M MagHam skrev:
Det som kommer att hända på lite längre sikt är att energipriser får stor, eller kanske störst, inverkan på pris(utvecklingen) av bostäder.
Äldre hus, som mina egna, som inte går lätt att få energieffektiva, kommer att stagnera i värde till förmån för välisolerade dito med mycket låg energiförbrukning.
Pengarna till staten måste ju in, kommer de inte via energiskatter och stämpelskatt lär den statliga fastighetsskatten återkomma och då lär välisolerade värmepumpsvärmda hus beskattas ordentligt.
 
Clarken37 skrev:
Självklart inte. Men nu pratar jag enkom om den ekonomiska aspekten.

Jag bor hellre i villa än Radhus tex. Men inte till vilket pris som helst. En villa i mitt närområde kommer gå loss på runt 40-50k per månad inklusive amortering och drift trots en bra insats.

Ett lika stort radhus på samma gata kanske genererar en bostadskostnad (amorteringsfri) på 15k i månaden.

Då är det en väldigt vanlig villa vi talar om och inget magnifikt på något sätt.

Har svårt att motivera att lägga det tredubbla för ett sådant boende och skippa 3 resor till Seychellerna eller dylikt per år med familjen.

När räntan var 1% och bostäder ökade 10% per år i värde var det ändå ett vettigt beslut. När bostäder inte ökar i värde och räntan är 3-4% har jag svårt att finna motivationen?
Ok, det är Stockholm det gäller, stod inget om det? För resten av landet gäller mera det jag noterade tidigare😃
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Ok, det är Stockholm det gäller, stod inget om det? För resten av landet gäller mera det jag noterade tidigare😃
Mnja. Bor du i mindre städer absolut.

Men det är miljonbelopp som skiljer mellan tex villa och radhus även i Malmö och Göteborg. Du hamnar upp mot 10k i diff även där
 
F fribygg skrev:
Pengarna till staten måste ju in, kommer de inte via energiskatter och stämpelskatt lär den statliga fastighetsskatten återkomma och då lär välisolerade värmepumpsvärmda hus beskattas ordentligt.
Om man inte helt river våra gamla hus så kommer det fortfarande in energiskatt från dom.

Trådstarten handlade om bostäder som "investering" och då kan det såklart hända att värdeökningen på nya välisolerade hus bromsas av någon nyuppfunnen straffskatt.
 
En bostad avkastar inget om man inte hyr ut den. Den kostar däremot en massa pengar att underhålla. En bostad har alltså aldrig varit en investering. Däremot har en galen marknad gjort att många spekulerat i prisuppgångar vilket är en helt annan sak.

Det rimliga och enda hållbara är att bostäder realt minskar något i värde varje år eftersom de slits.
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
S sprucetwig skrev:
En bostad avkastar inget om man inte hyr ut den. Den kostar däremot en massa pengar att underhålla.
Anser du att en obebyggd fastighet kan vara en investering?
 
A
S sprucetwig skrev:
En bostad avkastar inget om man inte hyr ut den. Den kostar däremot en massa pengar att underhålla. En bostad har alltså aldrig varit en investering. Däremot har en galen marknad gjort att många spekulerat i prisuppgångar vilket är en helt annan sak.

Det rimliga och enda hållbara är att bostäder realt minskar något i värde varje år eftersom de slits.
Du måste skilja bostaden från marken den står på. En ny villa som kostar 5 msek att bygga kan vara värd 2 msek dagen den är färdigställd men lika gärna 20 msek. Allt beror på marken den står på. Marken kräver i princip noll underhåll.

Investeringen är därmed inte primärt i bostaden i sig utan i marken.

När det gäller en bostad har du möjlighet att ta ett lån med bostadens värde som säkerhet. Den möjligheten har du ingen annan stans. Du kan inte ta ett lån för att köpa aktier med aktierna som säkerhet exempelvis
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
DN uppger 33% hyreslägenheter i innerstaden 2020:

[länk]
Ok. Gott om hyresrätter med andra ord. Och därmed mer än 50% i Sthlms kommun utanför innerstan
 
S sprucetwig skrev:
....Det rimliga och enda hållbara är att bostäder realt minskar något i värde varje år eftersom de slits.
Nja, en klok ägare av en bostad bör "ta höjd" för att reparera och underhålla den i ungefär samma takt som saker slits. Tyvärr är detta något som speciellt nyblivna, unga husägare oftast har dålig förståelse för.
Det handlar inte bara om att måla om ytterdörren, utan förr eller senare blir det stammar, el, tak mm som behöver bytas.
 
Clarken37 skrev:
Du måste skilja bostaden från marken den står på. En ny villa som kostar 5 msek att bygga kan vara värd 2 msek dagen den är färdigställd men lika gärna 20 msek. Allt beror på marken den står på. Marken kräver i princip noll underhåll.

Investeringen är därmed inte primärt i bostaden i sig utan i marken.

När det gäller en bostad har du möjlighet att ta ett lån med bostadens värde som säkerhet. Den möjligheten har du ingen annan stans. Du kan inte ta ett lån för att köpa aktier med aktierna som säkerhet exempelvis
Det förändrar inget. En bit mark är inte heller en investering om du inte gör något med den som ger avkastning.

S Skopan skrev:
Anser du att en obebyggd fastighet kan vara en investering?
Det beror ju på vad du ska göra med den. Köper du som privatperson en bil är det konsumtion, köper du som taxiåkare en bil är det en investering.

M MagHam skrev:
Nja, en klok ägare av en bostad bör "ta höjd" för att reparera och underhålla den i ungefär samma takt som saker slits. Tyvärr är detta något som speciellt nyblivna, unga husägare oftast har dålig förståelse för.
Det handlar inte bara om att måla om ytterdörren, utan förr eller senare blir det stammar, el, tak mm som behöver bytas.
Ja precis, sköts underhåll och standarden uppdateras med tiden bör ju värdet bestå.
 
Det som avgör om bostäder är en bra investering eller ej är i princip bara tillgång och efterfrågan. Det i sin tur styrs av massa faktorer, den vikitgaste är demografin. I Kina är bostäder en jävligt dålig investering just nu pga överbyggnation. I Sverige kan det bli en dålig investering om landet och dess demografi inte längre flyter så att säga.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Clarken37 skrev:
Ok. Gott om hyresrätter med andra ord. Och därmed mer än 50% i Sthlms kommun utanför innerstan
Sen ska ju sägas att en påtaglig andel lägenheter och rum i bostadsrätter hyrs ut i andra hand i innerstan. Vi har typ i snitt 20% av lägenheterna som har nån inneboende eller andrahandshyresgäst i min förening. Och det är tur att vi har detta så unga i Stockholm har nån chans att bo där.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sen ska ju sägas att en påtaglig andel lägenheter och rum i bostadsrätter hyrs ut i andra hand i innerstan. Vi har typ i snitt 20% av lägenheterna som har nån inneboende eller andrahandshyresgäst i min förening. Och det är tur att vi har detta så unga i Stockholm har nån chans att bo där.
Ja i brist på marknadshyror som hade löst problemet omgående
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.