H HenrikHuslöse skrev:
[länk]

Relevant för TS exempel är EN 1990:2023 Eurokod - Grundläggande dimensioneringsregler för bärverk

I Boverkets föreskrifter och allmänna råd om tillämpning av europeiska konstruktionsstandarder, BFS 2011:10, finns en förteckning över de eurokoder som Boverket hänvisar till.

Man kan säkert hävda att Boverkets föreskrifter är frivilliga, men det är inte en strid jag skulle ta...
Tack! Tänkvärt! Jag har svårt att tro att BBRs föreskrifter kan anses frivilliga. Men jag vet inte.
 
Som jag fattar det har du köpt en grej (ett hus) med installation utifrån reglerna i konsumentköplagen.
Något är fel med saken du köpt och du vill få det fixat med så lite krångel som möjligt.

Mitt första tips är att läsa konsumentköplagen (om du inte redan gjort det)
Mitt andra tips är att läsa köpeavtalet du tecknat med leverantören, med leverantörens ögon och perspektiv.

Konsumentköplagen är inte bortförhandlingsbar, men man behöver ha ögonen med sig. Viktig läsning i det här fallet skulle kunna vara 4 kap 6§.
Alltså, har ni förhandlat bort något som omfattas av 4 kap 2$ i köpekontraktet? (Jag är inte jurist och jobbar inte med konsumentköplagen så det finns säkert fler bortskrivningsmöjligheter jag inte har koll på.)

Nu är det dags att läsa köpeavtalet och konsumentköplagen för att hitta allt som talar till er fördel.

Viktigast av allt oavsett ovan är nog att ni reklamerar, alltså en tydlig reklamation så att ni är säkra på att ni uppfyller kraven lagen 5 kap 2§).
Som jag är van att jobba går det bra att först påtala fel, och sedan förtydliga. Jag vet däremot inte om konsumentköplagen tillåter detta.
Däremot tolkar jag det som att ni kan reklamera flera gånger, varje gång något nytt hittas reklamerar ni det som hittats.

Sedan hade jag talat med leverantören, att komma väl förberedd med rimliga argument som lirar med lagen (och hålla ilskan borta) brukar vara en god grund att lösa problem enligt min erfarenhet.

Ja eller så hade jag gjort i alla fall.

/ Torpfröken
 
  • Gilla
Sommar13
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
1. Vad är ens ett projekteringsintyg? Google ger sex träffar och den här tråden är en av dem. Detta verkar således inte vara ett intyg som används inom byggnation alls. Men det gör ju ingen skada att fabriken intygar lite olika saker för återförsäljare och för dig som kund.

2. Relationshandlingar. Det är ju något som du som byggherre ska upprätta efter att byggnaden är färdigställd. Boverket: "Relationshandlingarna är bygghandlingar som har justerats efter det verkliga utförandet. Relationshandlingar innefattar samtliga involverade discipliner i projektet." D v s det är inget som företaget kan upprätta, de har ju inte genomfört någon byggnation enligt ert avtal utan bara levererat en husmodul som du har använt i byggnationen. De kan inte veta vad du senare väljer att genomföra vid själva byggnationen.

3. Projekteringsritningar VVS. Samma sak där. Detta är inget som firman kan upprätta utan projekteringshandlingen måste ju ritas utifrån tomten och installationerna på tomten och i huset. T ex ditt enskilda avlopp och din brunn. Ni behöver en separat VVS-konsult som ritar detta om ni inte kan rita själva (rätt enkelt). Men normalt är detta klart före det startbesked som ni redan har fått så jag förstår inte helt problemet här.

4. K-ritningar. Samma sak där. Detta ska finnas klart före startbesked beviljas. Hur kan detta vara ett problem nu i efterhand när bygget redan är igång?

5. El-projekteringsritningar. Samma sak där. Detta ska finnas klart före startbesked beviljas. Hur kan detta vara ett problem nu i efterhand när bygget redan är igång?

Vill man köpa ett nyckelfärdigt hus där husföretaget tar hand om att upprätta alla dessa handlingar så köper man en byggnationstjänst. En helentreprenad.
Tack återigen för utförliga svar! Detta forum är fantastiskt. Jag är ändå inte på samma spår som du. Dock krånglar faktum att jag köpt en vara och inte en tjänst till det.
Om det vore en tjänst skulle detta troligen ses som en delad entreprenad. Då hade jag begärt in stämplade Relationshandlingar och egenkontroller från respektive funktion där en sådan krävs delentreprenad t.ex K

Nu har jag köpt en vara utan att ha fått någon inblick i eller möjlighet att ta del av dess utveckling, projektering, framtagande av A handling, bygghandling, sammansättning (byggnation) eller utförande av egenkontroller och framtagandet av relationshandlingar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag måste säga att upplägget känns inte toppen från konsumentperspektivet. Allt faller ju på en själv. Det är som om man har spikat ihop huset efter eget huvud...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag måste säga att upplägget känns inte toppen från konsumentperspektivet. Allt faller ju på en själv. Det är som om man har spikat ihop huset efter eget huvud...
Ja, jag har också insett det. Tyvärr.
 
T Torpfröken skrev:
Som jag fattar det har du köpt en grej (ett hus) med installation utifrån reglerna i konsumentköplagen.
Något är fel med saken du köpt och du vill få det fixat med så lite krångel som möjligt.

Mitt första tips är att läsa konsumentköplagen (om du inte redan gjort det)
Mitt andra tips är att läsa köpeavtalet du tecknat med leverantören, med leverantörens ögon och perspektiv.

Konsumentköplagen är inte bortförhandlingsbar, men man behöver ha ögonen med sig. Viktig läsning i det här fallet skulle kunna vara 4 kap 6§.
Alltså, har ni förhandlat bort något som omfattas av 4 kap 2$ i köpekontraktet? (Jag är inte jurist och jobbar inte med konsumentköplagen så det finns säkert fler bortskrivningsmöjligheter jag inte har koll på.)

Nu är det dags att läsa köpeavtalet och konsumentköplagen för att hitta allt som talar till er fördel.

Viktigast av allt oavsett ovan är nog att ni reklamerar, alltså en tydlig reklamation så att ni är säkra på att ni uppfyller kraven lagen 5 kap 2§).
Som jag är van att jobba går det bra att först påtala fel, och sedan förtydliga. Jag vet däremot inte om konsumentköplagen tillåter detta.
Däremot tolkar jag det som att ni kan reklamera flera gånger, varje gång något nytt hittas reklamerar ni det som hittats.

Sedan hade jag talat med leverantören, att komma väl förberedd med rimliga argument som lirar med lagen (och hålla ilskan borta) brukar vara en god grund att lösa problem enligt min erfarenhet.

Ja eller så hade jag gjort i alla fall.

/ Torpfröken
Tusen tack! Mycket klokt skrivet. Jag ska nu kolla om något avtalats bort i köpeavtalet. Jag trodde att konsumentköplagen var tvingande till konsumentens fördel och att delar av den således inte kan avtalas bort om det inte är till fördel för konsumenten. Finns det fall när detta inte kan göras gällande? Någon som vet?
 
Claes Sörmland
Frågan jag funderar på är om detta inte i lagens mening i själva verket inte är en småhusentreprenad. D v s att lagrummet som gäller är konsumenttjänstlagen även om ni har försökt avtala om något annat.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Frågan jag funderar på är om detta inte i lagens mening i själva verket inte är en småhusentreprenad. D v s att lagrummet som gäller är konsumenttjänstlagen även om ni har försökt avtala om något annat.
Jag har ingen aning! Det är säljarens köpekontrakt som tydligt vid flera tillfällen menar att konsumentköplagen är tillämplig på leveransen då montaget på plats (stuprör och skorsten) är underordnat i förhållande till ansträngning. Leverans= när huset ställs på sina plintar innan avlämning - som sker efter montage
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
S Helena mfl skrev:
Tusen tack! Mycket klokt skrivet. Jag ska nu kolla om något avtalats bort i köpeavtalet. Jag trodde att konsumentköplagen var tvingande till konsumentens fördel och att delar av den således inte kan avtalas bort om det inte är till fördel för konsumenten. Finns det fall när detta inte kan göras gällande? Någon som vet?
Det stämmer att konsumentköplagen inte är dispositiv, den går alltså inte att förhandla bort.
Däremot står det i lagen att en vara ska förväntas fungera som man kan förvänta sig (extremt förenklat och omformulerat). Det står i 4 kap 2§. I 4 kap 6 § står det att det inte gäller om man skrivit annan överenskommelse.

Jag fortsätter med det något haltande kylskåpsexrmplet, köperdu ett nytt kylskåp ska det fungera. Om du och säljaren kommer överens om att du köper ett trasigt kylskåp som du själv ska reparera så kan du inte förvänta dig ett fungerande kylskåp, även om det är nytt. I ditt fall håller jag tummarna att du med misstag inte köpt ett hus som ni kommit överens om inte ska fungera. Fortfarande väldigt förenklat.

Inte heller konsumenttjänstlagen är dispositiv, det innebär att den gäller även om ni inte avtalat om det.
Så om ni landar att den trots allt gäller är situationen en annan.

När gäller vilken lag?
Konsumenttjänstlagen gäller bland annat när:
För arbete på mark, byggnader och andra fasta saker. Till exempel husrenoveringar, målningsarbeten eller när du anlitar ett företag för att bygga ett nytt hus.

Men gäller inte bland annat:
Tillverkning av saker

Konsumentköplagen gäller bland annat när:
Konsumentköplagen gäller när du som privatperson köper varor från ett företag.
Installation av varan omfattas (som jag förstår det.

Så, ta hjälp av någon smart, typ @Claes Sörmland för att lista ut vilket lagrum som gäller, och använd det rätta oavsett vad ni skrivit ska gälla.
 
  • Gilla
Sommar13
  • Laddar…
T Torpfröken skrev:
Det stämmer att konsumentköplagen inte är dispositiv, den går alltså inte att förhandla bort.
Däremot står det i lagen att en vara ska förväntas fungera som man kan förvänta sig (extremt förenklat och omformulerat). Det står i 4 kap 2§. I 4 kap 6 § står det att det inte gäller om man skrivit annan överenskommelse.

Jag fortsätter med det något haltande kylskåpsexrmplet, köperdu ett nytt kylskåp ska det fungera. Om du och säljaren kommer överens om att du köper ett trasigt kylskåp som du själv ska reparera så kan du inte förvänta dig ett fungerande kylskåp, även om det är nytt. I ditt fall håller jag tummarna att du med misstag inte köpt ett hus som ni kommit överens om inte ska fungera. Fortfarande väldigt förenklat.

Inte heller konsumenttjänstlagen är dispositiv, det innebär att den gäller även om ni inte avtalat om det.
Så om ni landar att den trots allt gäller är situationen en annan.

När gäller vilken lag?
Konsumenttjänstlagen gäller bland annat när:
För arbete på mark, byggnader och andra fasta saker. Till exempel husrenoveringar, målningsarbeten eller när du anlitar ett företag för att bygga ett nytt hus.

Men gäller inte bland annat:
Tillverkning av saker

Konsumentköplagen gäller bland annat när:
Konsumentköplagen gäller när du som privatperson köper varor från ett företag.
Installation av varan omfattas (som jag förstår det.

Så, ta hjälp av någon smart, typ @Claes Sörmland för att lista ut vilket lagrum som gäller, och använd det rätta oavsett vad ni skrivit ska gälla.
Otroligt väl formulerat och enkelt beskrivet så att det blir greppbart även för mig. Tack snälla du.
Jag kommer ta hjälp utanför forumet med detaljerna kring avtal, mina rättigheter/skyldigheter. Jag vill inte gå in på för många detaljer här. Ställde frågan för att få fler insynsvinklar och perspektiv samt kommentarer från flera kloka människor som b.la du. Det är även väldigt nyttigt med perspektiv från de medlemmar som inte resonerar som jag. Jag är vetgirig och vill förstå och försöka lyssna in (även om jag är en dålig lyssnare).

Tack snälla för din input och jag hoppas få ta del av fler kloka angreppssätt från dig om tillfälle ges
 
  • Gilla
Torpfröken
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Frågan jag funderar på är om detta inte i lagens mening i själva verket inte är en småhusentreprenad. D v s att lagrummet som gäller är konsumenttjänstlagen även om ni har försökt avtala om något annat.
Jag funderar på samma sak. Lag gäller före avtal i fallet med konsumenter. Finns det verkligen frihet för leverantören att välja lag?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag förstår att du inte vill ge alla detaljer , men det känns som att det finns en chans att den här frågan hade varit löst på fem inlägg istället för nu 70 om vi hade haft all information.

Om man i alla fall visste var du köpt huset så man kunde läsa deras villkor..
 
  • Gilla
David__11 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag förstår att du inte vill ge alla detaljer , men det känns som att det finns en chans att den här frågan hade varit löst på fem inlägg istället för nu 70 om vi hade haft all information.

Om man i alla fall visste var du köpt huset så man kunde läsa deras villkor..
Jag vill inte lösa något här. Bara öppna upp för diskussion och infallsvinklar. Hoppas det är ok 🙏
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag förstår att du inte vill ge alla detaljer , men det känns som att det finns en chans att den här frågan hade varit löst på fem inlägg istället för nu 70 om vi hade haft all information.

Om man i alla fall visste var du köpt huset så man kunde läsa deras villkor..
Det finns goda skäl att inte ge den informationen. Om TS behöver efterskapa dokumentation så är det en fördel om kommun och andra berörda myndigheter inte är informerade.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Jag funderar på samma sak. Lag gäller före avtal i fallet med konsumenter. Finns det verkligen frihet för leverantören att välja lag
H HenrikHuslöse skrev:
Jag funderar på samma sak. Lag gäller före avtal i fallet med konsumenter. Finns det verkligen frihet för leverantören att välja lag
H HenrikHuslöse skrev:
Jag funderar på samma sak. Lag gäller före avtal i fallet med konsumenter. Finns det verkligen frihet för leverantören att välja lag?
Vill ni utveckla. På vilket sätt skulle detta i så fall gynna säljaren till den grad att denne ger vilseledande information gällande konsumentens rättigheter och skyldigheter vid köpeavtalets ingående?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.