Hej vår altan har fått en lutning mot huset det är inget som märks förens det regnar då det inte är någon glipa mellan golvplankorna så rinner mest vatten rakt in mot huset och källaren. Jag trodde det bara var att skruva ner vid fundamenten men dom skruvarna verkar Inter göra någonting, Vad vi tänkt nu är att försöka hissa upp en stolpe i taget ta ut de två reglera och kapa av lite. Annars problemet med att det inte är någon glipa mellan golvet finns det någon annan lösning än att skruva upp hela golvet och göra om? Tacksam för alla svar
 
  • Altan med lutning mot huset, synliga fundament och ingen glipa mellan golvplankorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altanens stolpe med justerbar fot över betongfundament, synlig lutning mot huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Det ska ju gå att skruva ner stolpskorna, så vida dom inte redan är i botten eller rostat fast. Enklast är nog i så fall som du är inne på, stötta upp och kapa stolparna. Eller om du kan skruva loss bjälklaget, höja det lite och kapa stolparna i toppen.
 
  • Gilla
McLovin
  • Laddar…
namnbyte
Sänksåg i en skarv över hela längden inne vid huset, en hängränna under altanen för att fånga upp vattnet, och sedan leda bort det till en regntunna att använda för bevattning?

Kanske en galen idé, men gratis vatten är aldrig fel en snustorr sommar, och där under verkar man kunna gömma undan en hel del
 
  • Gilla
McLovin
  • Laddar…
Var i landet är detta? Kanske är det tjälskjutning som pressat upp vissa plintar, särskilt de där mycket av plinten hamnat ovan mark. Men som sagt, det är ju justerbara stolpskor med vad som tycks vara en hel del justermån kvar - så plan 1A borde vara att nyttja detta.
 
Jag ställer den dumma frågan, vilken del ska man vrida på på stolpskon?🤔
 
M Mellanbarn skrev:
Jag ställer den dumma frågan, vilken del ska man vrida på på stolpskon?🤔
Ingen dum fråga alls och funderade just själv på hur den är tänkt att fungera. Som jag tolkar det:

Bilden visar en justerbar stolpskokonstruktion av enkelt slag, där man reglerar höjden med den nedre muttern. Lossar man denna så ska stolpskon sänkas ned ytterligare i det hål som jag förutsätter är djupt nog för att rymma hela skruven/gängstången man kan se på bilden. Övre muttern tolkar jag som en stoppmutter som borde dragits åt mot den undre reglermuttern, som den är placerad nu är den verkningslös.

Möjligt att jag har fel, har aldrig använt denna typ av stolpskor.

Är det som jag tror så behöver man lossa på denna undre skruv på många plintar för att konstruktionen ska kunna justeras nedåt, att bara lossa en kommer inte att ge något märkbart resultat mer än att man lossar nedre muttern på just den plinten.
 
H
Släpp den undre muttern och skruva ihop båda muttrarna hårt.
Sen skruvar du på den övre muttern för att skruva ned och hoppas det inte rostat fast.
Kan hända du får ta en domkraft att lyfta lite på regeln för att avlasta skruven med när du skruvar med för att inte ha för mycket tyngd.
Sen avslutar du med att låsa en mutter nede och en uppe.

 
Jag tolkade bilden som att det rör sig om den här varianten men egentligen omöjligt att veta utan närmare granskning.

Kan bestå av tex dessa två komponenter, här från Byggmax:

En grå betongplint för altanbygge med en försänkt övre del för att fästa en justerbar stolpsko.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.byggmax.se/altanplint-p03512

Justerbar stolpsko av metall med gängad stång för fästning i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.byggmax.se/justerbar-stolpsko-p238604



____

PS. Ser att jag missuppfattade i tidigare inlägg. Betongplinten jag visar har M16-gänga ingjuten, den ska alltså justeras exakt som redan visats ovan, använda låsmuttrarna för att kunna driva ned/upp gängstången som har ett lekande roterande fäste i stolpskon. Sedan säkra uppåt och nedåt med muttrarna.

Tänkte väl att det vore väl optimistisk konstruktion att bara sänka ned i ett hål, rätt vad det är kommer vinden och lyfter av hela altanen... måste givetvis sitta fast ordentligt och det gör det med dessa. Sorry for förvirringen men får skylla på noll erfarenhet av dessa stolpskor.
 
  • Skärmbild av två URL-länkar till Byggmax produkter, en för altanplint och en för justerbar stolpsko.
Redigerat:
K kniv skrev:
Det ska ju gå att skruva ner stolpskorna, så vida dom inte redan är i botten eller rostat fast. Enklast är nog i så fall som du är inne på, stötta upp och kapa stolparna. Eller om du kan skruva loss bjälklaget, höja det lite och kapa stolparna i toppen.
Jag vet inte
namnbyte namnbyte skrev:
Sänksåg i en skarv över hela längden inne vid huset, en hängränna under altanen för att fånga upp vattnet, och sedan leda bort det till en regntunna att använda för bevattning?

Kanske en galen idé, men gratis vatten är aldrig fel en snustorr sommar, och där under verkar man kunna gömma undan en hel del
Det hade nog funkat men golvet är lagt åt andra hållet.
 
Men gör ett allvarligt försök att justera enligt instruktionsvideos som länkats ovan i tråden. Kärvar det så ha på rostlösningsolja, det bara ska gå.
 
Ja Tack för alla olika svar, jag får testa skruva ihop muttrarna och försöka dra ned dom, men det dåliga är den jag tog bild på en av de höre inställda, den på andra sidan ligger in princip på betongen så får nog göra på annat sätt i största sannolikhet,
 
namnbyte
McLovin McLovin skrev:
Det hade nog funkat men golvet är lagt åt andra hållet.
Ajfasen, la inte märke till det. Vad tror du om att låta skiten stå som den står i sina stolpskor, och istället lossa det uppe vid röda cirklar och använda stämp (gröna streck) för att lyfta alltihop någon centimeter, sen kapa på ovansidan några centimeter? Ser ut att kunna vara löst med tigersåg/multitool eller dylikt på ganska kort tid.

Ser jag rätt är stolparna urgröpta, där de bärande reglarna ligger i, bara gröpa ur dom lite till?
 
  • Bild av träkonstruktion med röda cirklar och gröna streck som illustrerar förstärkningsområden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.