Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Efter en sammanlagd körperiod på 4 timmar och 30 minuter ska du ta en rast på minst 45 minuter,
Ja?
Det är väl bättre med laddning spridd över tid än full speta vid pausen?

Dessutom behöver du inte lika stort batteri.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja?
Det är väl bättre med laddning spridd över tid än full speta vid pausen?

Dessutom behöver du inte lika stort batteri.
Skulle det vara bättre att bygga om vägen så att lastbilarna kan ladda medans de åker än att de laddar när de står stilla?
Är du onykter?
 
Mikael_L
Det går väl att tänka tanken på att båda sakerna finns.
Att lastbilarna laddar under resan, till viss del, på vissa sträckor, sen får de även ladda vid vägarnas laddstationer lite då och då.

Jag tror dock att långtradare i fjärrtrafik med eldrift ligger lite framåt i tiden. Vi kommer ta enklare saker i några år först.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det går väl att tänka tanken på att båda sakerna finns.
Att lastbilarna laddar under resan, till viss del, på vissa sträckor, sen får de även ladda vid vägarnas laddstationer lite då och då.

Jag tror dock att långtradare i fjärrtrafik med eldrift ligger lite framåt i tiden. Vi kommer ta enklare saker i några år först.
Nej det är helt kass att ladda medans lastbilen åker om den ändå står minst 45 min.
Det är så dumt att man borde förbjuda sådana tankar!
Kapitalförstöring delux!
Man måste bygga om vägarna med kontaktledning för att få någon effekt. Lastbilarna måste byggas om.
Kontaktledningarna kommer få underhållas, man måste då spärra av vägen med TMA osv.

Helt korkat. lägg ner vi kan lägga pengar på annat nyttigt!
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Det är så dumt att man borde förbjuda sådana tankar!
Jag vet att du bara raljerar, men jag vill ändå slå ett slag för att det är bra att även de osannolika och rent av dåliga idéerna testas. Emellanåt kommer någon av dem bära frukt, som bredd- eller nischprodukt. Det finns inget skäl att håna dåliga idéer i ett utvecklingsskede. De kan få bevisa sig själva.

När pumplagen kom för närmare 20 år sedan lyckades bil- och oljebolagslobbyn exkludera el från den. Så sent som 2005 räknades alltså inte el som relevant grönt bränsle i Sverige*. Biodrivmedel skulle vara vägen framåt.

Nu fnyser vi istället åt etanolbubblan, och så fort någon pratar fordonsgas tänker vi på Putin.

På motsvarande sätt hånas idag Toyotas bränslecellsidéer eller som här elektrifierade vägar.

Jag är istället glad att det finns olika företag som satsar på olika spår. Vissa kommer tjäna pengar, andra gå under och konka. Men även de dåliga idéerna behöver få sin chans för stt de bra ska lyckas.

*Långt ifrån alla tyckte att den svenska lagen var bra när den kom 2005, bl.a. av teknikneutralitetsskäl. Likafullt blev det (ännu gällande) lag.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Våra elektriska ledbussar är fyrhjulsdrivna och drar runt 2 kWh per km i stadstrafik. Ungefär 10% går tillbaka vid bromsning.
Tolkar detta som att du själv kanske kör eller jobbar med de bussarna. Berätta gärna mer i så fall! Kom gärna med en liten recension av bussarna om du kan, ur ena eller andra perspektivet.

Jag har själv en ytligt bekant i Malmö som kör sådana bussar. Vet att han är mycket nöjd med komforten, men det är typ allt jag vet. Gissar att det allra minst finns barnsjukdomar att hantera i andra vågskålen.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Skulle det vara bättre att bygga om vägen så att lastbilarna kan ladda medans de åker än att de laddar när de står stilla?
Är du onykter?
Jag vet inte varför jag svarar när du är så otrevlig...

De lösningar jag har sett är antigen en skena som ersätter rett räcke på sidan, alternativt liknanade lösning som tågen. Båda kräver ingen större ombyggnad av vägen.

Fördelen med att ladda längs med vägen är att du behöver inte alls en lika stort batteri, mindre batteri gör att man kan köra med större nyttolast.

Mindre batteri gör att man inte behöver ladda med lika stor effekt, vilket sätter mindre krav på laddstationen vid vilan.

Om man laddar längs med vägen behöver man inte hitta en rastplats med laddkapacitet för att fylla batteriet. Passar också bra med att man har olika startpunkter för när färden påbörjas och att det därmed kommer behövas väldigt många laddplatser för att det ska finnas en laddplats 4.25-4.5h bort för att ingen vill stanna efter 3h.

Sen har vi givetvis det som kommer komma på ett eller annat sätt, självkörande/fjärrstyrda fordon, de har inget behov alls av att stanna.

Tillägg: men om detta är en bra lösning är ju det man utreder, så vi får väl se vad de kommer fram till.
 
  • Gilla
Storsockret och 2 till
  • Laddar…
Det ena är ju rent tekniska test, där spontant induktionsladdning är enklast att implementera.

Sen är det en ekonomisk avvägning om elvägar är mer lönsamma än batterier.

Man kan ju tänka tanken att köra gods påtåg istället för elvägar..
 
Spontant tycker jag induktion låter som det mest komplicerade med störst förluster 😬

Så är det ju, det är väl delvis det pilotprojekten kommer visa på?

Antar att det finns en anledning till vi kör så lite gods på järnväg idag, men det vore väl egentligen att föredra, vi kanske kommer se ett uppsving för järnvägen med automatiserade lösningar där? 🤔
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Så är det ju, det är väl delvis det pilotprojekten kommer visa på?
Pågår det några pilotprojekt? För några år sedan hade man en teststräcka utanför Sandviken, men den monterades ned efter provperioden och man skulle bygga upp en ny teststräcka vid Arlanda. Men det har varit väldigt tyst om det hela de senaste åren.
 
S
13th Marine h Marine skrev:
Ja?
Det är väl bättre med laddning spridd över tid än full speta vid pausen?

Dessutom behöver du inte lika stort batteri.

Det körs ju både containrar och lastbilstrailers på godståg idag men det stora problemet är väl att järnvägen inte har tillräcklig spårkapacitet idag.
 
Får jag gissa så är det utveckling av batterier och laddningseffekt som påverkar.
Vi behöver nu ingen lastbil/buss, det räcket så bra om det kommer lite kombimodeller med hyfsad dragvikt (hund och häst) och vidareutvecklade batterisystem.👍
 
S sinuslinus skrev:
Det körs ju både containrar och lastbilstrailers på godståg idag men det stora problemet är väl att järnvägen inte har tillräcklig spårkapacitet idag.
Gissar på att det också är billigare att bara sätta en förare i bilen och köra än att administrera på och avlastning samt lokaltransporter i vardera ända.
 
"fördelen" med elväggarna är väl att de blir skattefinansierade till skillnad från fordonen, så kan ju gissa vilket alternativ åkeriföretagen föredrar. Alternativt en väldigt hög kostnad per kWh för att ladda i vad som lär vara dyr infrastruktur.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.