För den som pysslat med svetsning liknande den som visas på bilden, är det uppenbart att detta är skamlöst dåligt utfört.

För de som int begrip... Kolla vart strängen är lagd.

Aldrig jag försvarar nåt som uppenbarligen är dåligt utfört.
 
Att sen i stort sett rekommendera en eller annan Tubefilm och påstå att detta duger hur svetsning ska utföras...

Fablernas värld. Kanske duger åt Dig.
 
H Hybro skrev:
För den som pysslat med svetsning liknande den som visas på bilden, är det uppenbart att detta är skamlöst dåligt utfört.

För de som int begrip... Kolla vart strängen är lagd.

Aldrig jag försvarar nåt som uppenbarligen är dåligt utfört.
Den där är sannolikt från produktionen.
Det vanligaste felfallet är att infästningarna släpper för att karmen murknat.
 
Inget murk i mitt hus. Det är ordentligt skyddat mot både regn och fukt.

Nej, faktum så var det ordentligt svetsat, men det var slitage på fjädrarnas infästningar.
 
För skojs skull, så kan jag väl nämna att jag avlagt svetsprov i flera svetstekniker, bara för sakens skull. Dock inget jag behövt försörja mig på.
Mest som hobby.

Klarar i vart fall ytligt identifiera en fullgod svetsfog. Bilden visar en klart underkänd sådan.

Kan Du?
 
Jag skulle kunna få ihop den där. Men jag har inte avlagt några prov. Men det var inte vad det handlade om.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta är fullständigt bullshit! Att svetsa rätt är ingen barnlek. Där det är viktigt krävs licenssvetsare som regelbundet behöver förnya sina licenser genom svetsprov. Det är mycket som kan gå fel vid svetsning.
Äldre garageportar är kända för att de kan orsaka svåra personskador genom dem hårt spända fjädrar. Är man amatörsvetsare och ska svetsa i en sådan produkt kan det medföra stora risker.
Så vänligen sluta ge sådana tips.
De som svetsar garageportar i fabriker eller andra ting har antagligen inte licenssvets ändå. Har själv jobbat som svetsare ett kort tag på fabrik men då var det maskiner. Där mycket kunde gå fel om det inte blev bra.
Vi använde tig, mig och gas vid de jobben.
Licens använder de nog mer vid järnväg och viss fordonspåbyggnad. Men mest troligt inte vid en garageport.

Kan sätta pengar på att 9 av 10 inte har licens på en bilverkstad tex där det är säkerhet inblandat ;)
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jaha så det är viktigt med garageportar säger du? Livsfarligt? Jag antar att det finns stränga krav på besiktning av sådana portar med regelbundna intervall då. För även den bästa svetsarens jobb kan ju ge sig med tiden?

Eller är det bara när "amatörer" lagar saker du blir upprörd och alla portar som står orörda och förmultnar är strunt samma?

Jag tycker det verkar som att någon känner sig yrkesmässigt hotad och att porten är det minsta problemet här...🤔
Det har skett flera dödsolyckor i Sverige med dom garageportarna som monterades runt 70-talet. Dom var stora och tunga med rejäla fjädrar, och om en fjäder släpper eller går av i spänt läge kan det gå illa. Nu vet jag inte om det är en sån port, men lilla detaljen tyder ju på äldre port. Så jag tycker inläggen är relevanta.

Att svetsa är inte svårt, men att lära sig att få rätt inbränning och få hållfasthet kräver erfarenhet. Att lägga kaviarsträng med pinnvets kan nästan alla göra…
 
  • Gilla
Beretic
  • Laddar…
Den porten har passerat datumet och har nog mer skavanker i metallerna. Dom är farliga som sägs, helt plötsligt vid användining smäller något av och fjäder och annat kommer flygande. Alla sådana döms ut och ersätts med en ny port. Tänk inte bara på dig själv med att svetsa för att försöka komma undan kostnad. Är det fler i en garagelänga så bör dom kontrollers noga. Ska inte måla gubben på väggen nu. Det har varit olycker med just den typen av slagdörr och några lever inte i dag.
 
J jonaserik skrev:
Den porten har passerat datumet och har nog mer skavanker i metallerna. Dom är farliga som sägs, helt plötsligt vid användining smäller något av och fjäder och annat kommer flygande. Alla sådana döms ut och ersätts med en ny port. Tänk inte bara på dig själv med att svetsa för att försöka komma undan kostnad. Är det fler i en garagelänga så bör dom kontrollers noga. Ska inte måla gubben på väggen nu. Det har varit olycker med just den typen av slagdörr och några lever inte i dag.
Jag köper det här argumentet verkligen. Om den här delen är trasig kan ju andra delar vara på väg också....
 
Var är det som hänt vid dessa dödsolyckor?
 
D Daniel 109 skrev:
Var är det som hänt vid dessa dödsolyckor?
En fjäder eller fjäderarm i skallen.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Var är det som hänt vid dessa dödsolyckor?
Där är rätt bra fjong i en fjäder. Finns ju säkerhet till de. Men bäst är att byta porten. Jag hade en vikport men den var från 67 så den fick bytas då den började rosta upp och att riskera att bli skadad eller dö för snålheten det gör vi inte här :)

Gamla garageportsfjäder monterad vertikalt med synlig rost och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svetsen som sitter där verkar ju vara svetsad av en blind hårdrockare.

Du kan säkert göra ett lika bra resultat med att låna en svets och sätta dit några punkter.

Kör på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.