Mikael_L Mikael_L skrev:
Nissan gen 1 (som de där bilarna är) hade ingen aktiv kylning eller värmning av batteriet.
En passiv luftkylning är det enda.
I början upptäckte man att Leaf som användes på extremt varma platser (jämfört med Sverige) fick problem med batteriet pga värme, 2014 ändrades batterikemin lite för att förbättra situationen lite.

Nissan gen 1 (ock kanske 2) är känt att vara bland de sämsta bilarna (av någorlunda storsäljande modeller) på att ta hand om batteriet vad gäller kyla och värme.
Sen har det varit en del snack om hur de olika batteripacken har varit, 30kWh har dåligt rykte, 24 och 40kWh har bättre rykte.

Trots allt detta, samt att de äldsta leaf är över 10 år nu och såldes rätt mycket av, så verkar det inte höras så mycket om att de här bilarna nu åker på skroten för att batterierna är slut. Utan precis som för er, så är det många som knallar på och går i daglig drift. De kanske har tappat ett par mil i räckvidd, men de funkar för nuvarande ägare.

Vad har ni för räckvidd idag? (och vilken slags körning gäller det, dvs hastighet, sommar/vinter etc, det där som påverkar räckvidden).
Det finns två indikatorer, dels antalet "bars" i huvuddisplayen, dels något i menyn tror jag, som visar batteriets kapacitet/laddningsnivå. Vad visar dessa på era bilar? Har det minskat något?
Det finns en intressant video på Youtube, från en verkstad i GB, där man byter batteri på en Leaf. Det ser ut att vara väldigt enkelt, jag skulle nog fixa det själv. De nya batterierna har högre kapacitet än de gamla och de menar att det är en bra affär att byta.

Gamla batteripack testas och delas sedan in i flera kategorier. Från kass till reservdel. De som är mittemellan går till energilager.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
Skillnaderna är begränsningarna som båda systemen har men målen är exakt likadana. Du kan inte pressa ett batteri hårdare än ett annat då går det sönder. Blir ett batteri i min borrmaskin varmt eller i en elbil kommer elbilen kyla det. borrmaskinen stänger av sig till det kallnat. Skiter någon av systemen i detta kommer batteriet gå sönder och eventuellt börja brinna.
Hade förhållandena varit samma hade de betett sig på exakt samma sätt, just för att kemin är den samma.

BMSer är ett otyg och ju snabbare vi får batterier som klarar sig utan dessa ju bättre. Tänk ett batteri som klarar värme/kyla och som du kan ladda till 100% hur snabbt du vill och få ut max effekt ur ända ned till 0% utan några risker överhuvudtaget.
De enda batteri som inte behöver BMS är blysyra då det där räcker att ha en spänningsgräns på laddaren. Övriga laddbara batterier med minst 2 celler behöver en BMS så även om de är ett otyg så är det ett nödvändigt sådant. NiCD, NiMH, NMC, NCA, LFP, LTO, alla behöver BMS om flera celler är seriekopplade.

BMS ser till att en enstaka cell inte blir överladdad eller underurladdad. Det finns inte 2 exakt likadana celler så utan balansering divergerar cellerna i ett batteri iväg med minskad kapacitet som följd. Detta kan återställas med balansering vilket elbilarnas BMS kan göra men sällan den i batteriet för ett elverktyg.

I en elbil har tillverkaren tagit fram en laddkurva för optimal laddning med avseende på livslängd. Man har lagt på en marginal så att användbar kapacitet är något mindre än den verkliga för att minska stressen på batteriet vid full laddning eller urladdning. Detta sköts av BMS, inte laddaren vare sig det är en snabbladdare eller ett vägguttag. Även balanseringen sköts av BMS.

Batteri till elverktyg är betydligt simplare. De har en BMS men kan sällan balansera cellerna. De flesta av oss som har dessa verktyg laddar batterierna till 100% och sedan lägger vi undan verktyget tills vi behöver det ett par månader senare. Detta dödar batteriet i förtid. Vi gör likadant med våra mobiltelefoner, kopplar in den på laddaren så den är fulladdad på morgonen efter och sedan undrar vi varför batteriet dör efter 3 år.

Det är främst 2 saker som sliter mest på ett litiumbatteri. Värme och 100% laddning en längre tid. Här i Norden är inte värme något större problem även om vi bör undvika att parkera elbilen i sommarsolen om det går. Vi blir rekommenderade att ladda elbilarna till 80% och inte låta dem stå med mindre än 20% eller med 100%. Det har visat sig att det som vi befarade med snabbladdning av elbilarna att det skulle korta livslängden betydligt inte var så farligt. Detta tack vare laddkurvan i BMS.

Så att jämföra batteriet i en elbil med det i ett elverktyg haltar en aning.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Och ytterligare några steg upp finns elbilarna där det i högsta grad är intressant att hålla uppe livslängden.
För tillverkaren räcker det med att batteriet håller garantitiden ut, sen hamnar kostnaden på bilens ägare och det struntar tillverkaren i.

Har tillverkaren 15 års garanti på batteriet ser jag inga problem med att köpa en 10 år gammal elbil, men har tillverkaren bara 8 års garanti på batteriet är risken betydligt större. Och det inverkar såklart på vad folk är beredda att betala för bilen.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Det finns en intressant video på Youtube, från en verkstad i GB, där man byter batteri på en Leaf. Det ser ut att vara väldigt enkelt, jag skulle nog fixa det själv. De nya batterierna har högre kapacitet än de gamla och de menar att det är en bra affär att byta.
Att det går att göra är det väl ingen som ifrågasätter, det intressanta är vad det kostar.
 
N Nerre skrev:
Att det går att göra är det väl ingen som ifrågasätter, det intressanta är vad det kostar.
Vad jag minns så nämndes 4000 pund, men det var ett par år sedan.
 
A aka_the_barf skrev:
BMSer är ett otyg och ju snabbare vi får batterier som klarar sig utan dessa ju bättre. Tänk ett batteri som klarar värme/kyla och som du kan ladda till 100% hur snabbt du vill och få ut max effekt ur ända ned till 0% utan några risker överhuvudtaget.
Men vad skulle fördelen med ett batteri utan BMS vara?
Ojämnhet mellan celler kommer alltid finnas och de batterityper som själv reglerar detta gör detta genom att släppa ut värme eller gas.
Rymmer fysikens lagar några andra alternativ?
Ett elbilsbatteri som ska kunna laddas så hårt kommer aldrig kunna ha celler som självreglerar genom värmeavgång. Det skulle kräva enormt mycket av kylapparaten och skulle man ha en kylapparat som punktmarkerar varje enskild cell så har man väl i princip en termisk BMS. Till vilken nytta?
Alla lithiumcelltyper som inte är brandfarliga kan väl köras begränsat och i intervall utan BMS.
Jag har gjort det med LTO.
Men vill man utnyttja potentialen är BMS ekonomiskt och praktiskt en självklarhet.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
De enda batteri som inte behöver BMS är blysyra då det där räcker att ha en spänningsgräns på laddaren. Övriga laddbara batterier med minst 2 celler behöver en BMS så även om de är ett otyg så är det ett nödvändigt sådant. NiCD, NiMH, NMC, NCA, LFP, LTO, alla behöver BMS om flera celler är seriekopplade.

BMS ser till att en enstaka cell inte blir överladdad eller underurladdad. Det finns inte 2 exakt likadana celler så utan balansering divergerar cellerna i ett batteri iväg med minskad kapacitet som följd. Detta kan återställas med balansering vilket elbilarnas BMS kan göra men sällan den i batteriet för ett elverktyg.

I en elbil har tillverkaren tagit fram en laddkurva för optimal laddning med avseende på livslängd. Man har lagt på en marginal så att användbar kapacitet är något mindre än den verkliga för att minska stressen på batteriet vid full laddning eller urladdning. Detta sköts av BMS, inte laddaren vare sig det är en snabbladdare eller ett vägguttag. Även balanseringen sköts av BMS.

Batteri till elverktyg är betydligt simplare. De har en BMS men kan sällan balansera cellerna. De flesta av oss som har dessa verktyg laddar batterierna till 100% och sedan lägger vi undan verktyget tills vi behöver det ett par månader senare. Detta dödar batteriet i förtid. Vi gör likadant med våra mobiltelefoner, kopplar in den på laddaren så den är fulladdad på morgonen efter och sedan undrar vi varför batteriet dör efter 3 år.

Det är främst 2 saker som sliter mest på ett litiumbatteri. Värme och 100% laddning en längre tid. Här i Norden är inte värme något större problem även om vi bör undvika att parkera elbilen i sommarsolen om det går. Vi blir rekommenderade att ladda elbilarna till 80% och inte låta dem stå med mindre än 20% eller med 100%. Det har visat sig att det som vi befarade med snabbladdning av elbilarna att det skulle korta livslängden betydligt inte var så farligt. Detta tack vare laddkurvan i BMS.

Så att jämföra batteriet i en elbil med det i ett elverktyg haltar en aning.
NICD och NIMH laddades med fördel med motståndskablar och det var ladd typen som följde med radiostyrda bilar på 80 och 90 talet när jag var liten så BMS är inte nödvändigt för dessa. Andra laddare var sådana som laddade tills batterierna brann upp. Glömde man batteriet vilket hände smälte all plast bort från cellerna, visst gillade dom inte det men dom klarade sig och fungerade många år efter några sådana missöden. Blev även rådd av butiken att NIMH ska laddas till dom blir väldigt heta för maximal effekt.
Inga batterier behöver BMS men man får längre livslängd och kan nyttja dom bättre med en och litium batterier är så känsliga att dom dör nästan omgående utan en om man gör en miss.

Varför ska man ladda bilarna till 80% om BMS'en sköter det? Elbilar(iallafall tesla) klarar sol och värme bra. Såg en svart som stod i solen en heldag, den brummade på bra när den kylde av batterierna, undrade först om den stod på tomgång för den lät sen såg jag att det var en tesla som var lite svettig.
Batteritekniken är fortfarande densamma. oavsett om det är en elbil eller elverktyg.
Har inte elverktyg intern lastbalansering mellan cellerna?
B Bjober skrev:
Men vad skulle fördelen med ett batteri utan BMS vara?
Ojämnhet mellan celler kommer alltid finnas och de batterityper som själv reglerar detta gör detta genom att släppa ut värme eller gas.
Rymmer fysikens lagar några andra alternativ?
Ett elbilsbatteri som ska kunna laddas så hårt kommer aldrig kunna ha celler som självreglerar genom värmeavgång. Det skulle kräva enormt mycket av kylapparaten och skulle man ha en kylapparat som punktmarkerar varje enskild cell så har man väl i princip en termisk BMS. Till vilken nytta?
Alla lithiumcelltyper som inte är brandfarliga kan väl köras begränsat och i intervall utan BMS.
Jag har gjort det med LTO.
Men vill man utnyttja potentialen är BMS ekonomiskt och praktiskt en självklarhet.
Är inte det uppenbart? Ju mer saker man kan ta bort ju bättre. Vi männsikor har inte uppfunnit och vet inte allt, så det kan nog komma något nytt batteri som klarar av allt detta och lite till i framtiden.
Allt från att flyga till blåa LED's var under en lång tid "omöjligt".
Framtidens batterier kanske inte ens består av celler?
 
A aka_the_barf skrev:
Du kan inte tänja på gränserna för batterier då går de sönder, så enkelt är det. Är det samma typ av batterier gäller samma regler.

Flygplans motorer och gräsklipparmotorer skiljer sig ganska så stort. Även om principen är densamma.
Det är inte så enkelt som att batterierna antingen går sönder eller inte. Man kan tänja på gränserna och få olika livslängd. Och det görs också.

Att jämföra motorer till flygplan och gräsklippare är mycket riktigt inte så givande. Det är ungefär som att jämföra batterier till elbilar och borrmaskiner.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är inte så enkelt som att batterierna antingen går sönder eller inte. Man kan tänja på gränserna och få olika livslängd. Och det görs också.

Att jämföra motorer till flygplan och gräsklippare är mycket riktigt inte så givande. Det är ungefär som att jämföra batterier till elbilar och borrmaskiner.
Batterierna är av samma typ och kan driva elektriska saker så är dom tillräckligt starka så. teslas första elbilar har ju vanliga litium celler som kan köpas över disk från tex kjell så det är rätt lika. Sen att det är 10000 istället för 4 är en annan femma.
 
Mikael_L
N Nerre skrev:
För tillverkaren räcker det med att batteriet håller garantitiden ut, sen hamnar kostnaden på bilens ägare och det struntar tillverkaren i.
Just det.
Och därför brukar alla bränslebilar paja och få gå till skroten efter de är 3-4 år gamla, för då är fabriksgarantin slut och tillverkaren struntar i detta.
Därför är det bättre att köpa elbil, som kommer funka tills den är över 8 år gammal i alla fall, då batterigarantin är 8 år.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin och 6 till
  • Laddar…
Men sedan brukar det finnas försäkringar som man kan teckna.
Hur ser det ut på elbilsidan, motsvarande maskinskadeförsäkring, där man idag ibland skriver "maskin- och elektronikförsäkring", har väl 10år/15000mil.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Just det.
Och därför brukar alla bränslebilar paja och få gå till skroten efter de är 3-4 år gamla, för då är fabriksgarantin slut och tillverkaren struntar i detta.
Det har väl ingen påstått, men med bränslebilar har vi historik sen minst 50 år tillbaka att titta på. Den historiken finns inte för elbilar, där är det liksom lite "okänd mark" vi är ute på. Det finns för få 15-20 år gamla elbilar för att kunna få ut nån vettig statistik. Hur bra dagens elbilar (och deras batterier) kommer att hålla kan vi tyvärr bara gissa. (Att luta sig på vad biltillverkarna själva påstår är lite naivt, de har ju incitament att implicera att deras bilar håller längre än vad de gör.)

Bränslebilar behöver servas för att hålla 15-20 år, servar man dem inte så håller de inte alls lika länge. Och det är stora skillnader mellan bilmodeller, vissa modeller håller hur länge som helst medans andra är nästintill skrot efter 15 år.
 
A AndersS skrev:
Men sedan brukar det finnas försäkringar som man kan teckna.
Hur ser det ut på elbilsidan, motsvarande maskinskadeförsäkring, där man idag ibland skriver "maskin- och elektronikförsäkring", har väl 10år/15000mil.
Jag googlade lite och de försäkringar jag hittade gör åldersavdrag på batteriet, 8-10% per år. Vilket innebär att efter 10 år får man inte mycket pengar om batteriet lägger av.

I Länsförsäkringars elbilsförsäkring upphör maskinskadeförsäkringen när bilen blivit 10 år gammal.

För många bolag ingår batteriet inte i den normala helförsäkringen utan kräver en "utökad skydd".
 
N Nerre skrev:
Jag googlade lite och de försäkringar jag hittade gör åldersavdrag på batteriet, 8-10% per år. Vilket innebär att efter 10 år får man inte mycket pengar om batteriet lägger av.

För många bolag ingår batteriet inte i den normala helförsäkringen utan kräver en "utökad skydd".
Det får man ju inte på maskinskadan heller om det blir motorfel.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Spännande, detta utökade skydd såg jag ingen föreslå när jag kikade på försäkring till id4an 🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.