Ett missöde med positivt utfall 😅
De handtag som medföljde köket var antikpolerad mässing. Egentligen ville jag ha ren mässing men nu blev det så. Skulle rengöra låset till skafferidörren och läste att ett effektivt sätt att få bort rost var att koka upp det med linoljesåpa. När jag börjat så insåg jag att jag kanske skulle slänga ner handtagen också eftersom de var smutsiga och behövde rengöras.
Då fick jag en lektion i kemi.. det blev någon reaktion och alla handtag fick en vitaktig utfällning. Denna är sjukt jobbig att skrapa bort, men när man gjort det så har man ren mässing!! Så nu har jag gjort så med alla handtag, men alla är inte skrapade än..
Rekommenderar inte någon annan detta om man inte är desperat för det är tidskrävande!
Tre gamla metallhandtag ligger på ett vitt underlag med kakel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett grått köksskåp med två lådor och ett metallhandtag, oskarpt, inomhus, byggarbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
castlesnake och 11 till
  • Laddar…
Nu har elektrikern varit här och fixat all el. Det blev plejd LED-lister under överskåpen, nästan så man tycker köket är fint nu när man vant sig med kaos och mörker, med lite ljus så kändes allt mycket mysigare. Men det går framåt med skåpen också. Nästan alla distanser är på plats, vi har 3cm distans mellan skåpen och knappt 2cm mellan lådorna. Så tillfredsställande att se köket börja växa fram!
 
  • Köksrenovering pågår, ouppbyggda skåp, verktyg, oavslutade väggar, rörigt, byggmaterial synligt, arbetsbelysning, spackelverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En lång köksinredning med skåp och lådor under en bänkskiva, i ett rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mikethebik och 16 till
  • Laddar…
Det går framåt, just nu fokus på att få upp och måla pärlsponten. Vi tänkte inte byta ut diskmaskin+kyl/frys i nuläget då de funkar bra samt är relativt fristående. Testade därför att måla in diskmaskinen. Slipade lätt först, målade med ordentligt utspädd linoljefärg och det fäste jättebra. Nu har jag precis målat på sista strykningen. Känslan är att det kommer hålla men det får tiden utvisa. Är sugen på att måla kyl/frys också men större slitage risk där med magnet+barn som flyttar runt och skrapar på ytan. Någon som testat?
Som ni ser på bilden är bänkskivan väck nu, vatten är urkopplat och vi lägger nu även tid på att diska för hand i källaren samt hitta på maträtter som endast kan tillagas i ugn 😅 bänkskivan som vi tillslut bestämde oss i fanns inte i lalger förens om några veckor så får vänja oss med detta för stunden.
En ny målad diskmaskin i ett kök under renovering med borttagen bänkskiva och pärlspont på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En delvis inbyggd diskmaskin målad i en ljus färg för att matcha den nya pärlspontsväggen bakom, utan bänkskiva ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Ulrika M.M och 12 till
  • Laddar…
L lillehuset skrev:
Nu har elektrikern varit här och fixat all el. Det blev plejd LED-lister under överskåpen, nästan så man tycker köket är fint nu när man vant sig med kaos och mörker, med lite ljus så kändes allt mycket mysigare. Men det går framåt med skåpen också. Nästan alla distanser är på plats, vi har 3cm distans mellan skåpen och knappt 2cm mellan lådorna. Så tillfredsställande att se köket börja växa fram!
Kul att följa ert projekt!
I all välmening, vill ni verkligen ha handtagen sådär mitt på stora luckorna? Jag ser bara hur långt ner man måste böja sig för att kunna öppna, särskilt som ni har ett handtag som man bara kommer in i nerifrån.
 
  • Gilla
lillehuset
  • Laddar…
S
L lillehuset skrev:
Det går framåt, just nu fokus på att få upp och måla pärlsponten. Vi tänkte inte byta ut diskmaskin+kyl/frys i nuläget då de funkar bra samt är relativt fristående. Testade därför att måla in diskmaskinen. Slipade lätt först, målade med ordentligt utspädd linoljefärg och det fäste jättebra. Nu har jag precis målat på sista strykningen. Känslan är att det kommer hålla men det får tiden utvisa. Är sugen på att måla kyl/frys också men större slitage risk där med magnet+barn som flyttar runt och skrapar på ytan. Någon som testat?
Som ni ser på bilden är bänkskivan väck nu, vatten är urkopplat och vi lägger nu även tid på att diska för hand i källaren samt hitta på maträtter som endast kan tillagas i ugn 😅 bänkskivan som vi tillslut bestämde oss i fanns inte i lalger förens om några veckor så får vänja oss med detta för stunden.
[bild][bild]
Gjorde ni något särskilt förarbete på diskmaskinen innan målningen?
 
Krikkan Krikkan skrev:
Kul att följa ert projekt!
I all välmening, vill ni verkligen ha handtagen sådär mitt på stora luckorna? Jag ser bara hur långt ner man måste böja sig för att kunna öppna, särskilt som ni har ett handtag som man bara kommer in i nerifrån.
Haha har aldrig stört mig på det tills nu! Kan inte tänka att det blir snyggt att flytta upp handtagen högre upp, så kommer nog förbli oförändrat, men lite mer irriterande nu när jag börjat tänka på det. Dock lådor som man inte använder dagligen :)
 
  • Gilla
  • Haha
David__11 och 1 till
  • Laddar…
S Sunken8b skrev:
Gjorde ni något särskilt förarbete på diskmaskinen innan målni
S Sunken8b skrev:
Gjorde ni något särskilt förarbete på diskmaskinen innan målningen?
Hej! Jag tvättade noga (bara yes och vatten), ruggade upp utan med sandpapper, sen målar jag allt med 3 lager linoljefärg, utspädd med ca 20% lacknafta i första strykningen, sen ca 10% lacknafta och slutstrykning med ren linoljefärg. Sitter bra när jag skrapar hårt med nageln.
 
  • Gilla
Sunken8b och 1 till
  • Laddar…
S
L lillehuset skrev:
Hej! Jag tvättade noga (bara yes och vatten), ruggade upp utan med sandpapper, sen målar jag allt med 3 lager linoljefärg, utspädd med ca 20% lacknafta i första strykningen, sen ca 10% lacknafta och slutstrykning med ren linoljefärg. Sitter bra när jag skrapar hårt med nageln.
Kul, det är ju inte annat än att man blir lite sugen själv med så pass (relativt) enkla förberedelser :)
 
  • Gilla
lillehuset
  • Laddar…
L lillehuset skrev:
Haha har aldrig stört mig på det tills nu! Kan inte tänka att det blir snyggt att flytta upp handtagen högre upp, så kommer nog förbli oförändrat, men lite mer irriterande nu när jag börjat tänka på det. Dock lådor som man inte använder dagligen :)
Jag ser nu att handtagen var placerade så även i kökets tidigare liv. Jag skulle ha valt att sätta handtagen i mitten på övre ramen, som på din bild på drömköket i inlägg #1. Men det var ju lite sent att mig att påpeka detta nu när allt redan är målat.
 
Krikkan Krikkan skrev:
Jag ser nu att handtagen var placerade så även i kökets tidigare liv. Jag skulle ha valt att sätta handtagen i mitten på övre ramen, som på din bild på drömköket i inlägg #1. Men det var ju lite sent att mig att påpeka detta nu när allt redan är målat.
Jäkl skit, du har rätt. Jag ser vad du menar. Måste kolla om de får plats i övre ramen.. min man blir säkert jätteglad när jag informerar om att jag kanske vill göra om de luckorna 😅. Men är ju bara 4 luckor så kan nog vara värt det(och jag som är målningschefen här hemma).. jag ska sova på saken.
 
Jättekul att se resultatet, ser väldigt fint ut men jag tycker också att ni ska flytta handtagen 🙂
 
Skafferibygge på gång, bänkskiva på plats och handtag flyttade (ej målat fixat de gamla hålen än..). Just nu håller vi på att bygga en dörrkarm till en begagnad dörr vi köpt.
 
  • Omfattande skafferirenovering med ny bänkskiva och verktyg synliga, väggar ej färdigmålade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående skafferibygge med uppsatt ställning av träreglar, icke färdigmålad vägg och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök under renovering med ny bänkskiva och pågående bygge av skafferi samt dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Krikkan och 7 till
  • Laddar…
Det tar sig! Nu ska vi såpakura golvet! Ska bara invänta kommentarer om vilken dålig idé det är-ja kanske? Men då kan vi ångra oss! Går inte att behandla och sen ångra sig :)
 
  • Kök med nylagt ljust trägolv, vita skåpluckor och bänkskiva i grått. Šynlig spis med en röd tekanna och integrerad ugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
FruLo och 5 till
  • Laddar…
Det blir jättefint! Jag tror det är en mycket bättre idé att såpaskura golvet än att vitolja det som vi har gjort (men jag skulle göra det igen). :)
 
  • Gilla
lillehuset
  • Laddar…
L lillehuset skrev:
Det tar sig! Nu ska vi såpakura golvet! Ska bara invänta kommentarer om vilken dålig idé det är-ja kanske? Men då kan vi ångra oss! Går inte att behandla och sen ångra sig :)
Jag har skurat mina med linoljesåpa och är jättenöjd!
 
  • Gilla
lillehuset
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.