13th Marine 13th Marine skrev:
Vi får väl se om detta projekt blir av och vad de kommer fram till:
[länk]
Först måste de lösa ekonomi för pilotprojekt och tidigast Q4 2024 kan det komma något nytt underlag för upphandling av en pilot.
Låter som de själva inte tror på lösningen men fått ett uppdrag (om man läser mellan raderna) och hoppas att i en "framtid" kunna bygga en teststräcka.
 
A AndersS skrev:
Först måste de lösa ekonomi för pilotprojekt och tidigast Q4 2024 kan det komma något nytt underlag för upphandling av en pilot.
Låter som de själva inte tror på lösningen men fått ett uppdrag (om man läser mellan raderna) och hoppas att i en "framtid" kunna bygga en teststräcka.
Spännande hur man läser saker annorlunda, jag tolkar det som att de vill men att de inte får ihop ekonomin.
Kan tänka mig att anbudsgivarna tagit i när det gäller så ny och osäker teknik.

Det verkar även kikas på detta i Danmark och Tyskland:
https://www.tidningenproffs.se/nyhet/2022/06/elektriska-motorvagar-kan-vara-pa-vag-till-danmark/
 
Mikael_L
I Engelska kanal tunneln så kan man väl ta bil genom att köra upp på en järnvägsvagn på ena sidan och sen 40 minuter senare köra av i det andra landet.
Jag tycker att det borde en framkomlig väg att införa mer sådant. Så att folk kan ha bilar med batteri som klarar 95-99% av körbehovet, men kör upp på en järnvägsvagn för långresor.

En fördel här också är att det kan bli dynamiskt.
Turerna upp mot fjällvärden är en eller några enstaka per dag, men vid sport och påsklovet så förlängs tågen till dubbelt så långa och fler turer, för alla skidresenärer.
 
  • Gilla
Frågan
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
I Engelska kanal tunneln så kan man väl ta bil genom att köra upp på en järnvägsvagn på ena sidan och sen 40 minuter senare köra av i det andra landet.
Jag tycker att det borde en framkomlig väg att införa mer sådant. Så att folk kan ha bilar med batteri som klarar 95-99% av körbehovet, men kör upp på en järnvägsvagn för långresor.

En fördel här också är att det kan bli dynamiskt.
Turerna upp mot fjällvärden är en eller några enstaka per dag, men vid sport och påsklovet så förlängs tågen till dubbelt så långa och fler turer, för alla skidresenärer.
Finns i Tyskland/Österrike om jag inte missminner mig. Tror de kombineras med nattåg.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Nej det är helt kass att ladda medans lastbilen åker om den ändå står minst 45 min.
Det är så dumt att man borde förbjuda sådana tankar!
Som nån påpekade tidigare i tråden så är ju problemet att på de där 45 minuterna hinna fylla på den energi man förbrukat under de där 4,5 timmarnas körande.

Sen tillkommer ju den här problematiken med att det behöver finnas en laddar där man tar det där 45-minutersstoppet, annars kommer man inte kunna fylla på nån energi alls. Jag tänker då att t.ex. alla dessa långtradare som kommer med en färja kommer behöva stanna och ladda på ungefär samma ställe (4,5 timme efter att ha kört av färjan), så det kommer bli väldigt besvärligt att få fram den effekt som behövs för att supporta kanske ett dussin högeffekt-laddare på samma plats.
 
  • Wow
ClasseClas
  • Laddar…
MultiMan
Mitt hjärta kommer alltid bulta för järnvägen, särskilt när det gäller godstransporter som den är perfekt lämpad för. Vill vi så går det! Måste vara bra mycket bättre alternativ än att börja med elektrifierade vägar.
 
  • Gilla
tveksamt och 4 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Mitt hjärta kommer alltid bulta för järnvägen, särskilt när det gäller godstransporter som den är perfekt lämpad för. Vill vi så går det! Måste vara bra mycket bättre alternativ än att börja med elektrifierade vägar.
Ja, det är väl redan vad järnvägen är, elektrifierade vägar 😎

Skippa långdistanslastbilarna och kör elbilar runt distributionscenter i "närområdet", istället för att bygga nya elmotorvägar så får centralerna matas via järnväg (som dock behovet byggas ut och underhållas jämfört med idag)
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Mitt hjärta kommer alltid bulta för järnvägen, särskilt när det gäller godstransporter som den är perfekt lämpad för. Vill vi så går det! Måste vara bra mycket bättre alternativ än att börja med elektrifierade vägar.
Problemet är väl att marknaden inte vill köra på järnvägen, tyvärr.
 
  • Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Det måste vi lösa inom politiken såklart, det är därför den finns!

Hade inte blivit mycket gjort i Sverige av det vi ser idag om enbart marknaden fått styra. Nej, jag är ingen moderat (längre), som ni säkert hör.

Edit: Infrastruktur, försvar, polis är typexempel där inte marknaden ska styra.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Problemet är väl att marknaden inte vill köra på järnvägen, tyvärr.
Det är ju för att järnvägssystemet inte är särskilt väl utvecklat för smidig godstrafik.

Det bör vara som ett produktionsband. Lägg up en låda (container) på bandet och knuffa den dit den ska
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi får väl se om detta projekt blir av och vad de kommer fram till:
[länk]
Det är lagt på is på obestämd framtid.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är ju för att järnvägssystemet inte är särskilt väl utvecklat för smidig godstrafik.

Det bör vara som ett produktionsband. Lägg up en låda (container) på bandet och knuffa den dit den ska
Fast även där det finns färnvägsförbindelser kan den inte konkurrera med vägtransport.
 
useless useless skrev:
Pågår det några pilotprojekt? För några år sedan hade man en teststräcka utanför Sandviken, men den monterades ned efter provperioden och man skulle bygga upp en ny teststräcka vid Arlanda. Men det har varit väldigt tyst om det hela de senaste åren.
Ja det är nog lika bra det. Skall vi kontrollera
useless useless skrev:
Det är lagt på is på obestämd framtid.
Ja det är nog lika bra.

En nedkörd kontaktledning en fredag eftermiddag hade nog inte varit populärt.

Fast de baltiska långtradare chaufförerna hade nog haft kontrollerade strömavtagare i perfekt skick..
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
I Engelska kanal tunneln så kan man väl ta bil genom att köra upp på en järnvägsvagn på ena sidan och sen 40 minuter senare köra av i det andra landet.
Jag tycker att det borde en framkomlig väg att införa mer sådant. Så att folk kan ha bilar med batteri som klarar 95-99% av körbehovet, men kör upp på en järnvägsvagn för långresor.

En fördel här också är att det kan bli dynamiskt.
Turerna upp mot fjällvärden är en eller några enstaka per dag, men vid sport och påsklovet så förlängs tågen till dubbelt så långa och fler turer, för alla skidresenärer.
Eller så gissar man att det blir vanligare med abonnemang, då kan man köra lokal bil till tåget, åka tåg och ta en annan på destinationen, att släpa runt bilar känns lite som att gå över ån efter vatten?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.