Keiller Keiller skrev:
Det sägs att det går att hitta vatten med hjälp av slagruta. Med tanke på hur vattenfylld tomten var borde de där pinnarna ha snurrat hejvilt när Gert lallade runt.

Pseudovetenskaper som currylinjer, fengshui och slagrutor borde hållas långt ifrån husbyggen. Tycker synd om paret som tror på slikt.

Tragiskt avsnitt.
Ma kan tycka vad man vill om vad som är hoax om currylinjer, I forna tiders Sverige byggdes hus och ladugårdar ofta längs/efter dessa linjer. Vi flyttade vårt sovrum efter att ha gått runt med två avklippta kemtvättgalgar i nypan och konstaterade att de snurrade i vårt sovrum . Sedan sov vi mycket bättre. På sommarstället växer en björk som delat sig i tre från roten. Jag kollade upp den och - jodå currykors där med. Så även om du inte tror på det - varför bygga in ett problem i huset som går att undvika med en så billig mätinstrument som hälften av en avklippt kemgalge i varje nypa.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
MaKrBr och 30 till
  • Laddar…
Folk blir allt tokigare,14 miljoner och ingen tomt anlagd,ej kommunalt va framdraget,garage ej klart osv.Lägg på minst 1 miljon till och hela projektet verkar galet
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Currykryss i sängen är tydligen skulden till dålig sömn. Kan det inte vara madrassen?
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 9 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Vad var det som var problemet med att bygga på den tomten? Att det lutade?

Currykryss tror jag inte på men feng shui blir man lite nyfiken på, det handlar väl bara om nån slags balans?

Det blev i alla fall ett grymt snyggt hus med udda och underbar planlösning. Enkelt och självklart men med dom rundade hörnen som gör det lite udda. Underbart! ❤️

Synd om dom inte har råd att bo kvar bara, men då får väl några andra lyckliga ta vid.
 
  • Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
5 - 6 miljoner för markarbeten?? Vad ingår då?
Det är ju galet mycket pengar!
Efter att ha följt trådar här på BH har jag förstått att storstadsnära innebär att allt blir dyrare, men 5 miljoner??
Missade en del i programmet, men det såg ut som att det grävdes med en rätt liten maskin, jag tror att det hade gått snabbare och blivit billigare med en större maskin.

För övrigt var ju huset fint, men jag skulle nog ändå velat ändra på några detaljer för att det kulle passat mig bra.

Hoppas att dom reder ut ekonomin och kan bo kvar, för det verkade ju som att dom fått ett hus dom trivdes i.
 
  • Gilla
Mach77777 och 3 till
  • Laddar…
G
Ovanligt att fastigheten det handlar om är på hemnet när programmet sänds.
 
  • Gilla
Sammy_j och 4 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
G OMathson skrev:
Ovanligt att fastigheten det handlar om är på hemnet när programmet sänds.
Länk?
 
C carl fabian skrev:
Folk blir allt tokigare,14 miljoner och ingen tomt anlagd,ej kommunalt va framdraget,garage ej klart osv.Lägg på minst 1 miljon till och hela projektet verkar galet
Jag har precis gjort en tomt med vatten, avlopp, elektricitet och en omfattande markplanering , tror det kommer in på ca 400000 kr. Men att bygga ett ganska vanligt hus med runda hörn för 14 miljoner, är inte god ekonomi. Kollar man in på Hemnet så kan man få fantastiska hus för samma peng.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
Undrar vad kostnaden för arkitekt, Feng Shui och linjerna kostat?

Bygg ett vanligt hus på en billigare tomt så har man råd att bo kvar
Svensk tradition är: bygg på tomtens högsta punkt, absolut inte platt tak, låt takskägget sticka ut 40cm för att skydda panelen, rundade hörn finns inte.
Här gjorde man precis tvärt om och har inte råd att bo kvar!
 
  • Gilla
  • Älska
Lovisasj och 18 till
  • Laddar…
Kände igen designen och kom på vart jag sett den innan.
Utomhus spabad i grå färg med sittplatser och massagemunstycken.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Lovisasj och 27 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
B BGA skrev:
Svensk tradition är: bygg på tomtens högsta punkt, absolut inte platt tak, låt takskägget sticka ut 40cm för att skydda panelen, rundade hörn finns inte.
Här gjorde man precis tvärt om och har inte råd att bo kvar!
Vad menar du är nackdelen med rundade hörn?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Excel
Synd att de inte kan behålla huset, att bygga i en grop var inte det klokaste valet. Trots avrådan så genomfördes projektet.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Excel Excel skrev:
Synd att de inte kan behålla huset, att bygga i en grop var inte det klokaste valet. Trots avrådan så genomfördes projektet.
Vad blir problemet med det? Missade vad dom sa exakt.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Om man lägger energi och pengar på att hitta rätt väggfärg, kakel, träslag för parketten osv så kan man väl lika gärna spendera det på currylinjer och feng shui? I slutändan handlar det ju om precis samma sak, att det ska kännas rätt för de som bor där.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
TobbeP och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.