Henrik1986 Henrik1986 skrev:
Det är jag med på, men jag vill ha dosan vid första brytaren. Är det möjligt?
Ja om du drar en tändtråd därifrån till lampan.
 
Henrik1986 Henrik1986 skrev:
Det är jag med på, men jag vill ha dosan vid första brytaren. Är det möjligt?
Ja, antingen som pacman42 ritat, eller om man nyttjar ena mellantråden som del av tändtråden samt drar i en ny fastråd till bottre brytaren, lite likt sparkopplad trappkoppling.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, antingen som pacman42 ritat, eller om man nyttjar ena mellantråden som del av tändtråden samt drar i en ny fastråd till bottre brytaren, lite likt sparkopplad trappkoppling.
Jag gissar att du menar så här?
Schema för anslutning av Zigbee dimmer modul till återfjädrande brytare för trappkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så kan man göra om man har återfjädrande brytare, då kan man återanvända ena tråden i trappkopplingen för att koppla mot tändtråden.

Så har jag faktiskt i mitt kök för att styra mina dimmers. Fick inte in fler trådar i rören nämligen.
 
OM man gör så så kopplar man alltså de två trådarna som tidigare gick mellan trappbrytarna som de röda trådarna i denna bild. Men håll reda på vilken som är vilken...
Elektriskt schema som visar anslutningen av två trådar, markerade med rött, mellan Zigbee dimmermodul och två trappbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och fjädrande återkoppling i brytarna är alltså ett måste.
 
pacman42 pacman42 skrev:
OM man gör så så kopplar man alltså de två trådarna som tidigare gick mellan trappbrytarna som de röda trådarna i denna bild. Men håll reda på vilken som är vilken...
[bild]
Och fjädrande återkoppling i brytarna är alltså ett måste.
Okej. Jag kopplade enligt följande, men då gick det inte att tända (från släckt) vid sista brytaren. Det gick att dimmra upp och ner

Elkopplingsschema med Zigbee-dimmer, två väggströmbrytare och anmärkningar för kopplade trådar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Koppla som i min sista bild, det är det enda sätt du kan lösa det på om du inte skall dra extra tråd.

Edit: men det kräver återfjädrande brytare.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Koppla som i min sista bild, det är det enda sätt du kan lösa det på om du inte skall dra extra tråd.

Edit: men det kräver återfjädrande brytare.
Men för att det ska fungerar behöver där vara fas på den sista brytaren?
 
Henrik1986 Henrik1986 skrev:
Men för att det ska fungerar behöver där vara fas på den sista brytaren?
Ja, fas på bägge brytarna, när du trycker på en av dem skickar du vidare fasen till dimmern. Dimmern skickar sedan ut tändtråd till lampan.
 
  • Gilla
Henrik1986
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, fas på bägge brytarna, när du trycker på en av dem skickar du vidare fasen till dimmern. Dimmern skickar sedan ut tändtråd till lampan.
Precis! Det var det jag anade att jag fattades. Där är nämligen ingen fas idag vid den sista brytaren. Får således dra fram fas till brytaren.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, fas på bägge brytarna, när du trycker på en av dem skickar du vidare fasen till dimmern. Dimmern skickar sedan ut tändtråd till lampan.
Ser ut så här idag - utan smart dimmer
 
  • Elektrisk kopplingsschema som visar befintliga ledningar och strömbrytare utan smart dimmer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Henrik1986 Henrik1986 skrev:
Ser ut så här idag - utan smart dimmer
Så brukar det vara kopplat, ja.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Så brukar det vara kopplat, ja.
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, fas på bägge brytarna, när du trycker på en av dem skickar du vidare fasen till dimmern. Dimmern skickar sedan ut tändtråd till lampan.
Fas kan jag hämta från närmaste kopplingsdosa?
 
Henrik1986 Henrik1986 skrev:
Fas kan jag hämta från närmaste kopplingsdosa?
Nja, det måste ju vara samma fas. Samma gruppsäkring. Om så, då kan du göra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.