Vårt badrum har just renoverats och jag tänkte fixa "tvätthörnan" själv för att spara lite pengar. Jag använde Ikeas planeringsverktyg för kök och gjorde denna ritning
3D-ritning av ett renoverat badrum med tvättmaskin under en bänkskiva och väggskåp ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bänkskivan kommer knappast belastas särskilt mycket men man vill ju att den är stabil. Vi har en kombinerad tvättmaskin/torktumlare och anledningen till att det inte ska vara något underskåp bredvid är att vi ska ha tvättkorgar där, samt att man i framtiden ska ha möjlighet att ställa dit en dedikerad torktumlare.

Väggskåpen är Metod och bänkskivan (laminat) ska måttbeställas och blir på c:a 125 x 58 cm (standard djup är 63,5 cm). Jag har tagit med ett stödben i ritningen: https://www.ikea.com/se/sv/p/utby-ben-rostfritt-stal-30503660/

Funderar dock på om benet kommer vara i vägen och om det skulle funka med någon kraftig konsol istället vid ytterkanten?

Skulle det i övrigt räcka med några såna här vinkelbeslag längs med väggarna?: https://www.byggmax.se/bankskivekon...ygrcWdfFXwSswl1aB1j_gKlinAmNT5DhoC25sQAvD_BwE
 
N novon skrev:
Vårt badrum har just renoverats och jag tänkte fixa "tvätthörnan" själv för att spara lite pengar. Jag använde Ikeas planeringsverktyg för kök och gjorde denna ritning
[bild]
Bänkskivan kommer knappast belastas särskilt mycket men man vill ju att den är stabil. Vi har en kombinerad tvättmaskin/torktumlare och anledningen till att det inte ska vara något underskåp bredvid är att vi ska ha tvättkorgar där, samt att man i framtiden ska ha möjlighet att ställa dit en dedikerad torktumlare.

Väggskåpen är Metod och bänkskivan (laminat) ska måttbeställas och blir på c:a 125 x 58 cm (standard djup är 63,5 cm). Jag har tagit med ett stödben i ritningen: [länk]

Funderar dock på om benet kommer vara i vägen och om det skulle funka med någon kraftig konsol istället vid ytterkanten?

Skulle det i övrigt räcka med några såna här vinkelbeslag längs med väggarna?: [länk]
Jag monterade ena bänkskivan på 90cm "frihängande" med konsoler i bakkant på båda sidor. Ena konsolen fäst mot regel, den andra med expander så väggmässigt stabilt men även om den klarade ordentlig belastning så fanns viss mikrosvikt i framkant. Detta löstes effektivt med två mindre vikelbeslag som är dubbelhäftade mot vägg/täckskiva på vardera sida som gjorde att det blev helt stumt. Konsolerna tar belastning och vinklarna tar det lilla gunget helt enkelt.

Notera även en skruvlimmad metod upphängningsskena på undersidan.. betaversionen av konstruktionen gav upphov till att den 90cm långa skivan bågnade nedåt över tid när det inte finns någon stöd undertill.
 
  • Bänkskiva stabiliserad med konsoler och vinkelbeslag mot en vägg med kopparrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit bänkskiva monterad på en vägg med konsoler och vinkelbeslag synlig, inklusive ett vattenpass som visar att skivan är horisontellt nivellerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
novon
  • Laddar…
BirgitS
När det gäller bänkskivans djup är det bra att tänka på att många tvättmaskiner är mer än 60 cm djupa. Var och hur löser du anslutning av vatten och avlopp?
Sånt tar också plats.

Det är vanligt att det är en täckskiva längs/under skivans fria kortsida, då blir det stöd under hela kortsidan och det ser lite smäckrare/snyggare ut än ett ensamt tjockt ben. Sen får täckskivan stå på någon sorts lågt ben i plast så att den inte blir vattenskadad när man rengör golvet.

Vinkelbeslag borde fungera men det är vanligt med reglar på väggarna som skivan vilar på.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller bänkskivans djup är det bra att tänka på att många tvättmaskiner är mer än 60 cm djupa. Var och hur löser du anslutning av vatten och avlopp?
Sånt tar också plats.

Det är vanligt att det är en täckskiva längs/under skivans fria kortsida, då blir det stöd under hela kortsidan och det ser lite smäckrare/snyggare ut än ett ensamt tjockt ben. Sen får täckskivan stå på någon sorts lågt ben i plast så att den inte blir vattenskadad när man rengör golvet.

Vinkelbeslag borde fungera men det är vanligt med reglar på väggarna som skivan vilar på.
Det har du rätt i men den kombimaskin som vi har är särskilt "grund" p g a att jag ville spara plats. Knappt 50 cm djup exkl luckan. Om vi skaffar en renodlad torktumlare i framtiden får vi hoppas på att det finns någon grund variant. En bänkskiva med djup 63 cm skulle sticka ut för långt tycker jag då rummet bara är 170 cm på bredden.

Avloppet är precis där bänkskivan slutar i ritningen ovan, och vatten ytterligare lite till vänster om det. Jag hade också funderat på att ha en täcksida istället för ben/konsol men det är precis vid avloppet så det kanske skulle bli opraktiskt. P g a utrymmesbrist kan inte bänkskivan vara längre än c:a 125 cm.
 
BirgitS
Kan vara bra att kolla upp vad det finns för storlekar på tumlare för att slippa byta ut skivan för att det inte finns några tillräckligt grunda modeller.

Själv så tror jag att man i praktiken inte märker skillnaden mellan 58 och 63,5 cm när rummet är 170 cm. Det vore skillnad om rummet vore 120 cm i stället, då vore varje cm viktig.
 
  • Gilla
novon
  • Laddar…
  • Gilla
novon
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Om du kollar inlägg #508 i min byggtråd så ser du en alternativ lösning istället för stödben. Att helt enkelt använda bänkskiva som "vägg" ner mot golvet.
[länk]
Har du märkt av att skivan hängt ner sig nåt på mitten? Min skiva (Säljan) fick iaf en liten men ack så noterbar (åtminstone för med en med mild ocd) böj nedåt efter ett par månader. Laminerad spån är ju knappast lika formstabilt som limfog, sten etc. så jag antar att det ger sig om det inte finns något som stabiliserar.
 
D Dayangel skrev:
Har du märkt av att skivan hängt ner sig nåt på mitten? Min skiva (Säljan) fick iaf en liten men ack så noterbar (åtminstone för med en med mild ocd) böj nedåt efter ett par månader. Laminerad spån är ju knappast lika formstabilt som limfog, sten etc. så jag antar att det ger sig om det inte finns något som stabiliserar.
Nej, jag har inte märkt något sådant.
Men det är ju bara ca 90cm öppning (där tvättmaskinen står) mellan en skåpstomme och mitt egenbyggda "stödben", dessutom är skivan klistrad med silikon mot kaklet så det bidrar ju oxå till stabilitet.
 
G Gabbe1 skrev:
Nej, jag har inte märkt något sådant.
Men det är ju bara ca 90cm öppning (där tvättmaskinen står) mellan en skåpstomme och mitt egenbyggda "stödben", dessutom är skivan klistrad med silikon mot kaklet så det bidrar ju oxå till stabilitet.
Min är också bara 90cm men jag har endast konsolerna på varsitt hörn, inget fäste längs hela bakkanten. Sen är väl Säljan även den billigaste skivan (på 3,8cm tjocklek) i sortiment så den kanske har dom tendenserna 🤷‍♂️
 
O
N novon skrev:
Vårt badrum har just renoverats och jag tänkte fixa "tvätthörnan" själv för att spara lite pengar. Jag använde Ikeas planeringsverktyg för kök och gjorde denna ritning
[bild]
Bänkskivan kommer knappast belastas särskilt mycket men man vill ju att den är stabil. Vi har en kombinerad tvättmaskin/torktumlare och anledningen till att det inte ska vara något underskåp bredvid är att vi ska ha tvättkorgar där, samt att man i framtiden ska ha möjlighet att ställa dit en dedikerad torktumlare.

Väggskåpen är Metod och bänkskivan (laminat) ska måttbeställas och blir på c:a 125 x 58 cm (standard djup är 63,5 cm). Jag har tagit med ett stödben i ritningen: [länk]

Funderar dock på om benet kommer vara i vägen och om det skulle funka med någon kraftig konsol istället vid ytterkanten?

Skulle det i övrigt räcka med några såna här vinkelbeslag längs med väggarna?: [länk]
Det kommer inte bli speciellt bra med en 63 cm skiva tyvärr. Maskinen kommer sticka ut och det blir svårt att stå där. Detta säger jag med egen erfarenhet av det.

Gällande stöd så hade jag skruvat en regel i väggen på de två sidorna som går mot väggen. Sen hade jag börjat med att testa att lägga skivan rätt på tvättmaskinen. Så har vi och det fungerar bra med de Miele-maskinerna vi har.
 
G Gabbe1 skrev:
Om du kollar inlägg #508 i min byggtråd så ser du en alternativ lösning istället för stödben. Att helt enkelt använda bänkskiva som "vägg" ner mot golvet.
[länk]
Skulle gärna ha det så men avloppet är precis där den vertikala skivan skulle vara, så det behöver vara ett ganska stort "glapp" mellan skivan och väggen vilket jag inte tror blir så snyggt.
O Ossian K Olsson skrev:
Det kommer inte bli speciellt bra med en 63 cm skiva tyvärr. Maskinen kommer sticka ut och det blir svårt att stå där. Detta säger jag med egen erfarenhet av det.

Gällande stöd så hade jag skruvat en regel i väggen på de två sidorna som går mot väggen. Sen hade jag börjat med att testa att lägga skivan rätt på tvättmaskinen. Så har vi och det fungerar bra med de Miele-maskinerna vi har.
Köpte en grund kombimaskin som inte ens är 50 cm djup då jag inte ville att maskinen skulle komma ut så långt. Som denna: https://www.elgiganten.se/product/outlet/lg-liten-tvattmaskintorktumlare-f2dv707s2ws/222686

Har ni någon vibrationsdämpare mellan tvättmaskin och bänkskiva?
 
S
Förstår inte riktigt, men varför inte bara lister längs väggarna och skivan på tvättmaskinen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.