P Pligg85 skrev:
Tidigare konversation ang 9 miljoners villa med ca 6 miljoner i lån och bil med förmånsvärde 10K (XC60). Det är inte så mycket spekulationer där i det exemplet.

Regnummer slår de flesta på ibland. Har till och med "gått vidare med andra sökanden" om personen i fråga haft en för ny och dyr bil på avbetalning. Dåligt omdöme med andra ord.
Fast att ha en förmånsbil är väl högst ordentligt, finns det något som har låg risk gällande bilägande så är det väl det. Sen behöver ju inte en bil på avbetalning innebära dåligt ekonomiskt omdöme, man kanske har bilen som sitt enda intresse och tycker det är värt att lägga 15.000-20.000kr i månaden på värdeminskning och ränta, alla gör vi ju våra prioriteringar…
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Jag kan absolut inte se charmen i att bo och köra runt i statusprylar som försvinner direkt man inte betalar månadskostnaden för dem.

Ingen avundsjuka, däremot har jag en förundran över att folk med förhållandevis hög lön med alla förutsättningar att lyckas bara sätter sig djupare i skuld och lever i ett större ekorrhjul bara.

Jag har mycket svårt att vara avundsjuk på något jag själv kan köpa.
Det kräver ju ingen talang att köpa 9-miljoners-villa och två nya bilar. Det kan jag fixa på några veckor utan att utnyttja vare sig pantbrev eller leasing så länge jag säljer av tillgångar.

Avundsjuk kan jag vara på talangfulla musiker eller de som har självkontroll att hålla sig i toppform.
Jag tror du har en felaktig negativ uppfattning om andras privatekonomi baserat på rena spekulationer. Börsen och fastighetsmarknaden har gjort att många har ett stort kapital trots att de inte har "miljonlöner".

Bara för att alla inte gör samma ekonomiska prioriteringar som du innebär det inte att de är ekonomiska analfabeter.

/Krille
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Tidigare konversation ang 9 miljoners villa med ca 6 miljoner i lån och bil med förmånsvärde 10K (XC60). Det är inte så mycket spekulationer där i det exemplet.

Regnummer slår de flesta på ibland. Har till och med "gått vidare med andra sökanden" om personen i fråga haft en för ny och dyr bil på avbetalning. Dåligt omdöme med andra ord.
Allt är ju spekulationer i det exemplet... 😉

/Krille
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Jag tror du har en felaktig negativ uppfattning om andras privatekonomi baserat på rena spekulationer. Börsen och fastighetsmarknaden har gjort att många har ett stort kapital trots att de inte har "miljonlöner".

Bara för att alla inte gör samma ekonomiska prioriteringar som du innebär det inte att de är ekonomiska analfabeter.

/Krille
Jo det är klart att vi haft en strålande utveckling på bostäder och kapital/avkastning men är det sunt att lägga 10-15 tusen i månaden på en personbil.?
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Jag skulle dock inte byta mina roadtrips cross country i Usa och Australien mot någonting. Inte heller island-hopping på Seychellerna eller resor till Sydamerika/Afrika. Dessa berikar ens liv oerhört och gör att man utvecklas som människa. För att inte tala om hur det berikar ens barn jämfört med att åka till Böda eller Ullared.
Baserat på min erfarenhet verkar det endast berika arrogansen...
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Jo det är klart att vi haft en strålande utveckling på bostäder och kapital/avkastning men är det sunt att lägga 10-15 tusen i månaden på en personbil.?
Jag ser inget problem att någon annan lägger 10, 20, 30 kkr eller ännu mer av sina egna pengar på sina intressen.

Jag förstår inte behovet av att hitta på teoretiska extremfall om andras ekonomi bara för att motivera sina egna val.

Men som tur är får vi ju alla fortfarande göra våra egna val - vissa verkar dock ha större behov än andra att fördöma andras prioriteringar 😉

/Krille
 
  • Gilla
Semesterfixaren och 3 till
  • Laddar…
A
DennisCA DennisCA skrev:
Baserat på min erfarenhet verkar det endast berika arrogansen...
Nä du har rätt. Bäst att sitta på sin villatomt hela livet och trycka. Det vidgar vyerna
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Ja det där resandet gjorde nu inte så mycket av värde på den fronten.
 
  • Älska
MONTREAL
  • Laddar…
Ekonomisk Analfabet som någon skrev ovan.

Tacksam👏 Känner mig faktiskt som en sån i det här gänget.

Uggla sjunger "Det Går Bra Nu", skriven av Petter.
Och faktiskt tror jag att det är därför det funkar för mig, trots klen pension, att jag trots detta handikapp ovan, måste tänka mig för både en och två gånger.

Jag är fostrad att alltid se till att det går ihop. Planera för sämre/dåliga tider o s v.
Både mor och far drabbades av senaste världskriget. Äta bl a barkbröd.
Då handlade det verkligen att rätta munnen efter matsäcken.
Så om huset ökar eller minskar i värdet är absolut inget jag är orolig över eller spekulerar i. Som jag skrev ovan och tidigare, litet lån och låga räntor är utan ekonomiska dribbel bra för mig.

Allt handlar om så mycket mer.

ICA hade en drive just nu.
Bl a 57.90 per kilo för ost. Såldes i 2.5 kg:s bitar. Köpte två.
Ni vet väl vad ost normalt kostar?
 
Redigerat:
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Han som tidigare ägde vårt hus är inte direkt fattig.

En vän till mig hälsade på honom i stugan på västkusten.

Frågade honom om hur stora ägorna var.
Han sa som skogsfinnen Nitaho Jussi:
Allt du ser dit o dit o dit, är mitt.

Ja, det gick bra för han som ärvde.

Glad Påsk

B T
 
Redigerat:
H Hybro skrev:
Han som tidigare ägde vårt hus är inte direkt fattig.

En vän till mig hälsade på honom i stugan på västkusten.

Frågade honom om hur stora ägorna var.
Han sa som skogsfinnen Nitaho Jussi:
Allt du ser dit o dit o dit, är mitt.

Ja, det gick bra för han som ärvde.

Glad Påsk

B T
Jag tycker inte du har fel men de som köper hus i fina lägen och klarar lånen är nog stora vinnare rent ekonomiskt i kronor. Ett exempel, ett hus för 4 miljoner för 10 år sedan är värt 8 miljoner nu. Vad är det värt om 20 år? Skala upp det till ett hus som kostade 8 miljoner för 10 år sedan. Säljer man då lagom till pensionen så kan man antingen bo i hyresrätt eller köpa ett hus som är lite billigare be och ha många miljoner över.
 
A
J Johan456 skrev:
Jag tycker inte du har fel men de som köper hus i fina lägen och klarar lånen är nog stora vinnare rent ekonomiskt i kronor. Ett exempel, ett hus för 4 miljoner för 10 år sedan är värt 8 miljoner nu. Vad är det värt om 20 år? Skala upp det till ett hus som kostade 8 miljoner för 10 år sedan. Säljer man då lagom till pensionen så kan man antingen bo i hyresrätt eller köpa ett hus som är lite billigare be och ha många miljoner över.
Förutsatt att du inte har barn ja. Då har du valet att casha in dem på bostadsmarknaden eller släppa ut dem i en smått omöjlig situation.

De enda i samhället som vinner på att bostadspriserna stiger kraftigt är de som ska göra en exit och saknar barn. Alla andra är förlorare (utom det lilla fåtal som köper bostäder på ren spekulation).

Personligen räknar jag kallt med att flytta till HR i innerstan på ålderns höst och casha in barnen. I slutändan får vi ett samhälle där de som inte föds med föräldrar med denna möjlighet aldrig kan komma ikapp hur produktiva de än är
 
Tanken är att kanske sälja kåken framöver.
Värdet står sig nog stabilt.

Likaså segelbåten.

Skaffa ett enklare boende och mindre husbil.
Man blir ju bekvämare med åldern.
 
H Hybro skrev:
Ekonomisk Analfabet som någon skrev ovan.

Tacksam👏 Känner mig faktiskt som en sån i det här gänget.

Uggla sjunger "Det Går Bra Nu", skriven av Petter.
Och faktiskt tror jag att det är därför det funkar för mig, trots klen pension, att jag trots detta handikapp ovan, måste tänka mig för både en och två gånger.

Jag är fostrad att alltid se till att det går ihop. Planera för sämre/dåliga tider o s v.
Både mor och far drabbades av senaste världskriget. Äta bl a barkbröd.
Då handlade det verkligen att rätta munnen efter matsäcken.
Så om huset ökar eller minskar i värdet är absolut inget jag är orolig över eller spekulerar i. Som jag skrev ovan och tidigare, litet lån och låga räntor är utan ekonomiska dribbel bra för mig.

Allt handlar om så mycket mer.

ICA hade en drive just nu.
Bl a 57.90 per kilo för ost. Såldes i 2.5 kg:s bitar. Köpte två.
Ni vet väl vad ost normalt kostar?
Mellan 70 och 100 kr kilot på rea. Brukar alltid få tag i något för 70-80 kr, lägger aldrig mer än 100. Och då snackar jag präst och andra riktiga ostar, inte hushåll. 60 spänn är mycket bra men så var det också 2.5-kilos förpackningar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ska knalla in på PK:s

Kort datum (fryser in) Eller slänger i panna direkt.

Lägre priser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.