Du skulle ju kunna köpa ett modem i m2-format och montera i lämplig daror (t.ex. apu2 etc som brukar komma upp som förslag)

Nu har jag inte någon riktig dator tillgänglig, men både teklager eller Dustin borde ha flertalet sådana tillgängliga.

De m2-kort jag sett med 5g har haft plats för 4-8 st antenner.
 
  • Gilla
macgunde och 1 till
  • Laddar…
S SirKnasen skrev:
Zyxel har ett helt gäng olika utomhus routers lik Telia/Nokia Fastmile.
NR7101 bland annat.
Definitivt inte billiga men det är ju inga 5G prylar idag.
[länk]
Driftsatt en sådan där burk, fungerade väldigt bra och robust konstruktion som kan förväntas fungera över tid.
 
Nyfiken, vad är det politiska problemet med Nokia?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
G Grottan skrev:
Driftsatt en sådan där burk, fungerade väldigt bra och robust konstruktion som kan förväntas fungera över tid.
Det låter lovande.
Om inte den här tråden får mig på andra tankar så kommer jag också skaffa en Zyxel NR7103 till nya huset inom några veckor.
 
A Anders243 skrev:
Du skulle ju kunna köpa ett modem i m2-format och montera i lämplig daror (t.ex. apu2 …)
Bra förslag om @MathiasS inte tvunget ville ha separata delar och att Apu2-plattformen är EOL (varför skall allt bra försvinna? 😢)
 
P
MathiasS MathiasS skrev:
ja de har, men dyyyyrt.
Men kan du tänka dig lägga?
Och måste det vara 5G? Det begränsar ju en del.
 
S SirKnasen skrev:
Det låter lovande.
Om inte den här tråden får mig på andra tankar så kommer jag också skaffa en Zyxel NR7103 till nya huset inom några veckor.
Det enda lite luriga med den är mjukvaruuppgraderingen - det finns två versioner av samma router där ena är moln-managerad (Nebula) och den andra är lokalt konfigurerad. Hittade först endast "nebula" versionen av uppgraderingen så det var lite förvirrande. Zyxel-hemsidan var inte helt intiutiv.
 
M mrsnhp skrev:
Nyfiken, vad är det politiska problemet med Nokia?
Jag jobbar inte där.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
N
MathiasS MathiasS skrev:
Jag jobbar inte där.
Inte politiska skäl med andra ord.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag kollade på detta för landet och hittade denna

[länk]
Tack för tipsen, men jag hade hoppats på att köpa något som stödjer 5G.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sedan tex denna router [länk]

Och sedan denna AP
[länk]
För router och wifi är det Unifi som gäller för mig eftersom jag kör det på alla andra ställen.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ska man bara köra wifi kan man med fördel köra APn som router då den är byggd på routeros.
Jag vill som sagt separera dessa då optimal placering på APn sällan är där man vill ha routern.
 
P PappasHammare skrev:
Men kan du tänka dig lägga?
Och måste det vara 5G? Det begränsar ju en del.
Jag trodde att man skulle fixa radiodelen av detta för 1000-1500spänn men det verkar ju uppenbarligen lite knepigt om man vill ha 5g. Mer än så blir lite fånig dyrt och det motsvarar inte riktigt mervärdet. Men, att köpa något som inte stödjer 5g idag känns lite väl mycket 2009....
 
Med rätt router går det att använda en överbliven mobil som modem. Mobiler är oftast väldigt bra modem.
 
Konstigt det där, Mikrotik har ju länge haft sin allt i ett router med 5G, Chateau 5g heter den. Men ett separat 5G modem med riktad antenn verkar de inte kunna uppbringa.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Konstigt det där, Mikrotik har ju länge haft sin allt i ett router med 5G, Chateau 5g heter den. Men ett separat 5G modem med riktad antenn verkar de inte kunna uppbringa.
Man får väl acceptera att det är en relativt smal produkt. Det flesta i konsumentledet tycker det är svinbra att modem, router och AP är integrerat i en och samma apparat. För alla andra finns det prylar riktat mot m2m och industrin, men det kostar 4-5 tusen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.