FredrikR FredrikR skrev:
Ska försöka minska mängden damm och tjärprickar på bilen, därefter ska jag testa.
Har nog aldrig reflekterat över att den accelererar när jag blinkar ut.
Farthållare är lurigt, lillbilen har också det men inte adaptivt........
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Jo men så är det. Även på youtube finns det filmer både av tillverkaren och hängivna fans, lärde mig att den adaptiva farthållaren i min bil var anpassad och fungerar väl i kö körning, även när det är stillastående korta stunder. Hade aldrig tänkt själv att jag skulle använda farthållaren vid kö annars.
A AndersS skrev:
Farthållare är lurigt, lillbilen har också det men inte adaptivt........
Det är just blinkers funktionen jag funderar över/missat. 👍
Har haft adaptiv i de 2 senaste V90, båda med Pilot Assist. Tänker att så länge det finns en långsamtgående bil framför så kommer den inte accelerera om jag inte byter fil ihop med att jag blinkar, och blinkar jag inte när jag byter fil kommer bilen att accelerera när den inte detekterar en bil framför.
Men det kanske skiljer i hur mycket bilen accelererar beroende på hur man agerar.
 
Låter som en bra funktion det där, adaptiv farthållare har jag men inte kopplad till blinkerspaken, så jag tycker farthållaren är rätt dålig i just det läget, även om det förstås bara är att svänga ut tidigare.
 
  • Gilla
ullberg och 1 till
  • Laddar…
Testade på väg hem nu, 2-filig 100 väg.
Satte farthållaren på 120 och kom ikapp en bil rätt snart och adaptiva farthållaren saktade in bakom den, blinkade vänster utan att byta fil och visst accelererade Volvon.
Upprepade proceduren 3 ggr. och när jag kom för nära hände ingenting när jag blinkade.

Då har man lärt sig nåt, idag också. 😉👍
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Det är just blinkers funktionen jag funderar över/missat. 👍
Har haft adaptiv i de 2 senaste V90, båda med Pilot Assist. Tänker att så länge det finns en långsamtgående bil framför så kommer den inte accelerera om jag inte byter fil ihop med att jag blinkar, och blinkar jag inte när jag byter fil kommer bilen att accelerera när den inte detekterar en bil framför.
Men det kanske skiljer i hur mycket bilen accelererar beroende på hur man agerar.
Autobroms och farthållare har nog rätt länge tagit hänsyn till styrvinkel och riktning på de objekt man följer, likaså signaler som blinkers och broms. Om föraren tros göra en manöver som gör att man undviker att hinna upp objektet framför så finns ingen anledning att bromsa hårt. Hur bra detta funkar i praktiken vet jag inte.
A AndersS skrev:
Bilar med adaptiv farthållare, styrhjälp och automatlåda/elbil måste vara guld värt i Stockholmstrafiken vid rusningstid.
Ja, jag hade första adaptiva farthållaren i en golf för 10 år sen, förra bilen var en passat där styrning (begränsad självkörning/travel assist) funkade riktigt bra på motorväg / kö. Detta är den funktion jag saknar mest sen jag bytte till en bil utan detta...
 
J JohanLun skrev:
Autobroms och farthållare har nog rätt länge tagit hänsyn till styrvinkel och riktning på de objekt man följer, likaså signaler som blinkers och broms. Om föraren tros göra en manöver som gör att man undviker att hinna upp objektet framför så finns ingen anledning att bromsa hårt. Hur bra detta funkar i praktiken vet jag inte.

Ja, jag hade första adaptiva farthållaren i en golf för 10 år sen, förra bilen var en passat där styrning (begränsad självkörning/travel assist) funkade riktigt bra på motorväg / kö. Detta är den funktion jag saknar mest sen jag bytte till en bil utan detta...
Som jag skrev ovan, blinkar man trots att man ligger bakom en som kör långsammare så accelererar Volvon. 👍
Hade helt missat den funktionen men har gillat adaptiva farthållaren sedan dag ett, trots att jag mestadels åker runt en stad med 50k invånare. 😎
 
F
13th Marine 13th Marine skrev:
Eftersom du skrev

Trodde jag du hade mer på fötterna än så.
Räcker med normalsyn.
 
F frasen_36 skrev:
Räcker med normalsyn.
Jag har nog faktiskt aldrig sett en bil med trasig LED-lysen fram, däremot otaliga halogenare.

Men anekdoter är fortfarande bara anekdoter och inget man ska dra för stora slutsatser ifrån.
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
F
Isakare Isakare skrev:
Ni som åker E4an norr om Stockholm kanske noterat att alla bilar i bilhallen Volvo Kista står och lyser dygnet runt.
Livslängden bör ju minska en smula av det.
Och..?
 
Jag är jättenöjd med mina Led ljus, vad har du för lyktor på bilen fräsen36?
 
F
FredrikR FredrikR skrev:
Jag är jättenöjd med mina Led ljus, vad har du för lyktor på bilen fräsen36?
Icke-LED. 👍
 
F frasen_36 skrev:
Icke-LED. 👍
Haft några LED innan som krånglat, antar jag?
 
F
FredrikR FredrikR skrev:
Haft några LED innan som krånglat, antar jag?
De finns ju på de flesta ställen
 
F frasen_36 skrev:
De finns ju på de flesta ställen
Vilka bilmodeller har du haft problem med?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Och..?
Kanske 5,10, 20 % av lampans livslängd förbrukad redan när man hämtar ut bilen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.