H Hybro skrev:
För skojs skull, så kan jag väl nämna att jag avlagt svetsprov i flera svetstekniker, bara för sakens skull. Dock inget jag behövt försörja mig på.
Mest som hobby.

Klarar i vart fall ytligt identifiera en fullgod svetsfog. Bilden visar en klart underkänd sådan.

Kan Du?
Ett svetsprov kostar från 8k att avlägga och få godkänt.. har svårt att se att du lagt dessa pengar "för skojs skull"..

Jag är IWS:are och jag vet knappt om jag skulle säga att jag kan "ytligt identifiera en fullgod svetsfog", även om jag formellt har kompetensen att göra det
 
  • Gilla
Sillen611
  • Laddar…
Jo, exakt. För intresset och för skojs skull.

Har heller aldrig haft en tanke på jobba svetsare.

Och jag betalade själv inte en enda krona.
 
Ang bedömning av svetsfogen.

Nä helt riktigt... Men nog är du kapabel att bedöma att visad svetsfogen inte är rätt utförd.

Kan hjälpa dig lite...
Kolla bara svetssträngens placering.
 
Jo, tack, jag har ögon.

Det jag menar är att oavsett vad man ser på ytan kan man inte avgöra vad som finns under.

Du vet dessutom inte vilken typ av fog det är (egentligen), kan ligga en fullgod stumfog under med "hönsskit" ovanpå
 
Det kan vi tro på...

Rent spontant vill jag påstå att det är mycket lite som håller tappen på plats. Som Du kan se är det sprickor runt om hålet/tappen.


Såvida det inte är svetsat på andra sidan, räcker det troligen att med en större dorn och en hammare för knacka ur den "fastsvetsade" detaljen.

- Min bedömning är att detta är en veritabel råttfälla, som kan lösa ut när som helst.
Hoppas att ingen blir skadad.
 
H Hybro skrev:
Det kan vi tro på...

Rent spontant vill jag påstå att det är mycket lite som håller tappen på plats. Som Du kan se är det sprickor runt om hålet/tappen.


Såvida det inte är svetsat på andra sidan, räcker det troligen att med en större dorn och en hammare för knacka ur den "fastsvetsade" detaljen.

- Min bedömning är att detta är en veritabel råttfälla, som kan lösa ut när som helst.
Hoppas att ingen blir skadad.
Låt oss säga att det är en 70 tals port, då har du haft väldigt fel. Om så är fallet har den ju hållt i 50 år, vilket min med gjorde. Men när det väl går sönder så fullagar man inte det om man inte gillar starka fjädrar i huvudet.
Min byttes pga ramen var rostig och jag var lat och ville ha motordriven bort som var isolerad :p Orka gå ut ur bilen om där är massor av snö.
Den byttes inte pga fjädrarna till att börja med =)
 
Haft fel?

Det händer oftare nu för tiden😋

Och ja... Min ursprungliga vipport från 1980 blev utbytt i början på 2000.
 
H Hybro skrev:
Haft fel?

Det händer oftare nu för tiden😋

Och ja... Min ursprungliga vipport från 1980 blev utbytt i början på 2000.
Det är väl inte konstigt att en 50 år gammal port blir dålig? Har den hållt i 50 år så har svetsen varit fullgod för portens livslängd.

Om det är konstigt så ska jag ringa volvo imorgon och lägga klagomål på en volvo s70 från 2000 för att deras dragbalk är för dålig.
 
Varit... Ja.
 
H Hybro skrev:
Varit... Ja.
Livslängden är nådd. Svetsen gjorde sitt jobb, hade troligen gjort sitt jobb längre om ingen skadat porten. Så sluta nu tramsa =)
 
  • Gilla
Sillen611
  • Laddar…
F
H Hybro skrev:
Dessutom är det som så att det är innehavaren av "anläggningen" är ansvarig då det händer olyckor.

- För att exemplifiera detta. Någon kommer på besök och fäller upp porten. Tappen lossnar
p g a dåligt utför svetsning, tidigare eller ny enligt t ex Tuben och fjäder eller annat far in i huvudet på den besökande.

Vem tror Ni döms som ansvarig?

Försök att jollra bort detta vid ev rättegång, med miljoner i skadestånd för t ex invaliditet.
Nu överdriver du rätt ordentligt. Det är till att börja med rätt uppenbart att att det inte är direkt bra svetsat, eller gjort av nån som tar sitt jobb på allvar från början. Och det går utmärkt att svetsa det där om man har en acceptabelt fungerande svets, ”läser på” Youtube ett par timmar och har lite övningsstål i liknande godstjocklek att öva och ställa in parametrarna på.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 1 till
  • Laddar…
Excel
Hyr in en yrkesman så blir nog det bra. Går att göra själv, man behöver nog slipa ut ett dike innan man lägga igen det med rörsvets eller pinne.

Lycka till!
 
Excel Excel skrev:
Hyr in en yrkesman så blir nog det bra. Går att göra själv, man behöver nog slipa ut ett dike innan man lägga igen det med rörsvets eller pinne.

Lycka till!
Och vid slipning som tär på matrielet och allt släpper med en smäll, inget bra att stå med maskin där då.
 
Nej, vad Du än gör nu ...

Smyg, smyg förbi...
 
S
Är det verkligen ett svetsjobb som kräver 50+ inlägg, med den ena skrämselpropagandan värre efter den andra?

Slipa bort färg, mata på och svetsa.

Det är helt galet vad användare kan göra så många inlägg, helt utan att hjälpa trådis öht. Hydro, du kan använda din tid betydligt bättre än att skriva 20 av alla 50+ inlägg, utan att ens hjälpa till med trådis simpla fråga om en väldigt enkel svetsning.
 
  • Gilla
quilding och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.