F
useless useless skrev:
Om elsäkerhetsverket får bestämma...
Ja,precis. Elsäkerhetsverket som är extremt påpassade av den där byfånen från elektrikernas lobbyorganisation som brukar sprida sin dynga här då och då.
 
  • Gilla
  • Haha
Jakobk och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ja,precis. Elsäkerhetsverket som är extremt påpassade av den där byfånen från elektrikernas lobbyorganisation som brukar sprida sin dynga här då och då.
Vilket precis är problemet. Lobbyorganisationerna äger ESV och det finns ingen som bevakar allmänhetens intresse.
 
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
F
H HenrikHuslöse skrev:
Vilket precis är problemet. Lobbyorganisationerna äger ESV och det finns ingen som bevakar allmänhetens intresse.
Så är det. När det gäller vanligt elmaterial så tycker jag ändå det finns en viss sans och balans i det men på just solceller har byfånen ”lobbat in” moment som en elektriker aldrig skulle gå nära och som delvis är fullt rimliga att göra själv.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jo, det är rätt spännande att ett av argumenten är att det kan ge bakspänning vid strömavbrott. Det kan inte ske! Risken är densamma för fast installerade kraftverk också i så fall. Det är samma växelriktare (samma tillverkare), de är bara nedskalade.

Nu skall man notera att man bara får ha 600W i kraftverken i Tyskland/Österrike. Huvudorsakerna till det kan nog antas vara:
1) man har ingen aning om kablarnas beskaffenhet i exempelvis lägenheter och villor, man vill därför ha en så låg ström att brandfaran är låg.
2) man inte vill ha okontrollerad spänning uppåt i näten, 600W är så pass lite att riskerna för att produktionen skall bli för stor för elnäten anses vara låg.

Om jag å andra sidan skulle installera ett balkongkraftverk i kabeln som idag matar ett CEE 3-fas-uttag till min laddbox, då har jag redan allt som behövs i huset. Det finns redan TypB JFB för gruppen i centralen, 5x2,5mm2 kabel direkt till centralen i huset. Jag har till och med en brytare på kabeln.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, det är rätt spännande att ett av argumenten är att det kan ge bakspänning vid strömavbrott. Det kan inte ske! Risken är densamma för fast installerade kraftverk också i så fall. Det är samma växelriktare (samma tillverkare), de är bara nedskalade.

Nu skall man notera att man bara får ha 600W i kraftverken i Tyskland/Österrike. Huvudorsakerna till det kan nog antas vara:
1) man har ingen aning om kablarnas beskaffenhet i exempelvis lägenheter och villor, man vill därför ha en så låg ström att brandfaran är låg.
2) man inte vill ha okontrollerad spänning uppåt i näten, 600W är så pass lite att riskerna för att produktionen skall bli för stor för elnäten anses vara låg.

Om jag å andra sidan skulle installera ett balkongkraftverk i kabeln som idag matar ett CEE 3-fas-uttag till min laddbox, då har jag redan allt som behövs i huset. Det finns redan TypB JFB för gruppen i centralen, 5x2,5mm2 kabel direkt till centralen i huset. Jag har till och med en brytare på kabeln.
Varför kan det inte det inte ge bakspänning vid strömavbrott?
 
F fsn skrev:
Varför kan det inte det inte ge bakspänning vid strömavbrott?
För att växelriktaren stänger av om det inte är någon spänning på nätet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
1) man har ingen aning om kablarnas beskaffenhet i exempelvis lägenheter och villor, man vill därför ha en så låg ström att brandfaran är låg.
Om du har stora förbrukare på samma grupp som solpanelen matar in ett par kW på så kan det gå betydligt högre ström än kablarna är dimensionerade för och avsäkrade med. Så det kan vara ett problem även med kablar i gott skick.
 
useless useless skrev:
Om du har stora förbrukare på samma grupp som solpanelen matar in ett par kW på så kan det gå betydligt högre ström än kablarna är dimensionerade för och avsäkrade med. Så det kan vara ett problem även med kablar i gott skick.
Helt korrekt. Grundkravet bör därför vara att man skall ha en egen grupp för att få koppla in dessa på nätet.
 
F fsn skrev:
Man kan montera dom på natten. Men det är inte det som är problemet, det är inget problem att dom är live om man vet vad man håller på med. Det är för lätt att montera, det är för enkel teknik för att folk skall ha respekt för det och det producerar el trots att det är uselt och regelvidrigt installerat. Det är faktiskt mest ett iinstallatörsproblem nu men skulle absolut vara ett påtagligt problem om det var tillåtet att hålla på med för lekmän.
Ska bli intressant att se utfallet av ESV fokuserade granskning av just installationer för solel. Kan ju knappast bli beskyllt som fulel, hempul osv när lobbybröderna i stort formellt står för allt där.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
GK100 GK100 skrev:
Ska bli intressant att se utfallet av ESV fokuserade granskning av just installationer för solel. Kan ju knappast bli beskyllt som fulel, hempul osv när lobbybröderna i stort formellt står för allt där.
Ja, det kan bli läsvärt. Det är många "analfabeter" som skruvat upp paneler på taken, dragit kablar kors och tvärs liggande direkt på takpannor mm. Allt på en elektrikers behörighet.
 
F
useless useless skrev:
För att växelriktaren stänger av om det inte är någon spänning på nätet.
Är det så.... alltid? Och kan det inte bli fel? Det fanns ju andra solceller av tveksam kvalite och säkerhet som anslöts direkt i Schuko-uttag som figurerade på marknaden för nåt år sen. Jag antar att Elsäkerhetsverket behöver sätta nån form av regel på typen av utrustning generellt och inte beroende på tillverkare.
 
F fsn skrev:
Är det så.... alltid? Och kan det inte bli fel? Det fanns ju andra solceller av tveksam kvalite och säkerhet som anslöts direkt i Schuko-uttag som figurerade på marknaden för nåt år sen. Jag antar att Elsäkerhetsverket behöver sätta nån form av regel på typen av utrustning generellt och inte beroende på tillverkare.
Det krävs mycker mer funktioner för att generera egen växelspänning jämfört med att "hänga på" vad som redan finns. Det är alltså i princip helt omöjligt att det händer av ngn felorsak.
 
S sandos skrev:
Det krävs mycker mer funktioner för att generera egen växelspänning jämfört med att "hänga på" vad som redan finns. Det är alltså i princip helt omöjligt att det händer av ngn felorsak.
Växelriktarna är rätt avancerade. De kräver inkommande spänning för att det ett säkerhetskrav, inte för att de inte skulle kunna.
 
F fsn skrev:
Det fanns ju andra solceller av tveksam kvalite och säkerhet som anslöts direkt i Schuko-uttag som figurerade på marknaden för nåt år sen. Jag antar att Elsäkerhetsverket behöver sätta nån form av regel på typen av utrustning generellt och inte beroende på tillverkare.
Dessa är ju populära i Tyskland och Nederländerna. Om jag fattat det rätt så får man ansluta en 800W växelriktare med 2000W solpaneler till ett balkongkraftverk. Dock så tror jag att man måste använda en Wieland-kontakt och inte schuko.

Spännande att ESV har annan åsikt är VDE.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Växelriktarna är rätt avancerade. De kräver inkommande spänning för att det ett säkerhetskrav, inte för att de inte skulle kunna.
Nej, men de har idag ingen egen frekvensreglering, de är helt beroende av elnätet. Spänningsregleringen görs också utifrån elnätets spänning.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.