Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Kulo har väl ingen bi-ledare? Snarare en EKLK på bilden eftersom de synliga ledarna är förtenta (blank).
Det beror på när kulon var tillverkad först var den utan biledare sedan var den med biledare i många år för att sedan åter bli utan biledare.
 
useless useless skrev:
Det finns ju godkända prylar för att reparera manteln, så varför måste hela kabeln bytas?
Det blir troligen billigare/enklare/snabbare att byta några meter än att skarva. Och vad är det för grejer som man kan skarva en mantel med?
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det blir troligen billigare/enklare/snabbare att byta några meter än att skarva. Och vad är det för grejer som man kan skarva en mantel med?
I princip räcker det väl med en bra eltejp? Annars finns det ju lite kraftigare självvulkaniserande tejp avsedd för ändamålet från t ex 3M och ABB.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
K
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Kulo har väl ingen bi-ledare? Snarare en EKLK på bilden eftersom de synliga ledarna är förtenta (blank).
E elmont skrev:
Det beror på när kulon var tillverkad först var den utan biledare sedan var den med biledare i många år för att sedan åter bli utan biledare.
Där ser man.
Jag trodde stenhårt på EKLK/EQLQ.
Man lär sig något varje dag.
 
K Kardan79 skrev:
Där ser man.
Jag trodde stenhårt på EKLK/EQLQ.
Man lär sig något varje dag.
Eftersom kabeln är från 2023 är det garanterat ingen kuhlo,..
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Hur vet du att kabeln är från 2023?
 
Fairlane
Violina Violina skrev:
Hur vet du att kabeln är från 2023?
#13
 
  • Gilla
Helena S och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Eftersom kabeln är från 2023 är det garanterat ingen kuhlo,..
Kan ju vara en äldre kulo, jag har någon ca 8 år g:a liggande som har biledare. Ingen yrkesman med lite självrespekt lägger väl EKLK/EQLQ i ett bostadsrum
 
  • Älska
Uffe A
  • Laddar…
useless useless skrev:
Wago är ingen dosa. Ska du göra en skarv så måste den göras i en kopplingsdosa/kulodosa av nåt slag.


Men jag skulle ha nöjt mig med att frilägga en bit av kabeln och isolerat skadan.
Ah, så en regelrätt stor dosa som måste få plats... någonstans? Och vara åtkomlig därefter?
 
Får man verkligen lägga en sån kabel "dolt"?
 
  • Gilla
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Kan ju vara en äldre kulo, jag har någon ca 8 år g:a liggande som har biledare. Ingen yrkesman med lite självrespekt lägger väl EKLK/EQLQ i ett bostadsrum
Jag kan säga att denne klåpare inte hade så mycken självrespekt. Han lade denna kabel i vägg också, utan något rör, som sedan täcktes av cement.
 
  • Gilla
  • Ledsen
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Jag sätter en slant på EQLQ, men det spelar ingen roll.

Jag hade tagit ur kabeln och lagt den i ett rör.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag sätter en slant på EQLQ, men det spelar ingen roll.

Jag hade tagit ur kabeln och lagt den i ett rör.
Alltså du menar bila upp väggen på de ställena, för att lägga in den i rör?


Kan för övrigt tillkännagiva, för både dig och @elmont och @useless att det var EQLQ EASY 3G1,5 450/750V R50, eller EQLQ EASY 5G1,5 450/750V R50.
 
  • Gilla
nb.
  • Laddar…
E elmont skrev:
Kan ju vara en äldre kulo, jag har någon ca 8 år g:a liggande som har biledare. Ingen yrkesman med lite självrespekt lägger väl EKLK/EQLQ i ett bostadsrum
Jag tror att det är en EQLQ easy eftersom det saknas "filler" Nu har jag iofs inte kläm på om det finns EQRQ easy med.
Varför inte EQLQ i bostadsrum? Skillnaden är 7,1 mot 8,5 mm i diameter, om man inte gör utanpåliggande bostdsinstqllationer i större uträckning är det bekvämt att hålla sig till en kabel, vilket man kan göra med EQLQ easy.
Dock skulle ingen yrkesman dolt kabeln på det sättet, så jag är också skeptiskt.

Jag hade nog bytt hela vägen och dessutom förlagt den på ett korrekt sätt. Däremot hade jag inte heller fått panik av en sådan skada utan sett till att få fixat inom rimlig tid bara.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det beror på när kulon var tillverkad först var den utan biledare sedan var den med biledare i många år för att sedan åter bli utan biledare.
Det kan nog stämma. Så jag ändrar ödmjukt min inställning, det bör vara en kulo/EKRK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.