Ausra och Patriks husdröm är ett hus i harmoni enligt feng shui och utan currykryss i vägen där på tomten på Värmdö. Men redan när de sätter spaden i marken för att påbörja markarbetena börjar orosmolnen torna upp sig.

Du kan läsa artikeln här: Husdrömmar med feng shui, currylinjer och dyra markarbeten
 
14 miljoner...
 
  • Gilla
  • Wow
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Sorgligt om de inte har råd att bo kvar i drömhuset :(

Är väl tyvärr alldeles för ofta nybyggare underskattar kostnad och tid.
Gör man det själv brukar man väl ha en tumregel att en bra beräknad budget skall man lägga på 30% på, och 50% tid. Lejer man ut det mesta så gäller väl det omvända: +50% kostnad och 30% tid ...

Det kan förstås bli värre. Har man bara gjort överslag blir det nästan garanterat det.
Man slås av alla program som inleds med: Arkitektritat, unikt hus, 3 miljoner i budget och inflyttning "innan jul".

Det första man tänker är ju: Undrar om återbesöket om tre år visar ett färdigt hus och vad budgeten landade på :/
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Tragiskt på flera plan. Jag fattar inte varför folk vill visa upp sig på detta vis. Är det den sjukliga jakten efter "likes"? Vill man höra: "Oj, vad fint!"?
Tragiskt att man spenderar pengar på hokuspokus som Feng-shui och currylinjer.
Uppvisningsbegäret och önskan att vara annorlunda kostade tydligen så mycket att dom inte har råd att bo kvar. Också detta är tragiskt.
 
  • Gilla
  • Arg
Lovisasj och 22 till
  • Laddar…
Undrar vad kostnaden för arkitekt, Feng Shui och linjerna kostat?

Bygg ett vanligt hus på en billigare tomt så har man råd att bo kvar
 
  • Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
Ja välkomna att kommentera det 9:e avsnittet av Husdrömmar 2024!

Jag vill påminna om att det ligger mycket arbete, själ och hjärta bakom vart och ett av de här projekten. Diskutera sakligt, visa respekt och var konstruktiv i dina kommentarer.

Utgå också från att alla som är inblandade i programmet är medlemmar på Byggahus.se och läser vad du skriver.

Inlägg som inte följer våra diskussionsregler(särskilt § 5.7) raderas utan förvarning.
 
  • Gilla
  • Älska
TobbeP och 10 till
  • Laddar…
"Men direkt efter inflytt i det huset fick Ausra ont i ryggen och det visade det sig att det fanns currykryss mitt i hennes säng, som hon tror var orsaken."

Det hade varit billigare att flytta sängen 2 meter än att bygga ett helt nytt hus...
 
  • Gilla
  • Haha
Lovisasj och 41 till
  • Laddar…
Kryss och linjer,snart också elallergi?
 
  • Gilla
  • Haha
hannixx och 11 till
  • Laddar…
Som vanligt markarbeten... Skall rita alla hus markarbetesfritt hädanefter 🤓

När jag flyttade till(baks) Sverige noterade jag faktiskt hur lättvindigt det togs på sprängingar och markarbeten. Där jag var verksam tidigare hade de enorm respekt för riskerna med markarbeten. Markförutsättningar spelar förstås in men ändå.

Jag blir fundersam på Mats Fahlanders roll i det hela. Det presenteras som beställarna/byggherren fattar beslut lite löpande bla fasadfärg etc. Slöseri med arkitetekt att inte diskutera det med honom. Sedan verkar det där med bron konstigt. Att lägga en fet bro rakt från angöring och sedan tro att besökare skall slingra sig runt till en dold dörr under. Antingen finns det planer för landskapet/plantering, bron är beställarnas idé eller så överskattar jag Mats Fahlander. Jag misstänker att detta inte var ett jättekul jobb för arkitekten...
 
  • Gilla
Lovisasj och 4 till
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
Kryss och linjer,snart också elaelallergi
Får mig att tänka på ett annat kryss... Nej men skämt åsido så ser det superfint ut tycker jag. Lite kalt men det fixar man med inredning. Gillar de runda hörnen men rationalisten i mig skulle aldrig hoppa på det tåget när man kan ana komplexiteten i det. Sen får man passa sig för svåra tomter..
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Sen får man passa sig för svåra tomter..
Var det en svår tomt? Var inte en stor anledning till fördyringen att dom valde att lägga huset i en grop?
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 8 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Var det en svår tomt? Var inte en stor anledning till fördyringen att dom valde att lägga huset i en grop?
Får erkänna att jag inte sett programmet ännu.. men nått verkade varit svårt iaf om gräveriet gick loss på 5 millar.. tycker alltid markjobb är lite läskiga då kostnaden lätt kan sticka iväg
 
  • Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
Varför skriver man artikeln som om currylinjer vore riktiga? "En currylinje är en form av jordstrålning – en sorts energifält som finns i ett regelbundet rutnät över hela jorden."
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
MaKrBr och 48 till
  • Laddar…
C
S Strontus skrev:
Varför skriver man artikeln som om currylinjer vore riktiga? "En currylinje är en form av jordstrålning – en sorts energifält som finns i ett regelbundet rutnät över hela jorden."
Det står ju att Gert fick testa slagrutan och att det funkade, så det måste ju vara bevis för att det är på riktigt 😂
 
  • Haha
  • Gilla
MONTREAL och 18 till
  • Laddar…
Det sägs att det går att hitta vatten med hjälp av slagruta. Med tanke på hur vattenfylld tomten var borde de där pinnarna ha snurrat hejvilt när Gert lallade runt.

Pseudovetenskaper som currylinjer, fengshui och slagrutor borde hållas långt ifrån husbyggen. Tycker synd om paret som tror på slikt.

Tragiskt avsnitt.
 
  • Gilla
  • Haha
MaKrBr och 28 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.