H HenrikHuslöse skrev:
Det är ingen ny bil. Personer med hus för nio millar köper väl ingen beggad bil.
Har man mångmiljonbelopp i lån så ser jag det ingen självklarhet att ha helt nya bilar.

Eller ja just ja. Fasaden faller ju om man inte har nytt hela tiden.
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
R
P Pligg85 skrev:
Har man mångmiljonbelopp i lån så ser jag det ingen självklarhet att ha helt nya bilar.

Eller ja just ja. Fasaden faller ju om man inte har nytt hela tiden.
Och den svenska avundsjukan…..


”Min granne har 2 nya bilar och miljonlån” bla bla bla

Att ni orkar bry er?!
Ja de har gjort den prioriteringen och jag förmodar att ni som granne inte är med på grannens löneförhandling eller bankmöten.

Och nu kommer kommentaren: jag skulle aldrig göra så och har så låga lån.

Men ändå bryr du dig tydligen tillräckligt om andras ekonomi för att göra inlägg? Och dessutom döma dessa, avundsjuka?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Bry mig om andras ekonomi?
Vaffe då då?

Nog med min egen, numera pensionär. Men jag fortsätter på det vinnande spåret som tidigare.

Lägga minimalt på bilar, är ett.

Själv har jag en Megane 05 som köptes för 7 år sedan för 15 000 kr.
Har nu gått 15 000 mil.
Nya bromsskivor o belägg fram och en ny bensinpump. Kostade 2300 kr. Riktigt kul att göra jobbet själv.
(Grannen bilmeck, skulle tagit ca 4000 kr bara i jobb.)
SBP i går, blank papper.
Nu går det 3 år till, räknar jag kallt med.

När jag köpte bilen som då rullat 9500 mil, så fick jag kammaren, VVT-drev och vattenpump nytt.
5 000 kr totalt.

Så slår man ut servicekostnaderna så blir det ca 2 000 kr inkl nya däckkostnaderna..
Blir inte fler kronor än ett tvätt kostar till en Tesla

Öööh har en 9-3 som sommarbil.
Kostade på typ 10 000 i delar och däck när jag fick bilen helt gratis.
2 000 kr / år i service o underhåll räcker gott.

Säg den elbil eller bensinare av senare årgång som slår detta.

Visst jag kör inte modent, men det skiter jag i.
 
  • Gilla
  • Älska
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Hur i hundan tänker en vanlig löntagare när denna typ friskt vågat sätter sig i lån på t ex 5 miljoner för boende.
Jag tyckte 400 000 var hanterbart när jag köpte mitt.
Överkomligt... Aldrig orolig för besök av kronkalle.
Aldrig nödd att ta nåt ointressant lönejobb för att klara ekonomin.

Alla borde göra en kalkyl innan köp.
Klarar jag 4 ggr högre ränta än det jag erbjuds vid köp?
Då behöver man inte vara orolig och kan sova gott.
 
Redigerat:
R RalleB skrev:
Och den svenska avundsjukan…..


”Min granne har 2 nya bilar och miljonlån” bla bla bla

Att ni orkar bry er?!
Ja de har gjort den prioriteringen och jag förmodar att ni som granne inte är med på grannens löneförhandling eller bankmöten.

Och nu kommer kommentaren: jag skulle aldrig göra så och har så låga lån.

Men ändå bryr du dig tydligen tillräckligt om andras ekonomi för att göra inlägg? Och dessutom döma dessa, avundsjuka?
Jag kan absolut inte se charmen i att bo och köra runt i statusprylar som försvinner direkt man inte betalar månadskostnaden för dem.

Ingen avundsjuka, däremot har jag en förundran över att folk med förhållandevis hög lön med alla förutsättningar att lyckas bara sätter sig djupare i skuld och lever i ett större ekorrhjul bara.

Jag har mycket svårt att vara avundsjuk på något jag själv kan köpa.
Det kräver ju ingen talang att köpa 9-miljoners-villa och två nya bilar. Det kan jag fixa på några veckor utan att utnyttja vare sig pantbrev eller leasing så länge jag säljer av tillgångar.

Avundsjuk kan jag vara på talangfulla musiker eller de som har självkontroll att hålla sig i toppform.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
J
H HenrikHuslöse skrev:
Nä, man ska inte stöta på barnflickan. Då blir det problem. 😉
Som Persbrandt i den där filmen...
Vadå, jag var ju lite...k....sugen
 
R
Fast det där spekul
P Pligg85 skrev:
Jag kan absolut inte se charmen i att bo och köra runt i statusprylar som försvinner direkt man inte betalar månadskostnaden för dem.

Ingen avundsjuka, däremot har jag en förundran över att folk med förhållandevis hög lön med alla förutsättningar att lyckas bara sätter sig djupare i skuld och lever i ett större ekorrhjul bara.

Jag har mycket svårt att vara avundsjuk på något jag själv kan köpa.
Det kräver ju ingen talang att köpa 9-miljoners-villa och två nya bilar. Det kan jag fixa på några veckor utan att utnyttja vare sig pantbrev eller leasing så länge jag säljer av tillgångar.

Avundsjuk kan jag vara på talangfulla musiker eller de som har självkontroll att hålla sig i toppform.
Fast nu spekulerar du ju bara igen, vem har sagt att grannens bilar är belånade eller Leasade såvida du inte varit så nyfiken och slagit på deras regnr?

Och det säger ju egentligen ingenting om ev. belåningsgrad.

Och vem har sagt att deras villa är maxbelånad?

Många här som gör antagande förmodligen utifrån sin egen situation och ekonomi att alla har det likadant.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Ha, ha ...

Låna på bilen? Då måste den väl först vara betald.
Eller lånar man på lån, på lån, på lån... För att vara kung i baren?

Maxbelånad!
Vad är nyttan med det?
Köpa ny bil, eller dra till Sälen en gång... Låna på huset😂

Sundast lär ju vara minbelånad!
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Ha, ha ...

Låna på bilen? Då måste den väl först vara betald.
Eller lånar man på lån, på lån, på lån... För att vara kung i baren?

Maxbelånad!
Vad är nyttan med det?
Köpa ny bil, eller dra till Sälen en gång... Låna på huset😂

Sundast lär ju vara minbelånad!
Jag tror inte vi är i majoritet, men jag håller fullständigt med dig om att ha så lite lån som möjligt och så låga driftskostnader som möjligt.

Sen är jag visserligen inte pensionär, men tycker det ger en väldig trygghet och möjlighet att t.ex gå i pension tidigare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Jag kan absolut inte se charmen i att bo och köra runt i statusprylar som försvinner direkt man inte betalar månadskostnaden för dem.

Ingen avundsjuka, däremot har jag en förundran över att folk med förhållandevis hög lön med alla förutsättningar att lyckas bara sätter sig djupare i skuld och lever i ett större ekorrhjul bara.

Jag har mycket svårt att vara avundsjuk på något jag själv kan köpa.
Det kräver ju ingen talang att köpa 9-miljoners-villa och två nya bilar. Det kan jag fixa på några veckor utan att utnyttja vare sig pantbrev eller leasing så länge jag säljer av tillgångar.

Avundsjuk kan jag vara på talangfulla musiker eller de som har självkontroll att hålla sig i toppform.
Fast allt är kanske inte status? Det finns massor av saker jag gärna skulle ha, inte för att vissa om upp någon form av status utan för det skänker nån form av glädje till mitt liv. Jag tycker det är en trevligare upplevelse att åka en modern premiumbil, klart en Volvo v70 från -03 skulle kunna göra jobbet. Jag skulle också kunna leva i en liten 2a, det skulle funka, men jag bor hellre i ett hus där jag har nära till skola och arbete och slipper lägga tid på att pendla.

Klart man skulle kunna leva sparsamt för att sen kunna leva någon form av fritt liv men vad skapar det för mervärde. Om jag ens lever till pension så kommer jag garanterat var betydligt mindre pigg än vad jag är idag, trots allt så är det ändå 15% chans att jag trillar av pinnen innan 65år, dvs det kommer statistiskt drabba någon i min närhet. Då vore det himla trist om man hade levt sparsamt hela livet för att sen berövas belöningen. Då ser jag hellre tillbaka på ett liv där man gjort det man vill. Jag har inte för avsikt att lämna efter mig något stort arv utan det blir vad det blir, ser inget egenvärde i att mina barn ska ärva ett avbetalt hus när dom är i 50-60års åldern…
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 5 till
  • Laddar…
Vad hette filmen?
Han dansade en sommar?


Vet en som för mycket länge sen vann riktigt stora pengar på stryktips ... Han fick öknamnet
"Han dansade en vinter"

Godagarna varade en vinter.

- Med det menar jag:
Troligen kan jag maxbelåna på mitt hus (nu bara lite kvar att ursprungliga lånet).

Köpa mig en bätterbil, turistresor, krogen o gambla, typ. Men sen då?

Vad jag förstår, så är det inte få som gör på detta viset. Och sen skriver på forum hur tajt det blir när årsräntan ökar 4 ggr.

Saknas både insikt och ansvar, ja säkert nåt mer.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Vad hette filmen?
Han dansade en sommar?


Vet en som för mycket länge sen vann riktigt stora pengar på stryktips ... Han fick öknamnet
"Han dansade en vinter"

Godagarna varade en vinter.

- Med det menar jag:
Troligen kan jag maxbelåna på mitt hus (nu bara lite kvar att ursprungliga lånet).

Köpa mig en bätterbil, turistresor, krogen o gambla, typ. Men sen då?

Vad jag förstår, så är det inte få som gör på detta viset. Och sen skriver på forum hur tajt det blir när årsräntan ökar 4 ggr.

Saknas både insikt och ansvar, ja säkert nåt mer.
Måste det vara antingen eller jag tror den stora massan inte maxbelånar sig, man lägger sig på en lagom nivå för att ha råd med det som skänker en glädje. Jag är inte helt med på vilken trygghet man är ute efter när man är helt obelånad?

Visst ska man ha marginaler men med nuvarande ekonomiska upplägg handlar allt om inflation och konjunktur, man kommer aldrig höja räntan mer än att man bromsar konsumtionen, drar man på för hårt så man knäcker ekonomin riskerar man att få problem på riktigt, enda anledningen att det skulle ske är en krona i fritt fall och skenande inflation… då vet jag inte om jag skulle vilja sitta med massa pengar på banken…
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Fast det där spekul

Fast nu spekulerar du ju bara igen, vem har sagt att grannens bilar är belånade eller Leasade såvida du inte varit så nyfiken och slagit på deras regnr?

Och det säger ju egentligen ingenting om ev. belåningsgrad.

Och vem har sagt att deras villa är maxbelånad?

Många här som gör antagande förmodligen utifrån sin egen situation och ekonomi att alla har det likadant.
Tidigare konversation ang 9 miljoners villa med ca 6 miljoner i lån och bil med förmånsvärde 10K (XC60). Det är inte så mycket spekulationer där i det exemplet.

Regnummer slår de flesta på ibland. Har till och med "gått vidare med andra sökanden" om personen i fråga haft en för ny och dyr bil på avbetalning. Dåligt omdöme med andra ord.
 
Tillbaks till tråden...

Bor på landet. Huspriserna har rört sig nedåt högst marginellt.

Ja, kanske priset för mitt kan krypa upp 50 000 vid ev försäljning nu när räntan blir nåt lägre.

För mig personligen, blir det väl som så att jag tidigare hade en värdering på 1.6 M.
Och ligger det kvar där... Vem bryr sig om jag inte ska sälja?

Jo, jo... Om jag hade maxbelånat så kanske jag sovit bättre om jag hade sådana problem.

Men nu har jag en stadig ekonomi, om än svag, utan större utlägg inom överskådlig tid. Och huset är belånat på typ 150 000 kr.

Så om huset blivit värt 50 000 mer eller inte kvittar.
 
Har frid i sinnet. Inte alls orolig över min ekonomi.

Ska ta mig en eftermiddagslur. Somnar snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.