert ingen markisolering under plattan vilket iaf till del talar mot golvvärme. Är golvet friskt? Det är ju lite av en riskkonstruktion men har det klarat sig tills nu är det säkert lungt. Har du 100 mm isolering under golvet blir det ganska låga förluster med platta på mark. Fönster vind och väggar är den ordningen jag skulle prioritera för bättre värmeekonomi.

Vattenburen värme är ju väldigt nice men det blir klart mycket dyrare än några luft/luft. Med LLVP får du också kyla på sommaren.
Tack för svar!

Golvet är friskt men 70% korkmatta, 20% parkett och 10% klinker (badrum/toa). Ingen förhöjd fuktkvot uppmätt i syll eller golv. Vi är egentligen inte ute efter direkt värdehöjande åtgärder eftersom detta är vårt drömhus sett till layout och placering/tomt. Det väsentliga är klart hur mycket är komfort värt för en (högst individuellt)…

Eftersom jag fått så ”blandade” förslag från fackmän blir jag lite orolig… tack för svar!
 
Enmeteritaget Enmeteritaget skrev:
Tack för svar!

Golvet är friskt men 70% korkmatta, 20% parkett och 10% klinker (badrum/toa). Ingen förhöjd fuktkvot uppmätt i syll eller golv. Vi är egentligen inte ute efter direkt värdehöjande åtgärder eftersom detta är vårt drömhus sett till layout och placering/tomt. Det väsentliga är klart hur mycket är komfort värt för en (högst individuellt)…

Eftersom jag fått så ”blandade” förslag från fackmän blir jag lite orolig… tack för svar!
Bäst komfort är det med vattenburet radiatorer eller golvvärme. Helt ljudlöst och med radiatorer under fönster blir det inget kallras. Men skillnaden blir mindre i Malmö än i Kiruna. Och sedan behöver du iaf minst två LLVP för kyla på sommaren om komfort är prioriterat.

160 kvm är ju rätt stort och är ni inte 8 pers i familjen kunde man tänka tanken att kallställa några rum mot norr för tex förråd, skafferi, klädkammare, vinkällare etc. Det skulle sänka uppvärmningskostnaden och ge en bättre energideklaration.
 
Du behöver inte börja om från början och vila upp allt för att lägga golvvärme. Det jag pngrade att vi inte gjort med vårt hus från 59 (med original golvvärme) är att vi flytspacklade hela huset men skulle så klart fräst ner spår och slang för ny golvvärme. En rivningsfirma/ håltagning är billiga och hade enkelt kunna spåra ut för nya golvvärmeslang. Vi har nog knappt ngn isolering alls i plattan men så himla stor förlust neråt är det inte. Bor iofi södra Skåne
 
O olofh skrev:
Du behöver inte börja om från början och vila upp allt för att lägga golvvärme. Det jag pngrade att vi inte gjort med vårt hus från 59 (med original golvvärme) är att vi flytspacklade hela huset men skulle så klart fräst ner spår och slang för ny golvvärme. En rivningsfirma/ håltagning är billiga och hade enkelt kunna spåra ut för nya golvvärmeslang. Vi har nog knappt ngn isolering alls i plattan men så himla stor förlust neråt är det inte. Bor iofi södra Skåne
Tack för svar! Är det enplanshus? Har ni golvvärmen igång åretrunt? Yta/förbrukning? Vi bor söder om Malmö.
 
Enmeteritaget Enmeteritaget skrev:
Tack för svar! Är det enplanshus? Har ni golvvärmen igång åretrunt? Yta/förbrukning? Vi bor söder om Malmö.
Har satt in en luft vatten pump och inrett vinden så har golvvärme där uppe också. Förbrukar ca 11 tusen kWh per år inkl dusch o all annan hushållsel inkl poolvärme på sommaren (Familj med 2 barn). När vi flyttade in var det elpatron och då gjorde vi av med dubbla fast utan poolvärme och bara bebisar (som inte tar långa bad 😀)

Edit. Det är enplans med väldigt liten vind som vi valt att inreda. Golvvärmen är ända uppvärmning så den är igång året om exkl sommaren då den inte bwhövs
 
O olofh skrev:
Har satt in en luft vatten pump och inrett vinden så har golvvärme där uppe också. Förbrukar ca 11 tusen kWh per år inkl dusch o all annan hushållsel inkl poolvärme på sommaren (Familj med 2 barn). När vi flyttade in var det elpatron och då gjorde vi av med dubbla fast utan poolvärme och bara bebisar (som inte tar långa bad 😀)

Edit. Det är enplans med väldigt liten vind som vi valt att inreda. Golvvärmen är ända uppvärmning så den är igång året om exkl sommaren då den inte bwhövs
Tack för svar! Är det trähus för övrigt? Jag är mest rädd för den omvända fuktvandring som kan ske… att spåra är klart lockande sett till takhöjd… det frågade dessutom en entreprenör och jag var frågande mht till isolering…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.