ohGr ohGr
Ser helt underbart ut att kunna bygga in dom sådär högt och snyggt!
Hoppas det funkar! Kom tillbaks sen och berätta hur det gick.
Min tvättmaskin är helt galen, skakar och skriker och vandrar runt hela badrummet, den gillar att ge efter sig stora repmärken på allt omkring som dusch, wc och tvättställ.
Avslutar sen med ett stort fxxck-yxxou i mitten av badrummet med alla slangar utdragna till max.
 
  • Person sparkar en fristående tvättmaskin utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Älska
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Här har du 2 exempel hur jag gjort i mina hus

Råd!
Ha bänkskiva under, skapar mer stabilitet minskar vibrationer, när dom står rakt på en stomme vill fötterna glida lite på hörnen av skåpen och man får putta dom rätt då och då

Positivt
Otroligt skönt att slippa dom jobbiga böjen och arbetsställningen

Negativt
Liiiiite ljud vid centrifugering

Tips!
Jag har alltid använt ikeas överskåp till kyl/frys perfekta mått ihop med färdiga hål för kablar/vatten/avlopp
Höjden är perfekt för att ha tvättmedel/tennisbollar och annat under
 
  • Tvättstuga med förhöjd tvättmaskin och torktumlare under inbyggda skåp med bänkskiva, kakel och öppen hylla undertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättmaskin och torktumlare inbyggda under bänkskiva, sett genom glasvägg med fönsterkors.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättmaskin och torktumlare ovanpå bänkskiva över gråa skåp i ett tvättrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
CecilB och 11 till
  • Laddar…
Kan tillägga att min mor och bror har samma lösning. Samtliga med ikeakök aldrig haft problem hos någon och äldsta är från 2015
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Utrymmet i skåp är väl bredden typ 55cm?

Kan bli svårt få in om bredd 60cm...
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Det är kanske därför i TS bild är det PAX 75 stommar.
 
Superkewl Superkewl skrev:
Här har du 2 exempel hur jag gjort i mina hus

Råd!
Ha bänkskiva under, skapar mer stabilitet minskar vibrationer, när dom står rakt på en stomme vill fötterna glida lite på hörnen av skåpen och man får putta dom rätt då och då

Positivt
Otroligt skönt att slippa dom jobbiga böjen och arbetsställningen

Negativt
Liiiiite ljud vid centrifugering

Tips!
Jag har alltid använt ikeas överskåp till kyl/frys perfekta mått ihop med färdiga hål för kablar/vatten/avlopp
Höjden är perfekt för att ha tvättmedel/tennisbollar och annat under
Sista bilden där känns riktigt lyckat!
 
Vill dom inte vandra framåt och trilla ner? Tycker maskinerna gärna vill flytta sig några millimeter då och då
 
Mycket snyggt. Jag kommer definitivt kopiera upplägget nästa gång det blir dags att uppdatera tvättstugan.
 
Superkewl Superkewl skrev:
Här har du 2 exempel hur jag gjort i mina hus

Råd!
Ha bänkskiva under, skapar mer stabilitet minskar vibrationer, när dom står rakt på en stomme vill fötterna glida lite på hörnen av skåpen och man får putta dom rätt då och då

Positivt
Otroligt skönt att slippa dom jobbiga böjen och arbetsställningen

Negativt
Liiiiite ljud vid centrifugering

Tips!
Jag har alltid använt ikeas överskåp till kyl/frys perfekta mått ihop med färdiga hål för kablar/vatten/avlopp
Höjden är perfekt för att ha tvättmedel/tennisbollar och annat under
jag rekomenderar gummi block under maskinen https://www.amazon.fr/Universal-Vibration-Stabilisers-Protectors-Anti-Deviation/dp/B09NXFFXBV
 
Redigerat:
Det finns ganska många trådar på forumet om renovering av tvättstugor där köksstommar används. Kika på dem.
Det brukar sitta en renslucka på tvättmaskinens framsida och när den öppnas för underhåll brukar nästan alltid vatten rinna längs maskinen. Bra om maskinen står på en hyggligt vattentålig skiva, typ bänkskiva.

Bra om det finns lite utrymme ovan maskinerna för montering och nivåjustering av tvättmaskinen.

Vatten och avlopp måste planneras ordentligt. Jag har kopplat in torktumlare och tvättmaskinen mot tvättlådans vattenlås, dvs som diskmaskiner brukar kopplas in mot avloppet. Läs installationsanvisningarna för era maskiner och bygg en lösning som följer dessa.
 
Jag byggde in min tvätt och torktumlare i Ikea metodstommar där jsg ställde dem på en bänkskiva och byggde in dem med täcksidor likt bilden tidigare i tråden, men jag valde att istället som ovan ha dem nedsänkta på överskåpsstommar sätta dem på 90cm. Med en 20cm och 60cm låda under för förvaring av tvätt och liknande. Bra arbetshöjd för att plocka in och ur tvätt, men det blev lite högt för att fylla på Tvättmedel. Då jag hade en maskin med i-dos var det sällan jag fyllde på Tvättmedel och då drog jag ur hela facket och la det på bänken vid påfyllnad.

Jag kan dock rekommendera att ha en tvättmaskin med aquastop, det är väldigt tråkigt att få en läckande maskin som är inbyggd i spånskiva som sväller, talar av egen erfarenhet...
 
Superkewl Superkewl skrev:
Här har du 2 exempel hur jag gjort i mina hus

Råd!
Ha bänkskiva under, skapar mer stabilitet minskar vibrationer, när dom står rakt på en stomme vill fötterna glida lite på hörnen av skåpen och man får putta dom rätt då och då

Positivt
Otroligt skönt att slippa dom jobbiga böjen och arbetsställningen

Negativt
Liiiiite ljud vid centrifugering

Tips!
Jag har alltid använt ikeas överskåp till kyl/frys perfekta mått ihop med färdiga hål för kablar/vatten/avlopp
Höjden är perfekt för att ha tvättmedel/tennisbollar och annat under
Så snyggt och praktiskt!
Ska testa att bygga in på detta sätt!
 
M maria01 skrev:
jag rekomenderar gummi block under maskinen [länk]
Tack så jätte mycket!
Ska köpa sådana fötter som du rekommenderar!
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
M
Jag byggde in dem med Ikea Metod skåp över och lådor under:

Tvättmaskin och torktumlare inbyggda med Ikea Metod skåp och lådor, monterade på vit arbetsbänk med röd vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det hela komplicerades av att det är två avloppsstammar bakom så allting hänger ca 15cm ut från väggen:
Tvättstuga med inbyggda Miele-maskiner på vit arbetsbänk och två synliga avloppsstammar bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Maskinerna står på en vanlig vit arbetsbänksskiva som i sin tur ligger på 3st rejäla vinkeljärn som är skruvade i bakre väggen med franska skruvar, alla förband har gummimellanlägg för att minska vibrationerna från centrifugeringen men den hörs ändå upp i huset vilket är bra då man vet att tvätten snart är klar.
Lådorna hänger under bänken som maskinerna står på så det finns inga ben och lådorna går att dra ut och ta bort för städning. Sektionen till vänster om maskinerna går också enkelt att demontera ifall man behöver komma in bakom maskinerna. Resten av utrymmet väntar på byte av källarfönster, därför den fina färgsättningen som förra ägaren knåpat ihop :)
 
  • Gilla
Sernando och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.