Någon har för många år sedan lätt backat in i porten och följden visar sig nu med att en svets till en bult har spruckit sönder. Jag står i tankarna att låna en svets och loppa fast den igen men kan inget om sånt. Borde väl knappast vara svårt med rätt utrustning?

Nu till frågan:
Hur ska jag veta vilken elektrod jag bör använda? Är det rostfritt? Aluminium?

Metallen repas lätt men är magnetisk, vilket borde tala emot aluminium.
 
  • Närbild på en svetsad bult på en metalldörr som spruckit och uppvisar rost och skadad smältmetall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du aldrig svetsat så ska du nog låna in en svetsare också...
Det är järn, du behöver slipa bort material först.
Är det en gammal port med stor fjädrar så är en dålig reparation en falsk trygghet på en redan farlig port.
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Har provsvetsat ett par gånger endast.
 
Jag skulle rekommendera MAG med en standard tråd.
 
Det där svetsas enkelt med pinne, efter ordentlig slipning och borttagning av färg.

Men lyd rådet att ta in nån som duger till.

Och akta så att fästet inte lossnar.

Det har hänt allvarliga olyckor med dess portar!
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Ok, tack! Litar på er och har skickat iväg en förfrågan.
 
Om du ångrar dig finns det mycket utförliga videos på Youtube som verkligen i detalj går igenom allt om svetsning. Jag har själv velat lära mig och tittar lite. Men du behöver öva innan tror jag. Kanske svetsa lite med armeringsjärn eller nåt.
 
  • Gilla
Sillen611
  • Laddar…
Det syns rost på bilden. Så det är nog tryggt att förutsätta att det är icke rostfritt stål. Det kan vara klokt att ta loss delen innan du svetsar. Om du har tyngd på delarna när du svetsar kan det hoppa isär när du börjar svetsa. Och då har du mer jobb sedan.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om du ångrar dig finns det mycket utförliga videos på Youtube som verkligen i detalj går igenom allt om svetsning. Jag har själv velat lära mig och tittar lite. Men du behöver öva innan tror jag. Kanske svetsa lite med armeringsjärn eller nåt.
Exakt!
Allt finns på nätet.
T o m hur man timmrar ett hus, lägger nytt yttertak som ska vara typ 30 år rakt och fint eller lagar elektroniken i ett flygplan, eller senaste Elbilen.
Hur man flyger ett plan.
Lite övning först så kanske allt går att fixa.

Frisk vågat, hälften vunnet.

En sak är då säkert. Att lägga på lite svets som ser ut som hönslort lyckas de flesta med.
Men att få till en svetsfog bättre än den som visas på bilden är något helt annat.
Alltså den som gjort detta, har lyckats. Lyckats med ett dåligt arbete.
Det är också en konst.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Misstänker starkt att detta är något hembygge av nån oduglig, som inte kan svetsa ö h t.

Bättre kvalitet är det inte på svetsfogen.

- Mitt absoluta råd är att ta hjälp (inte från Google!) med att svetsa OCH kontrollera övriga svetsfogar.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om du ångrar dig finns det mycket utförliga videos på Youtube som verkligen i detalj går igenom allt om svetsning. Jag har själv velat lära mig och tittar lite. Men du behöver öva innan tror jag. Kanske svetsa lite med armeringsjärn eller nåt.
Det Du skriver här är helt förkastligt.
Hoppas du inte ger liknande råd inom andra områden som Du inte behärskar. T ex kirurgi.

Lära, tittar lite, behöver, allt om svetsning, armeringsjärn eller nåt.
 
  • Gilla
namnbyte och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Det Du skriver här är helt förkastligt.
Hoppas du inte ger liknande råd inom andra områden som Du inte behärskar.

Lära, tittar, behöver, allt om svetsning, armeringsjärn eller nåt.
Det är inte alls förkastligt det är jättebra. Svetsa är inte magi utan något man kan lära sig. Det är bra även för beredskapen i Sverige att folk i allmänhet är lite kunniga och praktiska och kan laga saker som går sönder...
 
  • Gilla
Luddis_1 och 3 till
  • Laddar…
Nu glider Du undan...

"Något man kan lära sig" är ett bra konstaterande.

-Vi stannar där.
 
H Hybro skrev:
Misstänker starkt att detta är något hembygge av nån oduglig, som inte kan svetsa ö h t.

Bättre kvalitet är det inte på svetsfogen.

- Mitt absoluta råd är att ta hjälp (inte från Google!) med att svetsa OCH kontrollera övriga svetsfogar.
Fast detta är inget hemmabygge utan en orginalsvets. Anledningen att den går sönder efter alla dessa år är troligen för att porten blivit påbackad och därför säkert snedbelastad under längre tid.
 
Säger inte att det är omöjligt att en dåligt utför svetsfog kan gå sönder av detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.