Jag bygger dessa arbetsbockar https://egenbyggt.com/sv/shop/ovrigt/enkel-sagbock-diy-guide/ och lurar på vilket skivmaterial jag bör köpa för att använda som arbetsyta att placera på dem. Det är lättare arbeten såsom målning, plantering, skruvning etc. det kommer användas till. Skivan kommer sättas fast med tvingar vid behov och bänken som helhet kommer förvaras nedmonterat i garaget när det inte används.

Vilken skiva borde jag köpa? Plywood? MDF?
 
Billig bänkskiva av ek för att få något hårdare?
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
OSB så kan du byta ut skivan när den blir för solkig.
En annan variant är att köpa ett bord på en loppis/blocket elker söka på skänkesannonser och bara behålla bordsskivan.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
R
F Funcadelic skrev:
Jag bygger dessa arbetsbockar [länk] och lurar på vilket skivmaterial jag bör köpa för att använda som arbetsyta att placera på dem. Det är lättare arbeten såsom målning, plantering, skruvning etc. det kommer användas till. Skivan kommer sättas fast med tvingar vid behov och bänken som helhet kommer förvaras nedmonterat i garaget när det inte används.

Vilken skiva borde jag köpa? Plywood? MDF?
Problemet med plywood mm, blir när du får vatten på dom i o med att du vill plantera på bänken..
Jag skulle rekomendera en billig ekskiva som lackas för att den ska hålla emot vätan..
 
  • Gilla
Funcadelic
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Problemet med plywood mm, blir när du får vatten på dom i o med att du vill plantera på bänken..
Jag skulle rekomendera en billig ekskiva som lackas för att den ska hålla emot vätan..
Vad händer när den får vatten på sig? Slår den sig?
 
Jag skulle i första hand vilja föreslå en begagnad rostfri diskbänk, tror inte att du kan få en bättre och tåligare yta gratis eller under 500kr.

Ett alternativ kanske kan vara en vanlig lastpall?
 
  • Gilla
Funcadelic
  • Laddar…
R
F Funcadelic skrev:
Vad händer när den får vatten på sig? Slår den sig?
Plywood skiktar sig om du utsätter den för väta..
 
  • Gilla
Funcadelic
  • Laddar…
Vi har en överbliven bit OSB-skiva som vi lägger på sågbockar vid behov. Fördelen är att vi inte behöver vara rädda om den när vi sågar, borrar m.m. Den var redan sågad i när vi räddade undan den från byggavfallet.

Om ni vill ha en slät prydlig skiva och inte tänker borra och såga i den kan ni kolla på tex Ikeas färdigkapade laminatbänkskivor för kök. Så länge de är hela tål de ju även spill.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag är mest ute efter något jag absolut inte behöver vara rädd om och som jag kan få tag på ganska billigt. Hur blir det med en obs-skiva om det kommer väta etc på? Begagnade bord var också en bra idé.

Ekskivor känns egentligen bäst men de är ganska dyra vad jag kunde se
 
F Funcadelic skrev:
Jag är mest ute efter något jag absolut inte behöver vara rädd om och som jag kan få tag på ganska billigt.
Europapall
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
F Funcadelic skrev:
Jag är mest ute efter något jag absolut inte behöver vara rädd om och som jag kan få tag på ganska billigt. Hur blir det med en obs-skiva om det kommer väta etc på? Begagnade bord var också en bra idé.

Ekskivor känns egentligen bäst men de är ganska dyra vad jag kunde se
Jag byggde låga bänkar till krukorna i växthuset av OSB. Jag målade dem med någon slumpmässig vit färg vi hade hemma, kan ha varit badrumstakfärg. Det var inga problem att det regelbundet drällde vatten och jord på dem. Den omålade vi har som snickeriunderlag har nog aldrig blivit blötare än några regndroppar, så jag kan inte yttra mig om omålad skiva.

Största problemet med OSB är att det är ojämnt, men man kan ju lägga på en bit MDF eller liknande vid de tillfällen då man vill ha helt slätt underlag. MDF skulle jag inte ha som underlag om det kan bli blött.
 
  • Gilla
  • Haha
Funcadelic och 1 till
  • Laddar…
M
F Funcadelic skrev:
Jag är mest ute efter något jag absolut inte behöver vara rädd om och som jag kan få tag på ganska billigt. Hur blir det med en obs-skiva om det kommer väta etc på? Begagnade bord var också en bra idé.

Ekskivor känns egentligen bäst men de är ganska dyra vad jag kunde se
Går ju att måla en OSB skiva eller att klä in den med byggplast och häfta fast på baksidan.
En aspekt att beakta är ju tyngden på skivan ifall du skall montera upp och ner samt flytta bordet.
 
  • Gilla
  • Haha
Funcadelic och 1 till
  • Laddar…
osb-skivor är i regel vaxade så de bör klara lite fukt
 
S
Bara för att vi ska få med alla typer av bänkskiva, så drar jag till med en vanlig limträskiva, valfri storlek och tjocklek. Inte många hundringar för en sådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.