Ponera att nästa säsong har altanen satt sig med 2 cm. Hur justerar man en stolpsko av denna typ när det sitter en 4”x4 i skon med last.


Frågar åt en vän!! ;):p:D

Erber:cool:
 
  • En träpelare i en metall stolpsko monterad på en betongplint med justerbar stolpe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruvar på muttrarna till önskad höjd, sen låser man dom mot varandra på den höjd man vill ha. Lite dum design på dom tycker jag
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Skruvar på muttrarna till önskad höjd, sen låser man dom mot varandra på den höjd man vill ha. Lite dum design på dom tycker jag
Vilken mutter ska skruvas var? :D Det enda som händer är att man drar upp ena muttern mot själva U:et. Där kan man dra med norra Europas största rörmokarskiftnyckel och det tar tvärstopp. :thinking: Meningen är väl att själva stolpen som vilar på själva plattan i U:et ska snurra. Men det självlåser ju.
 
Brickan ska vara underst.

Dra ihop muttrarna mitt på stången, justera höjden, skruva isär muttrarna och lås upp- resp nertill.
 
Det innebär alltså att man måste snurra även på stolpen? :thinking:
 
Nä, gängstången ska leka i botten av skon.
 
F
Jag har råkat köpa en sån där plint också, den har en ”mutterstav” ingjuten i betongen va? Det hade min, så man skruvade den till rätt höjd och sen låste fast den med de övre muttern. Omöjlig att justera i efterhand tyvärr.
 
  • Gilla
erber
  • Laddar…
Det går lätt att justera utan att snurra stolpen, om det är stor tyngd på stolpen så underlättar det om man kan ”lyfta” stolpen.

- Brickan ska vara närmast plinten.
- Skruva ihop bägge muttrarna hårt, tex några mm under själva stolpskon eller tex på mitten.
- Skruva på den undre muttern om stolpskon ska uppåt.
- Skruva på den övre muttern om stolpskon ska nedåt.
- Lossa dom hopdragna muttrarna och dra åt den övre uppåt och den nedre nedåt.
 
Redigerat:
  • Gilla
roba002 och 1 till
  • Laddar…
Såhär är stolpskon uppbyggd, denna bild saknar brickan mellan nedre muttern och ”röret”,
Stolpsko uppbyggd utan bricka, med nedre rör fast i plint, gängad stav och påsvetsad bricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det nedre ”röret” är fastgjuten i plinten, den är gängad i överkant.
I röret går en gängad stav som har en påsvetsad rundbricka i toppen som stolpen/regeln/etc ska ”vila” på.
Precis under den påsvetsade brickan är själva stolpskon.
Mellan stolpskon och ”röret” finns två muttrar som agerar både lås- & justermuttrar.
 
Om din plint har gänga i sig går det inte att justera i efterhand, den stolpskon är tänkt att stå i ett hål och vikten vilar på brickan, som då går att justera med muttrarna. men du kan ju alltid lossa skruvarna i stolpen och ändra stolpens höjd i stolpskon.
 
@Plutus det går alldeles utmärkt att justera den även när det är gänga i plinten

 
  • Gilla
  • Älska
Antejo och 21 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
@Plutus det går alldeles utmärkt att justera den även när det är gänga i plinten

[video]
Demmpa Demmpa skrev:
@Plutus det går alldeles utmärkt att justera den även när det är gänga i plinten

[video]
Måste testas för jag får fan det inte att funka. Skruven drar bara fast. Spelar det någon roll vart brickan sitter måntro. Jag har inte tänkt på den.
 
Ta två nycklar och dra dom båda muttrar mot varandra så dom låser.

 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
E erber skrev:
Måste testas för jag får fan det inte att funka. Skruven drar bara fast. Spelar det någon roll vart brickan sitter måntro. Jag har inte tänkt på den.
Muttrarna måste låsa mot varandra för att det ska fungera bra.
Trixet är att dra åt muttrarna väldigt hårt mot varandra, man ska ”sträcka” stången mellan muttrarna.
Om inte muttrarna är tillräckligt hårt dragna mot varandra så kommer man flytta muttrarna men inte själva gängstången.
 
  • Gilla
mime
  • Laddar…
optimum
Stolpskon är felmonterad.

Muttrarna ska vara båda ovanför fyrkantiga brickan.
Se monteringsanvisningar som finns här i tråden.

Brickan ska vara direkt mot plinten och muttrar en direkt mot brickan för att låsa med mot plintens ingjutna gängade rör.

Se även denna fil 2 minuter in
 
  • Gilla
Teamster och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.