Hej! Idag värmer jag upp mitt hus (140kvm) och garage (120kvm) med vedpanna. Jag har funderat på bergvärme och igår hade jag en installatör här som kikade på hur man skulle bygga systemet.

Jag har har rätt bra tillgång till ved så jag vill behålla vedpannan för att kunna stödelda när det är riktigt kallt t.ex. Pannrummet är i anslutning till garaget som ligger ca 30 meter från huset och det går kulvert in till huset.

Idag eldar jag inte för varmvatten utan det står en varmvattenberedare i huset.

Dilemmat är att jag vill gärna fimpa varmvattenberedaren om jag installerar bergvärme, men då behöver pumpen stå inne i huset och jag kommer behöva ställa om manuellt för att kunna elda med ved.

Om jag har pumpen ute i pannrummet kommer jag kunna elda med ved hur jag vill då styrningen mellan panna/pump kommer kunna ske automatiskt. Jag vet inte varför men det var så han förklarade. Problemet blir ju då varmvattnet i huset, jag kommer behöva göra en ny kulvert för det i sådana fall och det vill jag ju också slippa. Dessutom tänker jag då att varmvattnet måste ju färdas från pannrummet in i huset vilket tar en jävla tid. Det går att lösa har jag fått berättat för mig med en liten bufferttank som alltid är varm, eller nåt liknande.

Som ni hör är jag ingen expert på detta så kom gärna med tankar och idéer ni som kan! =)
 
Om man t.ex. kör NIBE's färdiga dockningslösing så går det mycket väl att få allt automatiskt med värmepumpen inne i huset, men nackdelen är att värmevattnet hela tiden måste cirkulera i kulverten via panncentralen. Det innebär ju vissa förluster med en lång kulvert och beroende på hur bra isolerad kulverten är. Men det kanske ändå alltid måste vara så för att garaget ska få värme(?)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A
behåll vvb i huset
 
J Josth skrev:
Om man t.ex. kör NIBE's färdiga dockningslösing så går det mycket väl att få allt automatiskt med värmepumpen inne i huset, men nackdelen är att värmevattnet hela tiden måste cirkulera i kulverten via panncentralen. Det innebär ju vissa förluster med en lång kulvert och beroende på hur bra isolerad kulverten är. Men det kanske ändå alltid måste vara så för att garaget ska få värme(?)
Okej, i så fall är det ju skitbra! Jo, men ska jag ha kvar vedpannan så är det ju inte mycket att välja på, tänker jag. Dessutom behöver det ju finnas en grundvärme i garaget och pannrummet, man hade ju kunnat ha en luftvärmepump där kanske och installera en mindre värmepump i huset. Det kanske är effektivare?

Värmepumpen killen rekomenderade var en 4-18kw svindyr monsterpump för att värma alltihopa, men samtidigt känns det som ett rätt enkelt och driftsäkert system när det väl är fixat.
 
electroluxaren skrev:
behåll vvb i huset
Okej, varför hade det varit bäst tror du?
 
A
H Halmis skrev:
Okej, varför hade det varit bäst tror du?
redundans och att du kan hålla en högre temp på vv därmed mer varmvatten, om möjligt låta VP mata med vv även om det är långt
 
H Halmis skrev:
Okej, i så fall är det ju skitbra! Jo, men ska jag ha kvar vedpannan så är det ju inte mycket att välja på, tänker jag. Dessutom behöver det ju finnas en grundvärme i garaget och pannrummet, man hade ju kunnat ha en luftvärmepump där kanske och installera en mindre värmepump i huset. Det kanske är effektivare?

Värmepumpen killen rekomenderade var en 4-18kw svindyr monsterpump för att värma alltihopa, men samtidigt känns det som ett rätt enkelt och driftsäkert system när det väl är fixat.
Har du en bra kulvert och vattenburet värmesystem i garaget och panncentralen så känns det tokigt att byta till luftvärmepump. Det verkar helt rätt med 4 - 18 kW bergvärmepump.
 
electroluxaren skrev:
redundans och att du kan hålla en högre temp på vv därmed mer varmvatten, om möjligt låta VP mata med vv även om det är långt
Tror på den lösningen med.
Bergvärmen i Pannrummet, ev gräva lite för ny kulvert för varmvattnet som går till VVBn som är kvar.
 
electroluxaren skrev:
redundans och att du kan hålla en högre temp på vv därmed mer varmvatten, om möjligt låta VP mata med vv även om det är lån
electroluxaren skrev:
redundans och att du kan hålla en högre temp på vv därmed mer varmvatten, om möjligt låta VP mata med vv även om det är långt
Men då måste jag gräva en till kulvert, vilket är ganska dyrt förstod jag det som. Hur lång tid skulle det ta att få varmvatten in 30 meter?
 
Hur vill du ha det, elda med Ved och ha VP , det går att få till det utan en massa extra tusenlappar för styrning och annat som en del säger är så bra. Behåll VVB i huset och använd kulverten till värmen. Kan gå att förvärma VV innan VVB med en liten tank med slinga i
 
J jonaserik skrev:
Hur vill du ha det, elda med Ved och ha VP , det går att få till det utan en massa extra tusenlappar för styrning och annat som en del säger är så bra. Behåll VVB i huset och använd kulverten till värmen. Kan gå att förvärma VV innan VVB med en liten tank med slinga i
Nu efter några dagars funderande lutar det nästan åt en luft/vattenpump i pannrummet och har kvar VVB. Vi är bara två och duschar gör vi på jobbet
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Eller en bergvärmepump utan VVB kanske, fast brunnsborrarn som var här trodde inte att det fanns sådana, vilket jag tycker är konstigt
 
B
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Nibe F1145 ska vara en bergvärmepump utan vvb. ingen aning om den skulle passa för dig då jag kan väldigt lite om bergvärme
 
H Halmis skrev:
Eller en bergvärmepump utan VVB kanske, fast brunnsborrarn som var här trodde inte att det fanns sådana, vilket jag tycker är konstigt
Skriv in "" Enkel bergvärmepump "" så kommer det upp några stycken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.