Hej
Vi ska fixa vår tvättstuga och nu undrar jag hur man kan sätta tvättmaskin och torktumlare i ett skåp såsom på bilden.
Eftersom maskinerna är väldigt tunga måste man ha någon förstärkning eller liknande?
Dessa är satta i pax garderober från Ikea.
 
  • Tvättmaskin och torktumlare inbyggda i Ikea Pax garderober med förvaringskorgar och hyllor över.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla med Ikea vad maxvikten per hyllplan är. Det går säkert att sätta metall profiler under också.
 
S Småbrukaren skrev:
Kolla med Ikea vad maxvikten per hyllplan är. Det går säkert att sätta metall profiler under också.
Tack, jag gör nog det.
 
M Mariell H skrev:
Eftersom maskinerna är väldigt tunga måste man ha någon förstärkning eller liknande?
Dessa är satta i pax garderober från Ikea.
Wow, du gillar att ta risker!

Pax-stommar är lite klenare än köksstommar som vanligtvis används för vitvaror. Att dessutom placera spånskivestommar på tvättstugegolvet är mindre bra den dag det drälls lite vatten från tvättmaskinen. Spånskivor suger vatten och sväller.

100 kg vibrerande tvättmaskin i en garderob är inte en bra lösning. Både tvättmaskin och torktumlare mår bra av ventilation. Inte bra att bygga in dem som på bilden.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Muminsson och 6 till
  • Laddar…
Hej
Nej gillar inte att ta risker, vad tror ni om detta då?
Att köpa metod stommar från Ikea och bygga in allt med täcksidor?
 
  • Tvättstuga med IKEA Metod stommar och täcksidor, tvättmaskin och torktumlare inbyggda under arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Muminsson och 1 till
  • Laddar…
D
arneri68 arneri68 skrev:
Wow, du gillar att ta risker!

Pax-stommar är lite klenare än köksstommar som vanligtvis används för vitvaror. Att dessutom placera spånskivestommar på tvättstugegolvet är mindre bra den dag det drälls lite vatten från tvättmaskinen. Spånskivor suger vatten och sväller.

100 kg vibrerande tvättmaskin i en garderob är inte en bra lösning. Både tvättmaskin och torktumlare mår bra av ventilation. Inte bra att bygga in dem som på bilden.
Det är väl det TS inte gör, uppenbarligen ställs frågan eftersom TS är planerande, klok och eftertänksam innan ett eventuellt montage.
 
  • Gilla
  • Haha
Igelknorr och 19 till
  • Laddar…
K
Jag har kombinerat badrum med tvätt och använder metod stommar och det funkar utan problem. Viktigt med bra ventilation.
 
Hej
Har du även höjt upp maskinerna som på bilden?
 
D
Viktigt att dimensionera bärplanet mot maximal vattenfylld maskin, alltså när den är som tyngst.

Sen behöver man ju ibland dra ut maskinen för åtkomst av avlopp eller något annat. En lucka på väl vald plats kanske kan förenkla.

Gillar annars idén med en upphöjd maskin, ger trevligare arbetshöjd då man slipper böja sig.
 
  • Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
D
Kan det finnas stativ för tvättmaskin likt för en luftvärmepump?

Känns som att det borde finnas, finns ju åtminstone maskiner på stativ i offentligt tvättstugor.

Så klär man bara in det i lämpligt skivmaterial.
 
D din granne skrev:
Kan det finnas stativ för tvättmaskin likt för en luftvärmepump? Så klär man bara in det i lämpligt skivmaterial.
Ja det finns det, det är bara det att jag verkligen skulle vilja ha samma stil som på de övriga lådorna.
De på Ikea sa att skåpen bär tvätt och tork men ifall det vibrerar för mycket kan det spricka och det går inte på någon garanti.
Men de har inte hört att något sådant har hänt sa de, men de är tvungna att säga det för att täcka för sig själva.

Kanske säkrast att ta stativ ändå.
Jag vet inte?
 
K Kirre2021 skrev:
Jag har kombinerat badrum med tvätt och använder metod stommar och det funkar utan problem. Viktigt med bra ventilation.
Hej
Har du även höjt upp maskinerna som på bilden?
 
K
M Mariell H skrev:
Hej
Har du även höjt upp maskinerna som på bilden?
Nej, jag har dem på golvet! Tänker att det måste låta massvis när tvättmaskin går om den står upphöjd i en stomme. Likaså torktumlare, ljudet måste bli förstärkt av stommen. Men kan givetvis ha fel också.
 
D
M Mariell H skrev:
Ja det finns det, det är bara det att jag verkligen skulle vilja ha samma stil som på de övriga lådorna.
De på Ikea sa att skåpen bär tvätt och tork men ifall det vibrerar för mycket kan det spricka och det går inte på någon garanti.
Men de har inte hört att något sådant har hänt sa de, men de är tvungna att säga det för att täcka för sig själva.

Kanske säkrast att ta stativ ändå.
Jag vet inte?
Du köper tex en skåpslucka och monterar på framsidan av stativet. Så kommer det inte synas. Denna lucka kan även vara servicelucka
 
  • Gilla
alexander___ och 2 till
  • Laddar…
D din granne skrev:
Du köper tex en skåpslucka och monterar på framsidan av stativet. Så kommer det inte synas. Denna lucka kan även vara servicelucka
Ja men vad bra!
Så kan man ju göra!
Tack så jätte mycket!
 
  • Gilla
din granne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.