Coolman Coolman skrev:
Tomten: 3 miljoner
Kvar: 6 miljoner
Va!!?? Jag trodde tomten var inräknad i de fem. Dvs

Tomt 3 mille
Arbete på tomt: 2 mille
Husbygge: 9 mille
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
De stora glasytorna fick mig att fundera på hur huset är uppvärmt. Jag skummade teveprogrammet, men lusläste Byggahusreferatet. Framgick det någonstans i teveprogrammet hur huset värms?
Saknar just detta i programmen, värme och ventilation
 
  • Gilla
Bådablir9 och 2 till
  • Laddar…
Vad jag vet så är det bergvärme och mekanisk frånluftsventilation. Kanske var det i mäklarannonsen det står.
 
han.kan han.kan skrev:
Saknar just detta i programmen, värme och ventilation
"currykryssen är perfekt placerade i huset för att maximera energiflödet " Så uppvärmningen är lite speciell!
 
  • Haha
  • Gilla
Joakim654 och 12 till
  • Laddar…
Själv skulle jag oroa mig mer över att ha huset i en sänka än över eventuella Curry-kryss i sovrummet. Sängen kan man ju alltid flytta till motsatta väggen vid behov.
 
  • Gilla
Lovisasj och 9 till
  • Laddar…
Nu lade de ju först på enorma mängder bergkross där huset står och ordnade dräneringen så huset står säkert. Kostar väldigt mycket. Men resten av tomten kanske kan bli ganska blöt vissa årstider?
 
Patrik440
Bättre att satsa pengar på Faradays bur istället så slipper man ännu mer utav div. strålning.
 
  • Haha
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Platt tak med sarg som på 70 talets garagen kan ge problem varför lade man bara en plastfolie under väggarna o ingen syllpapp kan ruttna Visste dom inget om bygge
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ja välkomna att kommentera det 9:e avsnittet av Husdrömmar 2024!

Jag vill påminna om att det ligger mycket arbete, själ och hjärta bakom vart och ett av de här projekten. Diskutera sakligt, visa respekt och var konstruktiv i dina kommentarer.

Utgå också från att alla som är inblandade i programmet är medlemmar på Byggahus.se och läser vad du skriver.

Inlägg som inte följer våra diskussionsregler(särskilt § 5.7) raderas utan förvarning.
Hej. Det är ju ett programreferat. Men jag tycker det ändå är besvärande att ni pratar om currylinjer mm som sanningar. Någon lite passus som ”att en del tror” vore på sin plats.
 
  • Gilla
Morkl och 8 till
  • Laddar…
K
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det behövs ingen vetenskap för den troende, på gott och ont.
Varför inte?
 
K
Det ser ut som att mötet mellan vägg och golv är slarvigt gjort, det är dåligt målat etc. Syns på många bilder i annonsen. I mitt tycke får inte sånt finnas i denna typen av minimalistiska hus.
 
  • Gilla
Lovisasj och 3 till
  • Laddar…
K Katthatt skrev:
Det ser ut som att mötet mellan vägg och golv är slarvigt gjort, det är dåligt målat etc. Syns på många bilder i annonsen. I mitt tycke får inte sånt finnas i denna typen av minimalistiska hus.
Ser märkligt dåligt ut.
Dåligt utförd rumshörn där vägg möter golv med synliga skarvar och ojämn målning.

Närbild på dåligt utfört fogarbete mellan golv och vit vägg.
 
  • Gilla
Lovisasj och 7 till
  • Laddar…
Ja det har du rätt i att det ser ut som de missat spackling och målning på någon eller några centimetrar nertill på flera ställen. Inte vad man förväntar sig på ett hus i den prisklassen. Bara att sätta maskeringstejp på golven och börja komplettera men det är ju ett ganska tidskrävande pyssel. Är som sagt en hel del jobb för en köpare att färdigställa allt men kommer man in med gott om energi och pengar så löser man det ganska snart.
 
  • Gilla
Lovisasj och 2 till
  • Laddar…
Min mor kommenterade igår


”Men huset är ju inte färdigt… hur ska de få det sålt”

Och då såg jag mycket mer skavanker än vad hon gjorde (jag reagerade även över massa spetsiga hörn på exv köksöar som ger dödsfarlig negativ energi och borde göra huset osäljbart…)
 
  • Gilla
  • Haha
Lovisasj och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.