Hej!
Jag köpte ett matsalsbord med stolar i ek för 7 år sedan. Möblemanget levererades oljat, men har sen dess stått nästan oanvänt utan att jag oljat om det igen. Jag vet inte vilken olja som inledningsvis användes (möbelaffären har gått i konkurs). Vilken olja är lämpligast att använda nu? Helst inte något som blir för omständigt, som det kan bli med t.ex. linolja. Ytan är väldigt fin fortfarande, jag vill helst inte hålla på att slipa och ”joxa” för mycket.
 
Behöver du olja om ytan är fin och knappt använd.
 
Man brukar rekommendera att man nästan direkt själv ska olja om nya möbler, och sedan upprepa det varje år. Men jag vet inte om det behövs. Nu skall jag börja använda möblemanget mer och tänker på risken för kommande fläckar av användningen. Skulle tro att regelbunden omoljning gör det mer motståndskraftigt mot just fläckar.
 
K
Undra vilken olja som ”man” då rekommenderar i sånna fall.
 
K kniv skrev:
Undra vilken olja som ”man” då rekommenderar i sånna fall.
Hej ’kniv”!
Kul kommentar, jag inser att jag slängde ur mig det inledande påståendet lite kvickt. 😅 Problemet är att ”man” inte har några rekommendationer när man inte vet vilken olja som tidigare använts.
 
K
Men ”man” rekommenderar ändå att man ska olja om. Verkar inte riktigt hänga ihop.
 
Så här svarar GPT-4. Jag kan inte bedöma svaret, spännande vilka svar som kommer framöver i tråden ( jag tycker det är kul att hänga med i AI-utvecklingen och se hur AI-chatbotarna utvecklas).
- - - -
Om du söker efter den enklaste metoden för att underhålla ditt ekmöblemang och inte är säker på vilken olja tillverkaren har använt, är det bäst att använda en klar, färdigblandad möbelolja som är avsedd för inomhusbruk och specifikt formulerad för hårdträ som ek. Dessa produkter är ofta lättanvända och designade för att ge ett bra skydd med minimal ansträngning. Här är stegen för en enkel procedur:

1. **Köp möbelolja:** Välj en möbelolja som är avsedd för ekmöbler och som finns tillgänglig i din lokala bygg- eller möbelbutik. Leta efter produkter som marknadsförs som "lätta att använda" eller "snabbtorkande".

2. **Rengör ytan:** Innan oljebehandling, se till att ytan på möbeln är ren och torr. Torka av möbeln med en mjuk, torr trasa för att ta bort damm och smuts.

3. **Applicera oljan:** Skaka flaskan med olja väl och applicera en liten mängd olja på en mjuk, ren trasa eller en svamp. Följ träets fiberriktning när du applicerar oljan. Det är viktigt att inte använda för mycket olja; en tunn film räcker.

4. **Torka bort överskott:** Efter att ha applicerat oljan, vänta den tid som rekommenderas av tillverkaren (oftast bara några minuter) och torka sedan bort eventuellt överskott med en ren trasa. Detta hjälper till att undvika en klibbig yta.

5. **Låt torka:** Låt oljan torka helt enligt tillverkarens anvisningar innan möbeln används. Det kan ta allt från några timmar till över natt, beroende på produkten.

6. **Upprepa vid behov:** Beroende på användning och placering av möbeln kan det vara lämpligt att upprepa behandlingen med jämna mellanrum, exempelvis en gång om året eller enligt behov när träet ser torrt eller matt ut.

Genom att använda en färdigblandad möbelolja får du en enkel och effektiv lösning som inte kräver någon specialkunskap eller extra produkter, och du kan enkelt upprätthålla möbelns utseende och skydd över tid.
 
K kniv skrev:
Men ”man” rekommenderar ändå att man ska olja om. Verkar inte riktigt hänga ihop.
Varför hakar du upp dig på uttrycket ”man”? Det används av mig för att jag lätt hittade åsikter om att man bör olja om, men inte lika mycket åsikter om vilken olja som bör användas när man inte vet vad som tidigare använts. Därav frågade jag här i forumet i förhoppning att någon som har erfarenhet av möbelvård skulle svara.

PS. Mitt förra svar till dig skrev jag på ett sätt som jag trodde skulle uppfattas som trevligt. Du får en chans att svara konstruktivt med samma intention. Gör du inte det, så har vi inte mer att säga varandra.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Själv använder jag rå kallpressad linolja. Den kan dock vara lite svår att få tag på så då kanske lämplig olja från tex Timberex kan vara ett förslag. Både gubben som slipade trägolv här för länge sedan använde Timberexprodukter och de som monterade trappan gjorde detsamma. Tex Colorama har och kan säkert ge råd om vilken du ska använda, antagligen den som heter "Natural".
 
  • Gilla
LasseLund
  • Laddar…
Vad är det som får TS att tycka att det är krångligt med linolja?

Men oavsett så tror jag att TS gör det hela krångligare än det är. Olja in bordet med vilken ofärgad möbelolja som helst. Om ytan reser sig så slipa lätt med fint sandpapper och olja en gång till.

Torka bordet ordentligt först.

Och det behövs absolut inte alltid en inoljning per år, utan olja vid behov.
 
  • Gilla
LasseLund
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Vad är det som får TS att tycka att det är krångligt med linolja?

Men oavsett så tror jag att TS gör det hela krångligare än det är. Olja in bordet med vilken ofärgad möbelolja som helst. Om ytan reser sig så slipa lätt med fint sandpapper och olja en gång till.

Torka bordet ordentligt först.

Och det behövs absolut inte alltid en inoljning per år, utan olja vid behov.
https://kiwitools.se/pages/daniels-guide-slipa-polering-med-linolja
 
  • Gilla
tomas.n
  • Laddar…
LasseLund LasseLund skrev:
[länk]
Men så behöver du ju inte göra om du ska olja in ett matbord. I ditt fall var det väl inte ens några märken som skulle slipas bort?

Torka av bordet så att det är rent. Och sedan är det bara att ta lite olja på en svamp eller en mjuk trasa och arbeta in. Lite olja i taget.

Om fibrerna reser sig så slipa med riktigt fint sandpapper och torka rent.
Olja ev igen.
Klart

Om fibrerna inte reser sig är det klart efter första omgången.


Det här funkar för vilken olja som helst. Om du använder linolja tänk på att trasor eller svampar ska läggas i en behållare gärna med vatten. Det går bra att hälla vatten på och knyta in i en plastpåse också. Trasor med linolja kan nämligen självantända om de ligger luftigt.

Men om du inte vill använda vanlig linolja så köp någon ofärgad möbelolja.

(Jag oljar verkligen inte in våra bord varje år...)
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Men så behöver du ju inte göra om du ska olja in ett matbord. I ditt fall var det väl inte ens några märken som skulle slipas bort?

Torka av bordet så att det är rent. Och sedan är det bara att ta lite olja på en svamp eller en mjuk trasa och arbeta in. Lite olja i taget.

Om fibrerna reser sig så slipa med riktigt fint sandpapper och torka rent.
Olja ev igen.
Klart

Om fibrerna inte reser sig är det klart efter första omgången.


Det här funkar för vilken olja som helst. Om du använder linolja tänk på att trasor eller svampar ska läggas i en behållare gärna med vatten. Det går bra att hälla vatten på och knyta in i en plastpåse också. Trasor med linolja kan nämligen självantända om de ligger luftigt.

Men om du inte vill använda vanlig linolja så köp någon ofärgad möbelolja.

(Jag oljar verkligen inte in våra bord varje år...)
I första filmen slipar man inte för att ta bort repor, utan för att arbeta in oljan. (om jag förstår det rätt)
 
LasseLund LasseLund skrev:
I första filmen slipar man inte för att ta bort repor, utan för att arbeta in oljan. (om jag förstår det rätt)
Du behöver inte göra så. Det är inte vanligt underhåll av ett matbord de sysslar med i filmen.
 
Jiji Jiji skrev:
Du behöver inte göra så. Det är inte vanligt underhåll av ett matbord de sysslar med i filmen.
Jag har en vän som fick sitt rätt nya matbord behandlat på samma sätt av en finsnickare som hon känner. Jag trodde det var så man skulle göra, därför jag tänkte undvika linolja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.