Isakare Isakare skrev:
Kul att läsa.
Tidningen Vi Bilägare har kvar en av sina långtestbilar som de redovisar ibland, en V90 D3 AWD -17.
Bilen har en värdeminskning på 230.000:- sen ny och har kostat 105.423:- i service/reparationer hittills.
Nu senast gjorde de en service själva "Det finns ju inga garantier längre när bilen passerat 20" mil"
Volvo ville ha 7.429:- för en Classic service med 20% rabatt.
De köpte delarna på V-parts för 1.499:- och en dunk olja från Mekonomen för 595:-
V-Parts skickar med ett service protokoll och en stämpel
"Grundligt servad av ägaren med delar från V-Parts"

Under servicen noterade de ett oljeläckage från vinkelväxeln/kardanen.

De gjorde en sammanställning i slutet av 2023, då hade bilen gått 20.300 mil och kostat 694.853:-
Räknar jag fel eller kostade den ca 360.000kr ny?
 
N Niq skrev:
Räknar jag fel eller kostade den ca 360.000kr ny?
Den kostade 374"
Beräknas till 144" i inbytespris idag.
 
Isakare Isakare skrev:
Den kostade 374"
Beräknas till 144" i inbytespris idag.
Jag antar att dieselbilar inte är så populära i Sverige heller?
 
V växelventil skrev:
Hm kanske ska strunta att byta min kia sportage mot en Volvo xc60 2025 årsmodell.
Om jag inte minns fel så skulle Volvo göra några åtgärder på rostskyddet på senare årsmodeller till slut trots att de inte ansåg det var något fel. Sedan beror det ju på hur länge man tänkt ha bilen och vad man värderar. Man åker ju bekvämt i dem...
 
S Styrman_jansson skrev:
Om jag inte minns fel så skulle Volvo göra några åtgärder på rostskyddet på senare årsmodeller till slut trots att de inte ansåg det var något fel. Sedan beror det ju på hur länge man tänkt ha bilen och vad man värderar. Man åker ju bekvämt i dem...
Det får man hoppas. Volvo har ju erbjudande nu (sista mars) och har fått ett pris på 618000 inklusive vinterhjul och drag.Blir samma pengar om jag väljer kia sportage laddhybrid.
 
S Styrman_jansson skrev:
Om jag inte minns fel så skulle Volvo göra några åtgärder på rostskyddet på senare årsmodeller till slut trots att de inte ansåg det var något fel. Sedan beror det ju på hur länge man tänkt ha bilen och vad man värderar. Man åker ju bekvämt i dem...
Tja dom har försökt fixa sina låskistor som inte fungerar i kyla sen 00 och 2019 hade dom inte ännu lyckats
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Åhhh, vete fan hur jag ska göra. När jag slängde på vintersulorna så nämnde däckgubben att belägg var slut och skivorna började bli dåliga. Vänster fram och höger bak var sämst (eller om det var tvärtom). Då gjorde jag fullösningen att låta en duktig (som i biltokig rallyförare med 25 år av mekande) bekant byta beläggen. Förutom att bromsarna varit lite skrikiga sen dess har det inte varit något problem och jag är alldeles för lat för att åtgärda det skitfelet.

Sen dess har jag kört uppskattningsvis 600 mil och totalt är bilen uppe i 12.100 mil. Jag känner inget annorlunda som att något känns genom pedalen eller att bromsarna skulle ta ojämnt. Nu ska jag upp till Jämtland till påsk är det tänkt, 63 mil enkel väg. Jag kan få verkstadstid på nu på torsdag för ca. 7000 kr men jag tänker att alt. annars är att köpa skivor, belägg, vätska och ett 9V-batteri och vara beredd att byta. Kanske få hjälp på byn i Jämtland eller när jag kommer tillbaks till fjollträsk.

Hur hade ni gjort? (förutom att planera lite längre i förväg 🙄 )
 
V växelventil skrev:
Det får man hoppas. Volvo har ju erbjudande nu (sista mars) och har fått ett pris på 618000 inklusive vinterhjul och drag.Blir samma pengar om jag väljer kia sportage laddhybrid.
Alltså om du vill ha Volvon så finns det ju firmor som gör rostskyddsbehandlingar för kanske runt 7k.
Jag gjorde t.ex. en Swerust behandling på en Mazda 6 när den var 5 år gammal och gått 7600 mil och den var jättefin när jag sålde den 5år och 16 000mil senare.

Blir ju rätt lite pengar i sammanhanget.
 
B Bästerortarn skrev:
Åhhh, vete fan hur jag ska göra. När jag slängde på vintersulorna så nämnde däckgubben att belägg var slut och skivorna började bli dåliga. Vänster fram och höger bak var sämst (eller om det var tvärtom). Då gjorde jag fullösningen att låta en duktig (som i biltokig rallyförare med 25 år av mekande) bekant byta beläggen. Förutom att bromsarna varit lite skrikiga sen dess har det inte varit något problem och jag är alldeles för lat för att åtgärda det skitfelet.

Sen dess har jag kört uppskattningsvis 600 mil och totalt är bilen uppe i 12.100 mil. Jag känner inget annorlunda som att något känns genom pedalen eller att bromsarna skulle ta ojämnt. Nu ska jag upp till Jämtland till påsk är det tänkt, 63 mil enkel väg. Jag kan få verkstadstid på nu på torsdag för ca. 7000 kr men jag tänker att alt. annars är att köpa skivor, belägg, vätska och ett 9V-batteri och vara beredd att byta. Kanske få hjälp på byn i Jämtland eller när jag kommer tillbaks till fjollträsk.

Hur hade ni gjort? (förutom att planera lite längre i förväg 🙄 )
Vilken bil är det?
Går ofta att ta lös oket, ta bort handbroms motorn och skruva in, sen trycka in kolven
Bytte på V60 på en parkering på 1h på en sida, andra sidan hade gått fortare om jag bytt där med.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Va har hänt med Volvo egentligen?
Ford köpte Volvo. Amerikanska Ford sålde Volvo. Till kinesiska Geely.
Geely använder numera märket Volvo för vissa av sina kinesiska bilar.
Eftersom varumärket Volvo fortfarande säljer bra i Sverige och världen.
 
  • Ledsen
TommyC
  • Laddar…
hsd
Vad gör de på Hisingen
 
nino nino skrev:
Vilken bil är det?
Går ofta att ta lös oket, ta bort handbroms motorn och skruva in, sen trycka in kolven
Bytte på V60 på en parkering på 1h på en sida, andra sidan hade gått fortare om jag bytt där med.
2019 Seat Leon ST 1.0 TSI

Bara för att vara väldigt tydlig, det där är rena grekiskan för mig. Byta olja och filter samt tändstift var inga som helst problem för mig men det där ....... Har ett par gubbar i Sthlm som kan hjälpa mig. Och lite fördomsfullt gissar jag att det finns minst en gubbkärring på byn som kan hjälpa mig.

Men att jag ens skulle försöka mig på någon liknande manöver längs vägen ...🤪
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Närbild på delvis demonterad bildörr som exponerar rost och slitna komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

N Niq skrev:
Tja dom har försökt fixa sina låskistor som inte fungerar i kyla sen 00 och 2019 hade dom inte ännu lyckats
ViB har ett reportage där de plockar isär dörrarna på sin V90 och smörjer låskistorna med framgång. Lämnar man in bilen på Volvo byter de bara kista för 4.500:-
 
hsd hsd skrev:
Vad gör de på Hisingen
Det sätter väl ihop diverse kinesiska delar. Så kallad monteringsfabrik.
 
B Bästerortarn skrev:
2019 Seat Leon ST 1.0 TSI

Bara för att vara väldigt tydlig, det där är rena grekiskan för mig. Byta olja och filter samt tändstift var inga som helst problem för mig men det där ....... Har ett par gubbar i Sthlm som kan hjälpa mig. Och lite fördomsfullt gissar jag att det finns minst en gubbkärring på byn som kan hjälpa mig.

Men att jag ens skulle försöka mig på någon liknande manöver längs vägen ...🤪
Men har du åkt 600mil bara så är det nog helt lugnt att åka 130 till.
Googla lite, oftast är det inte alls svårt att byta själv.
Köp med grejer och lägg i bilen, blir det knas så går det ju att åka även om beläggen är helt slut, speciellt om du ändå ska byta skivorna senare,man får planera lite bättre och motorbromsa mer 🙂
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.