I DDR-Sverige, nej. Men nymodigheten ifråga uppstod nog i friare länder.
 
H heimlaga skrev:
Det enda stället där jag ser någon nytta med en fjärrkontroll där finns det ingen. På manöverrepet till skogsvinschen. Då skulle inte sambon behöva stå där och frysa och dra i repet i timtal medan jag drar ut vajern och kopplar fast stockar och vedträn.
Jag körde ett kvist-/kapaggregat man hängde på trepunkten för ett antal år sedan. Där bestod fjärrstyrningen av en radiostyrd motor som rullade upp ett snöre som satt fast i spaken till winschen. Enkelt men funktionellt...
 
H heimlaga skrev:
Det enda stället där jag ser någon nytta med en fjärrkontroll där finns det ingen. På manöverrepet till skogsvinschen. Då skulle inte sambon behöva stå där och frysa och dra i repet i timtal medan jag drar ut vajern och kopplar fast stockar och vedträn.

Förresten tycker jag att många av de där uppvisningssporterna där man skall demonstrera styrka och smidighet är löjliga. Dra ut 80 meter 8mm stålvajer i knädjup snö över ett stenhålster klädd i sågskyddsstövlar.... då krävs det styrka och vighet.
Man kan göra extremsport av skogshuggning ganska lätt. Släpa stockarna utan vinsch,fäll träden med en liten fogsvans,kvista med en kniv.
 
  • Haha
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
De som röstade har nog aldrig försökt få in nyckeln i ett lås fullt med is...
Dom kanske hade, liksom en kollega, fått ringa bärgaren när batteriet i fjärren tog slut.
Nu hände sig detta på den gamla tiden när folk smorde dörrlåsen i rid, numera orkar ingen lägga ner onödiga sekunder på underhåll.

ps om batteriet tar slut numera så kan man teoretiskt hitta att nyckelhål nånstans med ett fastrostat lås, tillbaks på ruta ett
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Dom kanske hade, liksom en kollega, fått ringa bärgaren när batteriet i fjärren tog slut.
Nu hände sig detta på den gamla tiden när folk smorde dörrlåsen i rid, numera orkar ingen lägga ner onödiga sekunder på underhåll.

ps om batteriet tar slut numera så kan man teoretiskt hitta att nyckelhål nånstans med ett fastrostat lås, tillbaks på ruta ett
Nja, har aldrig hänt utan man märker på de bilar vi haft/har att räckvidden och att det kan missa i att öppna när batteriet blir dåligt.
Dåtid "Nu hände sig detta på den gamla tiden när folk smorde dörrlåsen i rid, numera orkar ingen lägga ner onödiga sekunder på underhåll."
Imorgon och även idag blir det istället "Nu hände sig detta på den gamla tiden när folk inte bytte batteri i tid, numera orkar ingen lägga ner onödiga sekunder på underhåll."

Så ingen skillnad i praktiken 😇 Med ny teknik förändras bara underhållet.
Idag har väl bärgarna batterier i bilen eller med lite tur en närliggande butik, kanske dagens bensinmack,😎
 
  • Gilla
ÅkeSun
  • Laddar…
Kom på en händelse från 70-talet och bilen en Opel Rally-Kadett -67.
Kastade i jackan i bagaget och hoppar i bilen, var är nyckeln ( nyckeln utifrån att det bara fanns en), i jackan!.
Man ryggstödet i baksättet sitter ju bara i hakar, bara rycka loss det👍
Japp så gjort, men.......
Va fan, tanken sitter ju bakom...
Finns små hål på sidorna och en "dragkrok" fixas och jackan kan dras fram efter mycket arbete.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Historia två.
Nu x antal år senare och en Opel Kadett GTE model 75B, en 76 men för att slippa avgasrening och kunna åka standard A klass i tävling typad som 75B.
Vinter och fick lov att tvättas i svärföräldras garage. Senare skulle det handlas i affär och bilen var ju varm då den stått i garaget. Svärmor och blivande hustru hoppar in i bilen och vi åker till affären.
Det jag glömt att skriva är att just den här tidiga kvällen är det runt 25 grader kallt...... här nere i söder.
Jag väntar i bilen och de två handlande kommer ut efter ett tag med sina kassar, men.....
Dörrarna kan inte öppnas varken inifrån eller utifrån. Jag kör hem till svärfar och efter mycket tutande reagerar han. Jag får på nytt köra in i garaget och svärfar kör iväg i sin bil och hämtar de handlande två, samt deras kassar.
Och efter x minuter kan jag komma ur bilen i garaget.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Avslutar med kuriosa, Opel Kadett GTEn finns kvar fortfarande registrerad. Men kvar från original är nog bara registreringsnumret
Har sett den på bild och berättelsen om senaste renovering, samt att den bara för några år sedan kördes vid tävling.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Historia två.
Nu x antal år senare och en Opel Kadett GTE model 75B, en 76 men för att slippa avgasrening och kunna åka standard A klass i tävling typad som 75B.
Vinter och fick lov att tvättas i svärföräldras garage. Senare skulle det handlas i affär och bilen var ju varm då den stått i garaget. Svärmor och blivande hustru hoppar in i bilen och vi åker till affären.
Det jag glömt att skriva är att just den här tidiga kvällen är det runt 25 grader kallt...... här nere i söder.
Jag väntar i bilen och de två handlande kommer ut efter ett tag med sina kassar, men.....
Dörrarna kan inte öppnas varken inifrån eller utifrån. Jag kör hem till svärfar och efter mycket tutande reagerar han. Jag får på nytt köra in i garaget och svärfar kör iväg i sin bil och hämtar de handlande två, samt deras kassar.
Och efter x minuter kan jag komma ur bilen i garaget.
Ja, livet med telefon i fickan har blivit lite enklare.
Lite OT men angående årsmodellen på din Kadett.
Husqvarna sålde sina landsvägsreggade crossar som en äldre modell i flera år för att slippa en massa krav. Jag hade en 250 tillverkad 1979, men i papperna var den från nån gång i början på 70 talet (mins inte vilket år det var)
Det var en renodlad cross med lykta fram och ett bakljus, nått annat fanns inte.
Kanske nån annan här mins när motorcyklar fick en massa krav ??
 
Det kom ett tämligen omfattande nytt regelverk för fordon 1976.
 
Isakare Isakare skrev:
Ja, livet med telefon i fickan har blivit lite enklare.
Lite OT men angående årsmodellen på din Kadett.
Husqvarna sålde sina landsvägsreggade crossar som en äldre modell i flera år för att slippa en massa krav. Jag hade en 250 tillverkad 1979, men i papperna var den från nån gång i början på 70 talet (mins inte vilket år det var)
Det var en renodlad cross med lykta fram och ett bakljus, nått annat fanns inte.
Kanske nån annan här mins när motorcyklar fick en massa krav ??
Ännu en anekdot när du nämner Husqvarna. Hade i det militära på 70-talet en kille i grundutbildningen som var mc-ordonans och tävlade med stöd från fabriken. Det han inte kunde göra med en crosscykel och även en grön Husqvarna.....
 
Maria T
Har så många fina minnen av den Opel Kadett som vi hade, så måste skriva några rader.
Den var orange och av årsmodell 1976, inköptes en sensommardag 1988 i Stäket (Järfälla) av ett äldre par som köpt sig en lyxigare bil. Vi betalade 5000 kr.
Direkt efter inköp besökte vi mina föräldrar på Kungsholmen och pappa tyckte vi hade köpt en modern (?!) bil. Ja, jämfört med hans VW bubbla från 1964 så var den såklart det.

Opeln var inte snabb, minns inte att jag gjorde så många omkörningar med den, den var gjord av pansarplåt - en novemberdag med svartis och jag landade i en lyktstolpe med minimal buckla som enda men - den tog oss, mina föräldrar och svärmor på många utflykter; en gång så långt bort som Rejmyre.
Den hade ändå några skavanker och jag hade lätt panik när den skulle besiktigas, så jag bad en snäll arbetskamrat att ta den till besiktningen. Bilen fick smeknamnet EmmaSara.

Såldes till en ung man i juni 1997 för 3500 kr.
Den nya bilen vi köpte kostade 130 000 kr. Med den gick det både att göra säkrare omkörningar och göra betydligt längre resor, men Opel Kadetten är för alltid i våra hjärtan.
 
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Har så många fina minnen av den Opel Kadett som vi hade, så måste skriva några rader.
Den var orange och av årsmodell 1976, inköptes en sensommardag 1988 i Stäket (Järfälla) av ett äldre par som köpt sig en lyxigare bil. Vi betalade 5000 kr.
Direkt efter inköp besökte vi mina föräldrar på Kungsholmen och pappa tyckte vi hade köpt en modern (?!) bil. Ja, jämfört med hans VW bubbla från 1964 så var den såklart det.

Opeln var inte snabb, minns inte att jag gjorde så många omkörningar med den, den var gjord av pansarplåt - en novemberdag med svartis och jag landade i en lyktstolpe med minimal buckla som enda men - den tog oss, mina föräldrar och svärmor på många utflykter; en gång så långt bort som Rejmyre.
Den hade ändå några skavanker och jag hade lätt panik när den skulle besiktigas, så jag bad en snäll arbetskamrat att ta den till besiktningen. Bilen fick smeknamnet EmmaSara.

Såldes till en ung man i juni 1997 för 3500 kr.
Den nya bilen vi köpte kostade 130 000 kr. Med den gick det både att göra säkrare omkörningar och göra betydligt längre resor, men Opel Kadetten är för alltid i våra hjärtan.
Det är nog första gången jag hört pansarplåt och 70 tals Opel nämnas i samma mening 😀
 
  • Haha
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Vi diskuterar den o-rostade versionen.
 
  • Gilla
heimlaga och 4 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Har så många fina minnen av den Opel Kadett som vi hade, så måste skriva några rader.
Den var orange och av årsmodell 1976, inköptes en sensommardag 1988 i Stäket (Järfälla) av ett äldre par som köpt sig en lyxigare bil. Vi betalade 5000 kr.
Direkt efter inköp besökte vi mina föräldrar på Kungsholmen och pappa tyckte vi hade köpt en modern (?!) bil. Ja, jämfört med hans VW bubbla från 1964 så var den såklart det.

Opeln var inte snabb, minns inte att jag gjorde så många omkörningar med den, den var gjord av pansarplåt - en novemberdag med svartis och jag landade i en lyktstolpe med minimal buckla som enda men - den tog oss, mina föräldrar och svärmor på många utflykter; en gång så långt bort som Rejmyre.
Den hade ändå några skavanker och jag hade lätt panik när den skulle besiktigas, så jag bad en snäll arbetskamrat att ta den till besiktningen. Bilen fick smeknamnet EmmaSara.

Såldes till en ung man i juni 1997 för 3500 kr.
Den nya bilen vi köpte kostade 130 000 kr. Med den gick det både att göra säkrare omkörningar och göra betydligt längre resor, men Opel Kadetten är för alltid i våra hjärtan.
Det var nog en 1,2 l Kadett. Min 75b var svart/gul med 1,9 l motor, insprutning, etc
https://amklassiek.nl/sv/opel-kadett-gt-sällsynta-peppar/2019/10/01/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.