A
A Anders_Nilsson skrev:
Folk har förköpt sig, men de var därtill så illa tvungna, för dels finns det inga tomma hyresbostäder längre, dels har de sociala problemen eskalerat. När jag gick i skolan på 70-talet var det värsta som hände ett knytnävsslagsmål, idag är det lite värre. Riksbankens ansvarslösa politik och diverse regeringar som bara sett på har ett stort ansvar här.

Men folk har ändå ett eget ansvar, det går inte att skylla ifrån sig. Dock ser jag ytterst få som det verkligen är synd om. Så gott som alla överlever om de bara drar in all konsumtion. Och den här situationen kommer inte att vara för evigt. Max ett par år till så sjunker räntorna och det blir mer drägligt.
Tittar man i Sthlm är det som du säger. De förorter som var helt ok 1988 är ofta i kaos idag. Ta Vällingby C och Grimsta tex. Var ändå ok då. Nu är det kulhål i fasaderna. De områdena som fortfarande är trygg blir otroligt attraktiva och priserna stiger.

Men jag vet många som gnäller över att ”det finns ju inga lägenheter till rimliga priser allt kostar 10 msek så man har inget annat val”

Dessa människor ser det som omänskligt att inte få bo på en bra adress i innerstan.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Clarken37 skrev:
Tittar man i Sthlm är det som du säger. De förorter som var helt ok 1988 är ofta i kaos idag. Ta Vällingby C och Grimsta tex. Var ändå ok då. Nu är det kulhål i fasaderna. De områdena som fortfarande är trygg blir otroligt attraktiva och priserna stiger.

Men jag vet många som gnäller över att ”det finns ju inga lägenheter till rimliga priser allt kostar 10 msek så man har inget annat val”

Dessa människor ser det som omänskligt att inte få bo på en bra adress i innerstan.
Ja, det är lite märkligt att den lilla minoriteten av svenskarna som bor i Stockholm tror att de är representativa för de resterande 90% av befolkningen… 🙄
 
  • Gilla
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Din bekantskapskrets har nog höga inkomster. Jag brukar påpeka att fattiga ser sig som normalinkomsttagare, men i detta fall tror jag att det är tvärtom. De barnfamiljer som varje år åker på 2-3 fjällresor, rejäl sommarsemester (vilket jag tolkar som USA eller dylikt) och en resa till solen på hösten är inte typiska.

Kontrollfråga: Hur mycket tror du att personerna i dessa kretsar har i månadslön?
Vad har inkomster med resor att göra? Känner en hel del som åker på fina resor och utflykter i påsk fast de har svårt att få inkomster att räcka till.

Jag känner att vi inte har råd att åka själv trots sjusiffrigt på kontot och åttasiffrigt i placeringar och lägger undan halva lönen.

Det får bli lite fiske och korvgrillning, kanske sätta upp studsmattan och är vi riktigt slösaktig så blir det restaurang eller hämtmat en gång.

Helt ärligt så är de resande jag känner de som inte har det så fett i plånboken, medan de som har mer än de kan göra av med investerar i hus och hem.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Nissens
P Pligg85 skrev:
Jag känner att vi inte har råd att åka själv trots sjusiffrigt på kontot och åttasiffrigt i placeringar och lägger undan halva lönen.

Det får bli lite fiske och korvgrillning, kanske sätta upp studsmattan och är vi riktigt slösaktig så blir det restaurang eller hämtmat en gång.

Helt ärligt så är de resande jag känner de som inte har det så fett i plånboken, medan de som har mer än de kan göra av med investerar i hus och hem.
Snopet för dig om något oförutsett händer med dig och så har du snålat dig genom livet..
 
  • Gilla
viklar03 och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Snopet för dig om något oförutsett händer med dig och så har du snålat dig genom livet..
Jag förstår hur du menar, men jag gissar att inlägget du svarar på handlar mer om att man värdesätter olika saker.
Jag känner iaf igen mig i mycket (kanske inte just 8siffrigt på placeringskontot) men delarna om att jag älskar att fixa med huset och i trädgården.

Det är underbart på hösten att ta med trangiaköket ut i svampskogen, och att se hur glad lillgrabben blir av att hitta svamp.

Nog tycker jag om att resa också men nånstans känns det som en inställningsfråga att göra saker som man själv och ens familj blir glada av och inte hetsas av grannar och facebook.
 
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Nissens
K Klass0n skrev:
Jag förstår hur du menar, men jag gissar att inlägget du svarar på handlar mer om att man värdesätter olika saker.
Jag känner iaf igen mig i mycket (kanske inte just 8siffrigt på placeringskontot) men delarna om att jag älskar att fixa med huset och i trädgården.

Det är underbart på hösten att ta med trangiaköket ut i svampskogen, och att se hur glad lillgrabben blir av att hitta svamp.

Nog tycker jag om att resa också men nånstans känns det som en inställningsfråga att göra saker som man själv och ens familj blir glada av och inte hetsas av grannar och facebook.
Det jag kommenterade var att man påstod att man inte hade råd att göra annat än billiga saker trots att man har ”sjusiffrigt på kontot och sparar halva lönen”.

Då menar man ju att man hade gjort mer om man tyckt att man har råd.

Har en kompis som råkade ut för en olycka i sina bästa år, sånt ger lite distans och hjälper en att värdera vad som är viktigt i livet. Man skall absolut spara, men om det går ut för mycket över livet så att man inte unnar sig något alls så skall man nog fundera på vad man håller på med.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Något som man inte ska missa när det kommer till andra som man kan uppfatta att ha det tajt. Många personer har fått arv genom föräldrar eller dylikt. Många har även sparat upp pengar som yngre. Många av dessa investerar dessa så att de får en resonabel avkastning som man kan använda till resor.

Jag och sambon har tillsammans högre inkomst än genomsnittet, avsevärt. Våra semestrar (2ggr per år, en skidresa och en solresa) betalas genom att vi har genom antingen arv eller sparat under yngre år skapt en summa som växer genom aktier, fonder etc. Del av avkastning plockas sen ut för att betala resorna. Det finns otaligt många som gör på detta sätt. flera i min umgängeskrets som inte har lika bra inkomst gör på detta sätt för att just finansiera skidresorna när barnen är små. Likväl använder många t.ex. ränteavdraget för detta.

Så bara för att man inte har det "fett" så betyder det inte att du har ett kassaflöde som tillåter dig att göra resorna.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Snopet för dig om något oförutsett händer med dig och så har du snålat dig genom livet..
Snålat var väl att ta i. Byggt nytt drömhus och har leksaker för sjusiffrigt. Köpte nyss ett par växthus och kostade på trädgården för sexsiffrigt.
Största slöseri kommer väl bli att sluta jobba när övriga i samma årskull har minst 15år kvar.

Dock skulle jag tacka nej till en gratis valfri resa med 100k fickpengar.

Så därav poängen med att resor inte tyder på välbestånd. Snarare ett slösaktigt beteende som inte ger mer än bilder till sociala medier.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Nissens
P Pligg85 skrev:
Snålat var väl att ta i. Byggt nytt drömhus och har leksaker för sjusiffrigt. Köpte nyss ett par växthus och kostade på trädgården för sexsiffrigt.
Största slöseri kommer väl bli att sluta jobba när övriga i samma årskull har minst 15år kvar.

Dock skulle jag tacka nej till en gratis valfri resa med 100k fickpengar.

Så därav poängen med att resor inte tyder på välbestånd. Snarare ett slösaktigt beteende som inte ger mer än bilder till sociala medier.
Som sagt, den jag kommenterade sade sig inte ha råd med något trots bra tillgångar.

För dig kanske inte resor betyder något. Jag har bra tillgångar, men unnar mig lyx också. Att resa med vänner och familj ger minnen och lärdomar för livet, sociala medier är knappast orsaken till att man reser…
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Vad har inkomster med resor att göra? Känner en hel del som åker på fina resor och utflykter i påsk fast de har svårt att få inkomster att räcka till.

Jag känner att vi inte har råd att åka själv trots sjusiffrigt på kontot och åttasiffrigt i placeringar och lägger undan halva lönen.

Det får bli lite fiske och korvgrillning, kanske sätta upp studsmattan och är vi riktigt slösaktig så blir det restaurang eller hämtmat en gång.

Helt ärligt så är de resande jag känner de som inte har det så fett i plånboken, medan de som har mer än de kan göra av med investerar i hus och hem.
Dom hör i ganska hög grad ihop, att resa kostar pengar och man behöver således ha tillräckligt hög inkomst för att få ett överskott att kunna lägga på resor.

Dock behöver ju inte detta överskott göra att man faktiskt reser.

Jag själv tex har inget behov av att spara ihop ett sparkapital för att leva av dom sista 15 åren av mitt liv, jag gör hellre resor tillsammans med barnen så mycket jag kan nu, om 10 år är dom utflugna och ska bygga sina egna liv, man får passa på helt enkelt. Känner själv att vi hamnat på en bra balans då vi inte behövt göra avkall på annat än sparande hittils under denna lågkonjunkturen/räntechocken. Jag har också avsikt att sluta lönearbeta när barnen är utflugna men kommer nog fortsätta jobba, dels för att jag tycker det är kul att jobba men 8-17 fem dagar i veckan blir lite inrutat. Man kan ha lite avlönade projekt istället som man själv styr.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Fast är det verkligen så illa? Jag uppfattar att det är krigsrubriker i tidningarna och varje riksbanksmöte ska analyseras in i minsta detalj, men jag märker verkligen ingen skillnad på hur folk lever. Är folk så bra på att upprätthålla en fasad ? Ingen jag vet som flyttat bland barnens skolkompisar och det är ändå ett underlag på kanske 100 barn där nog snittbelåningen bland föräldrarna är 5.000.000 och uppåt…
När det gäller hushållens konsumtion finns det skillnad men den är inte stor. Man kan titta på kort-transaktioner för att få en hygglig uppfattning.
Där ökade det lite 2020 och mer 2021. För att under 2022 och 2023 falla tillbaka. Nu är vi ungefär på 2019 års nivå i konsumtion.

Den som tror att hushållen spenderar mindre nu är vad dom gjorde 2019 har således bibringats en felaktig uppfattning.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
A
P Pligg85 skrev:
Snålat var väl att ta i. Byggt nytt drömhus och har leksaker för sjusiffrigt. Köpte nyss ett par växthus och kostade på trädgården för sexsiffrigt.
Största slöseri kommer väl bli att sluta jobba när övriga i samma årskull har minst 15år kvar.

Dock skulle jag tacka nej till en gratis valfri resa med 100k fickpengar.

Så därav poängen med att resor inte tyder på välbestånd. Snarare ett slösaktigt beteende som inte ger mer än bilder till sociala medier.
Det sista visar ju din inställning. Är man inte intresserad av att resa på riktigt utan enkom åker Sunwing till Gran Canaria eller Thailand stämmer möjligen det du säger.

Jag respekterar dina val men att lägga sexsiffriga belopp på att smälla upp växthus i vårt klimat skulle jag inte ens få för mig under pistolhot

Jag skulle dock inte byta mina roadtrips cross country i Usa och Australien mot någonting. Inte heller island-hopping på Seychellerna eller resor till Sydamerika/Afrika. Dessa berikar ens liv oerhört och gör att man utvecklas som människa. För att inte tala om hur det berikar ens barn jämfört med att åka till Böda eller Ullared.

Vilket episkt misslyckande om du råkar stryka med innan pensionen. Eller blir invalid.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
R Real-House skrev:
Bifogar bild på den amerikanska räntan. Riksbanken brukar följa dollarn väl. Det bilden visar är att vi i 40 år har haft fallande räntor. Det intressanta är vad som väntar i framtiden. Flera decennier av högre räntor?

Många spår att riksbanken snart ska sänka räntan. Det kan mycket väl stämma, men jag tror att många drar fel slutsats. Att räntan sänks kommer innebära att lågkonjunkturen blir värre. Att då tro att bostadspriserna automatiskt ska börja stiga igen tror jag är fel.

Mitt amatör-tips är att inte se som bostad som investering. Den perioden kommer inte tillbaka. Självklart kommer attraktiva fastigheter alltid vara eftertraktade.
Det var ett intressant resonemang, att en räntesänkning skulle förvärra lågkonjunkturen går väl emot i princip allt vad nationalekonomi heter, det blir mer fart i ekonomin helt enkelt vilket förenklat är definitionen av högkonjuktur. Är man lite för snabb kan dock kronan och inflationen rent realekonomiskt göra oss fattigare.

Jag ser inte mitt boende som en förbrukningsvara, för mig är det därmed relevant att den behåller sitt värde över tid. Visst skulle jag kunna köpa ett billigt hus i en avbefolkningsbyggd men då finns risken att det jag gav 1,5 miljon för och renoverar kanske inte ens går att sälja 10 år senare. Om jag lägger mina pengar på ett hus där jag bedömer att köpkraften kommer bibehållas och sen underhåller denna investering kanske det innebär att jag faktiskt kan få tillbaka mitt investerade kapital 10 år senare rent realekonomiskt (dvs efter inflation) en bonus är ju om jag också gjort en förtjänst
 
A
L Liljeros skrev:
Det var ett intressant resonemang, att en räntesänkning skulle förvärra lågkonjunkturen går väl emot i princip allt vad nationalekonomi heter, det blir mer fart i ekonomin helt enkelt vilket förenklat är definitionen av högkonjuktur. Är man lite för snabb kan dock kronan och inflationen rent realekonomiskt göra oss fattigare.

Jag ser inte mitt boende som en förbrukningsvara, för mig är det därmed relevant att den behåller sitt värde över tid. Visst skulle jag kunna köpa ett billigt hus i en avbefolkningsbyggd men då finns risken att det jag gav 1,5 miljon för och renoverar kanske inte ens går att sälja 10 år senare. Om jag lägger mina pengar på ett hus där jag bedömer att köpkraften kommer bibehållas och sen underhåller denna investering kanske det innebär att jag faktiskt kan få tillbaka mitt investerade kapital 10 år senare rent realekonomiskt (dvs efter inflation) en bonus är ju om jag också gjort en förtjänst
håller med här.

Det räcker med att du kommer ut utanför Stockholms bättre kommuner så får du inte längre igen renoveringar gjorde av hantverkare i princip.

Köper man en kåk som typ nedan och totalrenoverar med hantverkare får du aldrig igen mer än en bråkdel.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-henstad-karlstads-kommun-larsmassvagen-2-21287186
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Unikt namn
Clarken37 skrev:
Dessa berikar ens liv oerhört och gör att man utvecklas som människa.
Är det därför du har en sådan ödmjuk inställning till de som av olika anledningar väljer svensk camping? 🙄
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.