Hej
Ska snart installera nya FTX aggregatet (Heru 160) hemma & läste i installationshäftet "Spjäll med fjäderretur ska installeras i kanalerna för ute- och avluft"
Jag bad om en offert på 2st 200mm & fick följande:
Spjäll KL3 200 lagrad axel 2st 1290 kr
Fjäderåtergångsmotor LF 230 4 NM 2st 3720 kr
= 5010 kr + moms

Jag trodde jag var klar med inköpen, så detta kom lite som en shock.
Nån som vet om man kan göra på något annat sätt för att undvika kondens i aggregatet vid tex strömavbrott ?
 
Tack! Nja jag vet faktiskt inte. I manualen står det spjäll med fjäderretur.
Eftersom jag inte visste vilken produkt som menas, så skrev jag till Östberg, & fick svaret att ett tättslutande spjäll med fjäderretur är en säkerhet ifall aggregatet skulle stanna & att spjällmotorn bör vara 230V ...
 
Har ni mycket strömavbrott?
Hur brukar andra göra? Har inte hört någon annan som installerar sådana i villa!?
Vad kan hända? Och är det något problem?
 
Ja det blir några stycken strömavbrott per år. Bor på landet.
Jag är också väldigt nyfiken på hur andra gjort 🙂
 
människa människa skrev:
Ja det blir några stycken strömavbrott per år. Bor på landet.
Jag är också väldigt nyfiken på hur andra gjort 🙂
Har bara något enstaka strömavbrott där jag bor per år och då oftast på vår/sommar, så jag körde med de spjäll som jag länkade.
Vet inte varför man ska ha motordrivna spjäll istället för de jag länkade i vanliga hus... finns säkert någon anledning, men den anledningen har mig gått förbi
 
Jag har inga spjäll i ute- eller avluften. De strömavbrott som jag drabbas av är få och korta så jag är inte orolig. Man måste ju våga leva lite ;)
 
Tack för din input Hans.
Var det föreskrivet spjäll? Vilket aggregat har du ?
 
M MrDizzy skrev:
Har bara något enstaka strömavbrott där jag bor per år och då oftast på vår/sommar, så jag körde med de spjäll som jag länkade.
Vet inte varför man ska ha motordrivna spjäll istället för de jag länkade i vanliga hus... finns säkert någon anledning, men den anledningen har mig gått förbi
Tack Dizzy! Ja dom borde ju hjälpa lite iaf.
Så kan mzn ju sätta rören lite i fall, 2, 3 grader, ut från aggregatet. Vi kommer att ha båda rören ut genom ytterväggen till ett kombidon.
Vilket aggregat har du ?
 
människa människa skrev:
Tack för din input Hans.
Var det föreskrivet spjäll? Vilket aggregat har du ?
Oklart om det var föreskrivet eller inte, jag har ett Systemair vsr500
 
  • Gilla
människa
  • Laddar…
människa människa skrev:
Tack Dizzy! Ja dom borde ju hjälpa lite iaf.
Så kan mzn ju sätta rören lite i fall, 2, 3 grader, ut från aggregatet. Vi kommer att ha båda rören ut genom ytterväggen till ett kombidon.
Vilket aggregat har du ?
Har ett Flexit Nodric CL4.
Vet inte om det är föreskrivet ett motorspjäll eller inte, jag har det inte iaf.
Båda mina luftrör( avluft ut och uteluft in) sitter horisontellt genom vägg och direkt där vid väggen sitter ett sånt jag länkade. I mitt fall ser jag ingen anledning till att ha ett motordrivet.

Kan tänkas om man har ett vertikala rör ut/in från huset att man behöver en motor för öppna spjället.
 
För ett aggregat som går dygnet runt har jag svårt att se varför det behövs uteluft/avluftspjäll överhuvudtaget om det inte krävs för brandskyddet.
 
F frause skrev:
För ett aggregat som går dygnet runt har jag svårt att se varför det behövs uteluft/avluftspjäll överhuvudtaget om det inte krävs för brandskyddet.
För att förhindra kallluftsras vid strömavbrott är det jag har fått veta. Hur stort/mycket problem detta är i verkligheten har jag ingen aning om.
 
M MrDizzy skrev:
För att förhindra kallluftsras vid strömavbrott är det jag har fått veta. Hur stort/mycket problem detta är i verkligheten har jag ingen aning om.
Är det vattenbatteri kan man väl vilja undvika att det fryser iofs. Annars har man väl större problem vid ett längre strömavbrott.
 
Östberg menar på att det kan bli kondens i aggregatet. Och det är klart att det vill man ju inte. Men känns som att man borde kunna motverka det utan två dyra motordrivna spjäll 🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.