R Real-House skrev:
Många spår att riksbanken snart ska sänka räntan. Det kan mycket väl stämma, men jag tror att många drar fel slutsats. Att räntan sänks kommer innebära att lågkonjunkturen blir värre.
När realräntan sänks blir de investeringar som är marginellt olönsamma nu lönsamma. Det leder till att investeringar ökar. Och därmed minskar arbetslöshet. Efterfrågan stiger. Aktiviteten i ekonomin ökar.
Det här är motsatsen till lågkonjunktur.

Det som också inträffar är att realräntan sänks för sparare. Och då blir det mindre intressant för dom att spara. Och där kan man också få ökad konsumtion, vilket leder till ökad aktivitet i ekonomin.
 
  • Gilla
arkTecko och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, den jag kommenterade sade sig inte ha råd med något trots bra tillgångar.

För dig kanske inte resor betyder något. Jag har bra tillgångar, men unnar mig lyx också. Att resa med vänner och familj ger minnen och lärdomar för livet, sociala medier är knappast orsaken till att man reser…
Det var ju mig du citerade 😆
 
D daVinci skrev:
Det som också inträffar är att realräntan sänks för sparare. Och då blir det mindre intressant för dom att spara. Och där kan man också få ökad konsumtion, vilket leder till ökad aktivitet i ekonomin.
Eller så flyttas kapital utomlands, alternativt riskacceptansen ökar.
 
Nissens Nissens skrev:
Har en kompis som råkade ut för en olycka i sina bästa år, sånt ger lite distans och hjälper en att värdera vad som är viktigt i livet. Man skall absolut spara, men om det går ut för mycket över livet så att man inte unnar sig något alls så skall man nog fundera på vad man håller på med.
Precis, allt detta sparande med 7 siffrigt på kontot och 8-siffriga investeringar gör nu att jag kan skita i skrivbordsstolen och gör vad jag känner för istället. Och det är inte utlandssemester, om jag säger så. 😌
 
P Pligg85 skrev:
Snålat var väl att ta i. Byggt nytt drömhus och har leksaker för sjusiffrigt. Köpte nyss ett par växthus och kostade på trädgården för sexsiffrigt.
Största slöseri kommer väl bli att sluta jobba när övriga i samma årskull har minst 15år kvar.

Dock skulle jag tacka nej till en gratis valfri resa med 100k fickpengar.

Så därav poängen med att resor inte tyder på välbestånd. Snarare ett slösaktigt beteende som inte ger mer än bilder till sociala medier.
Att resa är ett ganska brett begrepp, jag skulle aldrig utsätta mig för en ordninär solresa, all-inclusive undviker jag och skulle definitivt inte ta flyget till andra sidan jorden. Det ger mig mig ingenting, finns mer än tillräckligt för mig att upptäcka inom bil/tågavstånd. Det finns så många kulturer och platser i Europa att upptäcka där man inte rider på drogade elefanter eller får rummet städat av en gästarbetare som fått sitt pass taget i beslag.

Jag lägger ingen värdering vad som är en givande resa för andra människor, det är högst individuellt, men min egen är ganska klar och det finns annat än det som syns i medierna, jag har 30-40 resdagar per år och detta har hittills inte resulterat i en enda bild på sociala medier, en stor del är inom Sverige och involverar ofta besök hos människor som bor på andra platser i landet.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P Pligg85 skrev:
Det var ju mig du citerade 😆
Och då var det du som sade att du inte hade råd…
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag är fullt medveten om att det inte på något sett är en grupp där man har dåligt med pengar men man bor också i hus för 6-12 miljoner och har lån ungefär i nivå med TS. Det är också en grupp som utmålats att ha överköpt sig på toppen och tidningarna att man måste dra ner på konsumtionen, min inlaga var bara att jag inte sett detta i praktiken och huvuddiskussionen runt fikabordet är inte när nästa räntesänkning kan tänkas komma.

Jag skulle säga att normallönen är 40-60.000 men det finns både dom som ligger lägre och väsentligt högre.
Om bägge skulle ha en lön på 50 000, vilket ligger strax under gränsen för statlig skatt, ger det ungefär 75000 kr tillsammans efter skatt om bägge har samma inkomst.

Ett hus för nio miljoner - mitt i intervallet du anger - kanske kan antas belånat till 6 miljoner. Säg att det blir 30 tkr i driftkostnader, ränta efter ränteavdrag och amorteringar. Sedan går 15 tkr till två bilar av nyare snitt, så 30 tkr kvar tillsammans. Blir inte mycket utrymme för resor om man ska ha mat på bordet och kläder på barnen. En rejäl semesterresa för hela familjen går ju på 100+.

Jag misstänker att en familj med den livsstilen du beskriver ligger klart högre i lön och är ganska ovanliga.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Om bägge skulle ha en lön på 50 000, vilket ligger strax under gränsen för statlig skatt, ger det ungefär 75000 kr tillsammans efter skatt om bägge har samma inkomst.

Ett hus för nio miljoner - mitt i intervallet du anger - kanske kan antas belånat till 6 miljoner. Säg att det blir 30 tkr i driftkostnader, ränta efter ränteavdrag och amorteringar. Sedan går 15 tkr till två bilar av nyare snitt, så 30 tkr kvar tillsammans. Blir inte mycket utrymme för resor om man ska ha mat på bordet och kläder på barnen. En rejäl semesterresa för hela familjen går ju på 100+.

Jag misstänker att en familj med den livsstilen du beskriver ligger klart högre i lön och är ganska ovanliga.
Jag skulle säga att en bil är standard, oftast tjänstebil. Har man en till är den ofta av enklare modell så snarare 40 att leva av skulle jag säga. Så tror inte det är jättesvårt att få ihop den kalkylen, visst man kanske inte kan åka till Västindien med egen bungalow men nog kan man göra lite resor…

Kan också vara så att jag har en total naiv bild av vad folk tjänar men man har ju ett hum om vad dom flesta jobbar med och så mycket högre tror jag inte det ligger.

Edit: dubbelkollade och medianinkomsten för valkretsen är ca 45.000kr så min gissning känns inte helt galen.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jo så kan det ju vara, skulle dock säga att en majoritet inte upplevs som påverkade i övrigt heller. Det är fortfarande 2-3 fjällresor, en rejäl sommarsemester och nån solresa på hösten som är melodin.
Skulle inte säga att bilparken blivit särskilt mycket äldre heller
Barnen hemma från skolan i princip hela sommaren och alla lov så det verkar ju inte jobbas extra heller…

Eller är det så att det är bufferten som ryker?
kanske är det nog bara så att det du skriver inte är sant och sen bor du nog rätt så segregerat. 2-3 fjällresor, rejäl sommarsemester och solresa till hösten är det få som gör. Det måste du väl också förstå?
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
A
Unikt namn Unikt namn skrev:
Är det därför du har en sådan ödmjuk inställning till de som av olika anledningar väljer svensk camping? 🙄
Det är inget fel alls att åka på camping. Jag gör det själv. Men det är ju samma kultur och människor man alltid träffar 365 dagar om året (har man utländsk bakgrund och saknar kopplingar till Sverige är det nog däremot berikande)
 
A
L Liljeros skrev:
Jag skulle säga att en bil är standard, oftast tjänstebil. Har man en till är den ofta av enklare modell så snarare 40 att leva av skulle jag säga. Så tror inte det är jättesvårt att få ihop den kalkylen, visst man kanske inte kan åka till Västindien med egen bungalow men nog kan man göra lite resor…

Kan också vara så att jag har en total naiv bild av vad folk tjänar men man har ju ett hum om vad dom flesta jobbar med och så mycket högre tror jag inte det ligger.

Edit: dubbelkollade och medianinkomsten för valkretsen är ca 45.000kr så min gissning känns inte helt galen.
Då får du komma ihåg att medianen drivs ned av de som pluggar, är föräldralediga, unga och bor hemma, jobbar deltid etc

Hade du tagit en median på de som faktiskt jobbar heltid hade den säkert varit uppemot 60 i samma område
 
L Liljeros skrev:
Jag skulle säga att en bil är standard, oftast tjänstebil. Har man en till är den ofta av enklare modell så snarare 40 att leva av skulle jag säga. Så 40 att leva av, tror inte det är jättesvårt att få ihop den kalkylen, visst man kanske inte kan åka till Västindien med egen bungalow men nog kan man göra lite resor…

Kan också vara så att jag har en total naiv bild av vad folk tjänar men man har ju ett hum om vad dom flesta jobbar med och så mycket högre tror jag inte det ligger.
Hur man klarar en familj på en bil är obegripligt för mig, men om man bor så att man klarar det gör det stor skillnad i hushållsbudgeten. Bara förmånsvärdet på en XC60 med lite utrustning närmar sig 10000 i månaden.
 
J Johan456 skrev:
kanske är det nog bara så att det du skriver inte är sant och sen bor du nog rätt så segregerat. 2-3 fjällresor, rejäl sommarsemester och solresa till hösten är det få som gör. Det måste du väl också förstå?
Jag har inte på något sätt sagt att detta är nån form av snitt för landet, segregerat skulle jag inte säga att det är när egenägd bostad med ingångspriser för lägenheter/radhus är 5-6 miljoner. Men det är en inlaga från egna observationer i ett område likt TS och hur folk verkar ha det, var lite det grundfrågan handlade om i tråden.
 
Clarken37 skrev:
Då får du komma ihåg att medianen drivs ned av de som pluggar, är föräldralediga, unga och bor hemma, jobbar deltid etc

Hade du tagit en median på de som faktiskt jobbar heltid hade den säkert varit uppemot 60 i samma område
Jo förvisso, finns ju en hel del pensionärer också men det spann jag uppgav var också ganska brett. Det känns ändå i rätt storleksordning…
 
H HenrikHuslöse skrev:
Hur man klarar en familj på en bil är obegripligt för mig,
Mina grannar, när jag växte upp, klarade sig utan bil. (2 barn).

H HenrikHuslöse skrev:
Bara förmånsvärdet på en XC60 med lite utrustning närmar sig 10000 i månaden.
En sprillans ny Dacia Jogger ser jag ligger på 225k ser jag. Slår man ut det på 15 år så blir det 1250 kr i månaden.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.