Har två planritningar som jag gjort själv. En som är orginal och en som är hur vi funderar på att bygga om. Vi vill gärna ha hjälp med att förbättra utbyggnaden om ni har andra ideér om den.

stamv_plan_fix_nu.jpg är som vi har det nu.

Vi vill alltså få in en toalett samt ändra så att entrén vid trättstugan får mer plats för ytterkläderna. Tvättstuga med ho samt för upphängning behöver vi inte ha. Så den behöver ej vara stor.

Köksdelen ha rjag problem med att få spis, diskho och diskmaskin på nå bra vis. Köksön skall det vara typ 4 skåp på runtom och inget upptill. En stor bänk. Spis kan ej placeras där. Spisen bör vara i hörnet länkgre till vänster om hur jag satte den på bilden.
 
Hmm, kom inte bilderna med?? Här kommer dem:

stamv_plan_fix_nu.jpg

stamv_plan_fix_framtid.jpg
 
Hej!

Här är två alternativa förslag som man kan fundera på.
 
  • untitled.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • untitled2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ganska bra ut men på väggen direkt till höger om entren sitter elskåpet med alla säkringar men det kanske är enkelt att flytta. Det ser ju bra ut dina förslag :)

Gärna tips på hur köket ska ändras med hur spis m.m ska placeras
 
A
Jag tycker att det ser väldigt trångt ut mellan bänkraden och köks ön.
 
jag skulle nog försöka slippa flytta elcentral + varmvattenberedare om man kan.. (mycke jobb och dyrt)
 
Den versionen var ju bra. Vi tänkte så ett tag men funderade på att ändra mer på nå vis.

Kan du förklara hur det menas med alla förkortningarna? Köket ihop med tvättstugan?

Ja det kanske kan bli dyrt att flytta elcentralen m.m
 
TP = Tvättpelare (dvs frontmatad tvättmaskin plus torktumlare staplad ovanpå)
VV = Varmvattenberedare
KPR = Kapprum (dvs antingen hatthylla med krokar eller någon sorts skåp med eller utan luckor)
L = Linneskåp

Jag har försökt minska antal nya rördragningar till ett minimum, och att undvika flytta elcentralen. Köksön tänker jag mig något lägre än normal bänkhöjd, så att ni kan skjuta in den under den långa bänken när ni inte behöver riktigt så stor arbetsyta. Frågan är om köksön inte blir helt överflödig med den nya långa arbetsbänken, särskilt om ni installerar extra vattenho.

Vill passa på att ifrågasätta uppdelningen av ert vardagsrum med en ny mellanvägg. Den minskar vardagsrummets möblerbarhet kraftigt.
 
Okej! Men varför en extra vattenho i köket? VV hade du tänkt vi skulle bygga in den på något vis så den inte syns?

Ja köksön har jag enbart satt in om man gjorde så som jag tänkt först för då blir det för lite plats mot väggarna.

Väggen i vardagsrummet har vi satt för vi har ändå en avdelare nu så har vi en datorhörna. Men nu som avdelare har vi en klumpig bokhylla.

Men jag tror min lösning som jag gjorde först är så vi vill ha på något vis. Vi vill ha köket som ett rum och inte i vinkel men lång bänk..

Din var bra men inte så som vi tänkt oss dock. Men tack iallafall.
 
Har ingen aning om vad för sorts VV-beredare ni har. Många är snygga nog att ställa som de är i ett kök. Andra är små nog att placera i skåp. Tvättpelare och tvättmaskin står, som du ser, direkt innanför dörren i groventrén. Om man placerar dem längre in i entrérummet uppstår kollission med den nya toalettdörren. Och nej: Detta ÄR ingen idealisk lösning. Bara den mest optimala som jag hittar om du ställer upp premissen att du ska ha en extra toalett utan att vända uppochned på hela huset.

Jag sneglade på ert befintliga badrum, men det är påtok för trångt för tvättmaskin och tumlare, till och med om man ersätter badkaret med dusch. Alltså faller detta smarta alternativ bort.

Visst kan man placera tvättmaskin i ett kök. Men den lösningen medför två nackdelar: För det första väsnas maskinerna, och inkräktar på annat civiliserat liv. För det andra är köket inte tätskiktat. Vilket aternativ du än väljer bör du placera tvättmaskin i tätskiktat rum med golvbrunn. Inom parentes sagt skulle jag tro att vi snart har krav på nya hus att också köken blir säkrade mot vattenläckage.

Apropå den nya väggen i vardagsrummet: Varför inte ersätta den klumbiga och fula bokhyllan med en ny och snygg? Då blir det enklare att ändra vanor och "möblera om" i framtiden.
 
Vilket program har du gjort planritningen i? Ser ju jättesmidigt ut..
 
Coolt grym du måste vara med att jobba med word :)
 
Tack ska du ha, Åsa. Övning ger färdighet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.