Tack för alla svar och kul att det blev lite diskussion. 😊

https://www.proffsmagasinet.se/mask...ag-med-vaska-utan-batteri-och-laddare-2901497

Den cirkelsågen är alltså möjlig att koppla till skena och har dammsugarkoppling. Den fungerar med mina batterier och är billigare än en riktig sänksåg. Eventuellt bygger den ut lite mer från klingan än en vanlig sänksåg och den har inte sänkfunktionalitet. Är det i övrigt någon stor skillnad rent funktionellt mellan denna och en sänksåg? Är som ni märker helt grön på detta så uppskattar era infallsvinklar!


Alternativet jag tänker är att köpa en begagnad nätdriven sänksåg på Blocket.
 
F Funcadelic skrev:
Tack för alla svar och kul att det blev lite diskussion. 😊

[länk]

Den cirkelsågen är alltså möjlig att koppla till skena och har dammsugarkoppling. Den fungerar med mina batterier och är billigare än en riktig sänksåg. Eventuellt bygger den ut lite mer från klingan än en vanlig sänksåg och den har inte sänkfunktionalitet. Är det i övrigt någon stor skillnad rent funktionellt mellan denna och en sänksåg? Är som ni märker helt grön på detta så uppskattar era infallsvinklar!


Alternativet jag tänker är att köpa en begagnad nätdriven sänksåg på Blocket.
Inte förutom att det kommer damma mer än med sänksåg ihop med dammsugare.
 
  • Gilla
Funcadelic
  • Laddar…
Jag tycker inte cirkelsågen dammsr eller ger då mycket spån så länge jag har spånsug/dammsugare till den Är sänksågarna genrellt så mycket bättre?
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Jag tycker inte cirkelsågen dammsr eller ger då mycket spån så länge jag har spånsug/dammsugare till den Är sänksågarna genrellt så mycket bättre?
Jag tycker det är tydlig skillnad.
Sågar du dessutom på en offenskiva så det är tätt undertill dammar det knappt alls.
 
  • Gilla
  • Haha
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Z z_bumbi skrev:
Jag tycker inte cirkelsågen dammsr eller ger då mycket spån så länge jag har spånsug/dammsugare till den Är sänksågarna genrellt så mycket bättre?
Det beror säkert mycket på vilka maskiner man jämför då det säkert finns dåliga sänksågar och bra cirkelsågar men i mitt fall med Makita är skillnaden väldigt stor. Med cirkelsågen är det ofrånkomligt att en hel del av det fina dammet smiter ut genom sidan medans sänksågen får i sig nästan allt av det fina dammet som är det som stör mig.
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag tycker det är tydlig skillnad.
Sågar du dessutom på en offenskiva så det är tätt undertill dammar det knappt alls.
Men så gör du väl med cirkelsågen också?
Förstår fortfarande inte att sänksåg är bättre.
De argument som jag läst här så är det enda jag ser som en fördel är den att jag med sänksågen kommer närmare iom att den bygger mindre på klingsidan, annars funkar cirkelsågen för mig lika bra.
Har en egenbyggd vinkelhake som anhåll till cirkelsågen, har provat sänksåg ett flertal gånger men föredrar den lättare och smidigare cirkelsågen.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Köpte förra året Metabo KS 18 LTX 57 18V med kapskena KFS 30. Väldigt nöjd! Funderade ett tag på Festool som absolut är mer exakt, men väldigt dyr. Behövde också en ny gräsklippare och beställde samtidigt Metabo RM 36-18 LTX BL 36 som klipper bra. Och jag använder samma par batterier för både sågen och gräsklipparen, vilket är praktiskt. Det hade inte funkat med Festool så den föll på det.
 
Har nu kollat lite bilder och sänksågarna verkar, på de jag sett, alltid ha ett heltäckande klingskydd vilket borde förbättra spånutsug.
Där är liknande jag gjort på cirkelsågen när jag vill minimera spånspridning.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
K Kling 1 skrev:
Förstår fortfarande inte att sänksåg är bättre.
Jag tror det är så enkelt att genrellt är klingan mycket mer dold/täckt på en sänksåg än en cirkelsåg, det är absolut inget magiskt med sänkfunktionen som fixar dammet.
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Lösningen är ju självklart, både en cirkelsåg och en sänksåg.😉
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
K Kling 1 skrev:
Men så gör du väl med cirkelsågen också?
Förstår fortfarande inte att sänksåg är bättre.
De argument som jag läst här så är det enda jag ser som en fördel är den att jag med sänksågen kommer närmare iom att den bygger mindre på klingsidan, annars funkar cirkelsågen för mig lika bra.
Har en egenbyggd vinkelhake som anhåll till cirkelsågen, har provat sänksåg ett flertal gånger men föredrar den lättare och smidigare cirkelsågen.
Mina sänksågar är närmast täta på klingsidan, ett mindre hål för att lossa klingan finns där.
Mina cirkelsågar är närmast helt öppna på klingsidan.

Samtliga blå Bosch.

Kapa reglar med sänksåg låter som en olycka på väg att ske, speciellt om du ska hålla en vinkel med ena handen..

Dammar din sänksåg lika mycket som cirkelsågen, vad har du för sågar?
 
  • Gilla
  • Haha
nanowire och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Mina sänksågar är närmast täta på klingsidan, ett mindre hål för att lossa klingan finns där.
Mina cirkelsågar är närmast helt öppna på klingsidan.

Samtliga blå Bosch.

Kapa reglar med sänksåg låter som en olycka på väg att ske, speciellt om du ska hålla en vinkel med ena handen..
Jag kapar reglar med cirkelsågen och hultafors ”snabbvinkel”.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
K Kling 1 skrev:
Har en egenbyggd vinkelhake som anhåll till cirkelsågen, har provat sänksåg ett flertal gånger men föredrar den lättare och smidigare cirkelsågen.
K Kling 1 skrev:
Jag kapar reglar med cirkelsågen och hultafors ”snabbvinkel”.
Ok, jag tolkar det du skrivit ovan som att du testat med sänksåg också.
 
S
Finns väl många olika bra dammutsug/blås på cirkelsågar och kraften på grovdammsugaren påverkar givetvis uppsuget som sker eller inte.

En cirkelsåg med platta för styrskena, går att använda för både och, medan en sänksåg är alldeles för otymplig för att använda som cirkelsåg.

Kreti och pleti behöver inte båda, men den ena funkar bättre till vissa saker som den amdra är bättre på.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Kreti och pleti behöver inte båda, men den ena funkar bättre till vissa saker som den amdra är bättre på.
Gör vi visst😎
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.