Bor vid Zon 2 (närheten av Göteborg). Har knappt någon erfarenhet gällande trädgård så skulle behöva hjälp med vad man bör välja.
Vill ha en häck som ska vara ungefär 1,8m-2m hög, grön hela året. Så lättskött som möjligt.

Vilken bör man satsa på, och vilken storlek ska man köpa?

Det är i dagsläget gräs där den ska planteras, räcker det att gräva upp och plantera direkt i detta?

Tar gärna emot tips.
Tack!
 
  • Gilla
B6304S1 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
När häcken ska vara grön hela året så finns det inte mycket att välja på. Idegran är vanligt bland de som vill ha det lättskött (inte samma sak som att den inte behöver någon skötsel alls).

Du behöver köpa in planteringsjord för att förbättra den befintliga jorden och det brukar stå på påsen hur mycket det går åt.
 
Lite beroende på mängd som behövs så kan det vsra så att man måste beställa. Ibland långt i förväg.

Vintergrönt. Då finns väl bara gran, idegran, tjuja eller liguster. Ingen av dem är jättelättskött. Duger vinterbrunt (kvarsittande blad som lossnar på våren) finns även avenbok och bok. De är inte heller jättelätta att sköta.

Många tror att thuja är skötselfri, det är den inte. Den måste också skötas annars kommer den bli jätteful såsmåningom. (Många tycker den är ful från början )

Fast inget är svårt när man lärt sig.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När häcken ska vara grön hela året så finns det inte mycket att välja på. Idegran är vanligt bland de som vill ha det lättskött (inte samma sak som att den inte behöver någon skötsel alls).

Du behöver köpa in planteringsjord för att förbättra den befintliga jorden och det brukar stå på påsen hur mycket det går åt.
E Eld skrev:
Lite beroende på mängd som behövs så kan det vsra så att man måste beställa. Ibland långt i förväg.

Vintergrönt. Då finns väl bara gran, idegran, tjuja eller liguster. Ingen av dem är jättelättskött. Duger vinterbrunt (kvarsittande blad som lossnar på våren) finns även avenbok och bok. De är inte heller jättelätta att sköta.

Många tror att thuja är skötselfri, det är den inte. Det måste också skötas annars kommer den bli jätteful såsmåningom. (Många tycker den är ful från början )

Fast inget är svårt när man lärt sig.
Har kikat på Brabant, verkar passa oss bättre än Smaragd, som verkar ta rätt lång tid att bli fyllig?
Är detta en lämplig storlek att beställa?
https://www.thujaplantor.se/product.html/thuja-brabant-80-100cm-3
Hur lång tid tar det ungefär innan den når 180cm?

Höga plantor är väldigt dyra och känns svårare att hantera vid plantering?
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
D
Idegran eller rhododendron är mina favoriter.

Thuja är hemskt enligt mig, dessutom kan rådjuren ge sig på dem om man bor lite avsides.

Som alternativ två skulle jag satsa på avenbok, den är dock ej vintergrön utan snarare vinterbrun.
 
  • Gilla
  • Älska
chrille_88 och 5 till
  • Laddar…
J jockebq skrev:
Har kikat på Brabant, verkar passa oss bättre än Smaragd, som verkar ta rätt lång tid att bli fyllig?
Är detta en lämplig storlek att beställa?
[länk]
Hur lång tid tar det ungefär innan den når 180cm?

Höga plantor är väldigt dyra och känns svårare att hantera vid plantering?
Thuja är lättskött enligt mig men det är väldigt lätt att förstöra den om man inte vet vad man gör. Läs noga på hur man klipper och tar hand om den så är det lätt. Man gödslar, vattnar och klipper som man ska. En förstörd thuja tar flera år att få rätt på.
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
En förstörd thuja tar flera år att få rätt på.
Om det ens är möjligt. Både gran och thuja kan vara omöjligt att få ordning på om de misskötts några år.
 
  • Gilla
Pyka och 2 till
  • Laddar…
D din granne skrev:
Thuja är hemskt enligt mig, dessutom kan rådjuren ge sig på dem om man bor lite avsides.
En smaksak förstås men jag håller med dig, det är tröttsamt och inte ens snyggt med alla dessa tuja häckar överallt.
D din granne skrev:
Som alternativ två skulle jag satsa på avenbok, den är dock ej vintergrön utan snarare vinterbrun.
Det är faktiskt korrekt att benämna avenbok som vintergrön i motsats till tuja som är städsegrön.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Här nere i zon 1 så har vi även bok (lite snyggare bruna löv om vintern) och lägerhägg med, vet inte om de passar i zon 2?
 
  • Gilla
BL66 och 2 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Om det ens är möjligt. Både gran och thuja kan vara omöjligt att få ordning på om de misskötts några år.
Jag vet inte men jag har en thuja som såg ut som skit och jag hade arborist här vid inflytt för att ordna lite saker och han sa hur jag skulle sköta den och den har hämtat sig en del. Men det tar år att ordna sa han. Det är nog därför nån säger den är svårskött.
 
BirgitS
J jockebq skrev:
Har kikat på Brabant, verkar passa oss bättre än Smaragd, som verkar ta rätt lång tid att bli fyllig?
Är detta en lämplig storlek att beställa?
[länk]
Hur lång tid tar det ungefär innan den når 180cm?

Höga plantor är väldigt dyra och känns svårare att hantera vid plantering?
Brabant kräver mer skötsel eftersom den behöver klippas minst 2 gånger om året för den kommer ju inte att sluta växa fort.

Hur lång tid beror på tillgång på vatten och näring.

Alla häckar som är gröna vintertid kan behöva vattnas om det är torrt under höst, vinter och vår samt om det samtidigt är tjäle och sol så kan de bli skadade av solen och behöver då täckas.
 
  • Gilla
din granne
  • Laddar…
Maalox
Ringer en anti-thuja förening och ber om pengar så hade jag troligtvis bidragit med en slant. Trots detta så la vi en beställning tidigare i våras på 2.5m plantor.

Varför? Efter mycket grubblande och research så hittade vi inget alternativ som levde upp till följande kriterier:

-Kunna bli 3-4m hög (relativt snabbt)
-Smal (på grund av begränsad plats)
-Vintergrön (på riktigt)

För oss så vägde möjligheten att lösa insynsproblematiken tyngre än våra estetiska preferenser.


Edit: glömde prisvärdhet. Jag hade hellre haft
te x idégran men samma höjd på plantor hade varit 3x så dyrt
 
  • Gilla
Berndtan och 7 till
  • Laddar…
Ingen som nämnt vintergrön liguster?
 
  • Gilla
AndersMN och 3 till
  • Laddar…
Maalox
Jag har en vintergrön liguster på en annan del av tomten och den är verkligen inte vintergrön. Däremot en väldigt fin häck 9 månader om året
 
  • Gilla
Ander s och 1 till
  • Laddar…
Lagerhägg. Väldigt tät, lite vind och gillar inte för mycket sol.
 
  • Gilla
BL66 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.