Hej,
Jag har precis påbörjat renoveringen av gästtoalett och ser att det uppstick av vattenrören som nu kommer upp ur betongplattan är alldeles för korta för att tillåta att vi lägger in värmegolv och klinkersgolv som vi tänkt. Som ni ser på bilden så är det knappt någon centimeter mellan plastmatta och klämringen på den som sitter lägst. Så hur sjutton skarvas detta, går det eller måste vi ändra våra planer helt o hållet? Givetvis kommer jag låta en rörmokare göra jobbet om det låter sig att göras överhuvudtaget! Plastmattan bryter jag bort i detta nu, men den gör ju just ingenting i höjdled i alla fall.
 
  • Kort vattenrör sticker upp ur en betongplatta nära golvet, med en klämring synlig precis ovanför befintlig plastmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är plattan isolerad?
Om inte så bör man inte ha golvvärme.

När vi byggde om bl.a. gästtoan till badrum med dusch så bilade jag bort hela betongplattan, tog och grävde ut lite la i "tvättad" makadam, la i frigolit, gjöt ny platta. Slutgiltiga golvhöjden blev samma som innan.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är plattan isolerad?
Om inte så bör man inte ha golvvärme.

När vi byggde om bl.a. gästtoan till badrum med dusch så bilade jag bort hela betongplattan, tog och grävde ut lite la i "tvättad" makadam, la i frigolit, gjöt ny platta. Slutgiltiga golvhöjden blev samma som innan.
Oj, huset byggdes 1977 och jag har kikat på konstruktionsritningarna som finns kvar från den tiden och så vitt jag kan utröna från dem så ligger det 50 mm cellplastisolering under betongplattan. Och nej, inte en chans att jag ger mig på att billa upp hela golvet. Tänkte att detta skulle bli en lite enklare renovering än så denna gång.
 
Vill du göra det by the book så är det bila som gäller. Alternativet annars är att skarva röret där och hoppas att det inte läcker de närmsta 50 åren.
Finns det inte vatten i något rum i närheten så man kan dra nya rör?
 
M Mats_63 skrev:
Oj, huset byggdes 1977 och jag har kikat på konstruktionsritningarna som finns kvar från den tiden och så vitt jag kan utröna från dem så ligger det 50 mm cellplastisolering under betongplattan. Och nej, inte en chans att jag ger mig på att billa upp hela golvet. Tänkte att detta skulle bli en lite enklare renovering än så denna gång.
Prata med en röris om att hårdlöda skarvar där, det håller bra och ni andra, kom inte och snacka om något som säker vatten och försäkringsbolag. vad gör man i olika lägen, det som är bäst.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Prata med en röris om att hårdlöda skarvar där, det håller bra och ni andra, kom inte och snacka om något som säker vatten och försäkringsbolag. vad gör man i olika lägen, det som är bäst.
Tack för tipset jonaserik! 👍 Ja, jag har en offertförfrågan ute nu till den rörmokare jag använde för en tidigare badrumsrenovering så vi får väl se vad han svarar. Fattar bara inte hur sjutton de tänkte när de först kapade rören så förbaskat korta vid byggtillfället av huset. Ser ingen som helst logisk förklaring till det... 🤔 Och till "useless", tack men nej tyvärr, det blir för omständligt att dra in rör från andra rum.
 
Det ser ut som de är större rör i golvet.
Kan gå att trycka i ett mindre rör i dessa rör.
 
B
50mm isolering är på tok för lite för golvvärme. Tänk om och gå på radiator/handdukstork som värmekälla, eller bila och isolera.

Vattenrör från 77 är alltså 47år gamla. Byt ut. Får du en vattenskada pga läckande rör lär försäkringsbolaget ifrågasätta varför de inte byttes ut i samband med renoveringen. "För omständigt att dra nya"? En vattenskada är också ganska omständig att få...

Jag hade skippat golvvärmen, dragit nya vattenrör. Avloppet är lite svårare att korrigera på ett rimligt sätt.

ibland får man göra lite avvikelser, och vara beredd på att åtgärda i framtiden. Eller göra om lite och bila för att få det rätt.
 
B
M Mats_63 skrev:
Tack för tipset jonaserik! 👍 Ja, jag har en offertförfrågan ute nu till den rörmokare jag använde för en tidigare badrumsrenovering så vi får väl se vad han svarar. Fattar bara inte hur sjutton de tänkte när de först kapade rören så förbaskat korta vid byggtillfället av huset. Ser ingen som helst logisk förklaring till det... 🤔 Och till "useless", tack men nej tyvärr, det blir för omständligt att dra in rör från andra rum.
Kan bara tala från egen erfarenhet där jag blivit så förbannat arg på VVS folk som av ren lathet och pga klämringar kapar röret längre och längre ned istället för att visa respekt och lägga 5 min på att såga av klämring med en typ Dremel.
 
B
B BSOD skrev:
50mm isolering är på tok för lite för golvvärme. Tänk om och gå på radiator/handdukstork som värmekälla, eller bila och isolera.

Vattenrör från 77 är alltså 47år gamla. Byt ut. Får du en vattenskada pga läckande rör lär försäkringsbolaget ifrågasätta varför de inte byttes ut i samband med renoveringen. "För omständigt att dra nya"? En vattenskada är också ganska omständig att få...

Jag hade skippat golvvärmen, dragit nya vattenrör. Avloppet är lite svårare att korrigera på ett rimligt sätt.

ibland får man göra lite avvikelser, och vara beredd på att åtgärda i framtiden. Eller göra om lite och bila för att få det rätt.
När ni säger så, att isoleringen är för lite, tar ni då i beaktande de nya isolerskivor både för el och vatten (tex Floore eller Ebeco) som man lägger golvvärmen i? Dessa är ju gjorda för att minimera värmestrålning nedåt i betongplattan.
 
N
Är du säker på att cellplasten ligger under sulan? Är det betongplatta under mattan?

Jag hade samma problem med för korta vattenrör till min gästtoalett. På min betongplatta ligger det 60 mm cellplast och golvspån (22mm). Jag vet att det är en skitkonstruktion, men det är den vanligaste från 70- och 80-talet. Först senare började man lägga cellplast under plattan.

Jag rev ut cellplasten och golvspånet. La 2 stycken 20 mm xps cellplast som bygger 40 mm. Jag tror det isolerar bättre än den gamla cellplasten. Flytspacklade 8 mm, fuktspärra och la klinkers som byggde 10 mm. Efter det stack rören upp mer över klinkergolvet än vad de gjorde över plastmattan.
 
Tack för alla tips och nej, inte en chans att jag sätter igång och bilar upp golvet för dessa vattenledningar. Jag förstår att ni ger det tipset i bästa välmening, men det låter sig inte att göras denna gång. Visst kan jag bila lite runt rören precis vid uppgången ur betongen för att ge lite mer plats när det skall hårdlödas, om det nu är lösningen att ta till. Men aldrig att jag ger mig på att bryta upp golvet i denna toalett och golv i angränsande rum för att ta mig fram till inkommande vattenanslutning.

Ja, jag är 100% säker på att det är betongsulan som jag nu är nere i när jag rivit bort plastmattan. Och enligt byggritningen så ligger det 50 mm cellplats under betongsulan. Vi har för övrigt värmegolv o klinkers i tvättstugan som också ligger en bit bort på samma betongsula. Det är insatt av tidigare ägare och säkert för 20-talet år sedan, om inte längre, och fungerar helt okej... Så värmestrålning nedåt i all ära, men nej, det blir inte ett problem. Däremot är då den jäkla rörlängden ett problem förstås eftersom jag bygger på lite uppåt...

Fråga: När man hårdlöder ihop rör, görs det skarv mot skarv eller sätter man något tjockare rör utanpå och löder ihop det för att få bättre stabilitet? Innerdiametern på vattenrören är nog bara en 5-7 mm tyckte jag det såg ut i all hast när jag pluggade. Så att sätta ett mindre rör inuti och löda där så blir det kanske för dåligt flöde? Väntar nu bara på att få en tid från min rörmokare att göra detta. Vill bara höra era goda råd under tiden.
 
B
B bygges skrev:
När ni säger så, att isoleringen är för lite, tar ni då i beaktande de nya isolerskivor både för el och vatten (tex Floore eller Ebeco) som man lägger golvvärmen i? Dessa är ju gjorda för att minimera värmestrålning nedåt i betongplattan.
Fysikens lagar gäller även floore och ebeco. Tunn isolering under golvvärme innebär stora förluster.

Eller kan du påvisa att det är försumbar skillnad i värmeförlust att ha runt 1/5 till 1/6 av vad som är normal isolertjocklek det vid nyinstallation golvvärme?
 
Det ser ut att vara en förminskning från 22mm till 12mm vid golvet.
Ta gärna en bild när mattan är borta.
Man kan båda lödda rör inuti samt utanpå.
 
A Alexn72 skrev:
Det ser ut att vara en förminskning från 22mm till 12mm vid golvet.
Ta gärna en bild när mattan är borta.
Man kan båda lödda rör inuti samt utanpå.
Sorry Alexn72, det är enbart en "plastmuff" som ser ut som ett tjockare rör. 😉Det är det plastisolerade kopparröret som kommer ut ur betongsulan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.