nino nino skrev:
Men har du åkt 600mil bara så är det nog helt lugnt att åka 130 till.
Googla lite, oftast är det inte alls svårt att byta själv.
Köp med grejer och lägg i bilen, blir det knas så går det ju att åka även om beläggen är helt slut, speciellt om du ändå ska byta skivorna senare,man får planera lite bättre och motorbromsa mer 🙂
Beläggen hoppas jag verkligen inte är slut eftersom dom bara gjort sisådär 600 mil. Det är skivorna jag oroar mig för. Jag var som sagt lite dumsnål som bara bytte belägg men det hör till saken att jag ogärna byter ut något som har lite liv kvar.

Men då ska jag sluta oroa mig, gissar att skivorna inte bara exploderar och skickar mig ut i omloppsbana utan förvarning.
 
B Bästerortarn skrev:
Beläggen hoppas jag verkligen inte är slut eftersom dom bara gjort sisådär 600 mil. Det är skivorna jag oroar mig för. Jag var som sagt lite dumsnål som bara bytte belägg men det hör till saken att jag ogärna byter ut något som har lite liv kvar.

Men då ska jag sluta oroa mig, gissar att skivorna inte bara exploderar och skickar mig ut i omloppsbana utan förvarning.
Nej det är ingen fara 🙂
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Bilen är inte unik. V90 verkar generellt ha väldigt variera de rostskydd;
[länk]
[länk]

Kommer liksom upp gott om exempel när man googlar…
Helt plötsligt är det inte så illa att åka Amerikanskt :O
 
N Niq skrev:
Hur är det med saltanvändning där du bor?
Vet ej, men kör när jag behöver och bilen står ute året runt, har rullat i snitt 1700mil/år och 1/3 vinterhalvåret.
Var läckage i bakluckan som tätades och låskistorna bak fixades så de inte fryser, båda på garanti.
 
Isakare Isakare skrev:
[bild]

ViB har ett reportage där de plockar isär dörrarna på sin V90 och smörjer låskistorna med framgång. Lämnar man in bilen på Volvo byter de bara kista för 4.500:-
Ja jag provade det på en v70 vi hade men det lindrade bara problemet lite. Tog upp dom och tvättade bort allt fett som enligt Volvo var problemet då och smörjde på nytt med köldtåligt fett.

Men det är ju roligt om det fungerar på V90.
 
N Niq skrev:
Tja dom har försökt fixa sina låskistor som inte fungerar i kyla sen 00 och 2019 hade dom inte ännu lyckats
Det verkar vara ett vanligt problem, jag hade det på ett antal VW från de var bara några månader gamla. Tricket är att aldrig tvätta bilen och då och då låta den torka ut helt (långkörning / varmt + ventilation). Jag hade detta problem på min gamla saab 9000 också, men det var när den gått över 30.000 mil.
 
Problem med låskistor är att de inte tänker vid konstruktion och gör ett lock som täcker kistan eller avleder vatten.
Det är ju vatten från fönsterlisten som droppar ner i dörren.
 
Isakare Isakare skrev:
Problem med låskistor är att de inte tänker vid konstruktion och gör ett lock som täcker kistan eller avleder vatten.
Det är ju vatten från fönsterlisten som droppar ner i dörren.
I vissa fall är det nog kondens, om bilen aldrig torkar ut helt... Så även blöta skor kan nog tillslut få detta problem, så var det nog med min gamla saab. Tvätt var inget problem, däremot kortresor så det var is på insidan av rutorna gav problem... Troligen kombinerat med att fettat i låset efter 10+ år och 30+kmil försvunnit...
 
Humm... Inte riktigt uppe i arbetstemperatur, men det här tyder väl på alldeles för mycket "blow by"?
 
  • Ledsen
galento och 1 till
  • Laddar…
Kanske dags att mäta kompressionen (om det går att göra enkelt). Annars får du snabbt lägga ut den på Blocket...
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Humm... Inte riktigt uppe i arbetstemperatur, men det här tyder väl på alldeles för mycket "blow by"?
[video]
Vevhusventilation ok?
 
J JohanLun skrev:
Vevhusventilation ok?
Japp, det är bara en slang direkt till filterboxen...

Tycker det borde vara lite mer skit där om den var sopslut eller?
Bild på en slang ansluten till en bilens filterbox, ingen synlig metall i oljan, ser relativt rent ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: ingen metall i oljan heller...
Oljefilter och skruvklämma på en oljeuppsamlingsbehållare, inga synliga metallspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen oljefälla till vevhusventilationen? En del bilar har ju något filter inuti någon slang.

Är kylarvätskan ren?
 
galento
useless useless skrev:
Kanske dags att mäta kompressionen (om det går att göra enkelt). Annars får du snabbt lägga ut den på Blocket...
Ja såg ju inget vidare ut.
 
Redigerat:
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Japp, det är bara en slang direkt till filterboxen...

Tycker det borde vara lite mer skit där om den var sopslut eller?
[bild]

Edit: ingen metall i oljan heller...
[bild]
Ford 1,8? Brukar vara en slang under ibsuget också som brukar gå sönder men då brukar tomgången påverkas och vevhustrycket bör ej öka. Dock är det vanligt att dom börjar ta mycket olja,.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.